Uchwała Nr XXIII/143/16 Rady Miasta Siemiatycze z dnia 2016-11-03
Data wydania | 2016-11-03 |
---|---|
Numer | XXIII/143/16 |
w sprawie | w sprawie rozpatrzenia skargi |
Uchwała Nr XXIII/143/16
Rady Miasta Siemiatycze
z dnia 3 listopada 2016 r.
w sprawie rozpatrzenia skargi
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 i 1579), w związku z art. 229 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2016 poz. 23, 868, 1579 i 996) uchwala się, co następuje:
§ 1. Po wysłuchaniu sprawozdania Komisji Rewizyjnej z przeprowadzonej kontroli w związku ze złożoną skargą XXXX na pracowników i dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Siemiatyczach w sprawie nie udzielenia pomocy finansowej:
1) w części dotyczącej nie udzielenia pomocy przez MOPS w Siemiatyczach uznać skargę za bezzasadną,
2) w pozostałej części, ze względu na charakter zarzutów, które mogą stanowić czyny noszące znamiona czynów zabronionych Rada Miasta decyduje o przekazaniu skargi i zgromadzonej dokumentacji w sprawie Prokuraturze Rejonowej w Siemiatyczach celem przeprowadzenia postępowania i podjęcia niezbędnych czynności.
§ 2. Uzasadnienie do rozstrzygnięcia zawarte jest w załączniku do uchwały.
§ 3. Zobowiązuje się Przewodniczącą Rady Miasta do poinformowania skarżącego o sposobie załatwienia skargi
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Miasta
Agnieszka Monika Zalewska
Załącznik do Uchwały Nr XXIII/143/16
Rady Miasta Siemiatycze
z dnia 3 listopada 2016 r.
Komisja Rewizyjna Rady Miasta Siemiatycze w składzie: Paweł Onieszczuk, Katarzyna Jarocka, Walentyna Kożuchowska, Igor Śnieżko w dniach 7, 28 i 29 września oraz 20 i 26 października 2016 r. ustaliła, że:
W dniu 16 sierpnia 2016 r. do Urzędu Miasta Siemiatycze za pośrednictwem Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej wpłynęła skarga XXXX na działania Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, tj. na nie udzielanie pomocy od września 2001 r. do września 2005r., „dręczenia(…)” od września 2011 r. skutkującego pogorszeniem się stanu zdrowia i pozbawienia mienia w postaci nieruchomości.
Skarga została przekazana uchwałą Nr XXI/133/16 Rady Miasta Siemiatycze w sprawie przeprowadzenia kontroli w dniu 5 września 2016 r. Komisji Rewizyjnej.
Od czasu przekazania skargi do Rady Miasta Siemiatycze oraz po jej przekazaniu, wpłynęło szereg pism kierowanych przez Pana XXXX drogą elektroniczną do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, Burmistrza Miasta, Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego celem uzupełnienia dokumentacji. Poniżej przedstawiono chronologicznie kolejność wpływania pism do Rady Miasta:
1) 26 sierpnia 2016 r. za pośrednictwem poczty elektronicznej do MOPS w Siemiatyczach i Burmistrza Miasta wpłynęło wezwanie przekazania akt dotyczących P. XXXX do Sądu Administracyjnego w Białymstoku w celu uzupełnienia skargi o materiały dowodowe,
2) 29 sierpnia 2016 r. wpłynęło podanie skarżącego do MOPS o zmianę pracownika socjalnego P.S. na P.J.,
3) 30 sierpnia 2016 r. MOPS przesłał podanie P.XXXX do Burmistrza, w sprawie skargi na pracownika MOPS P. Ż. i zmianę na P. J.,
4) 19 września 2016 r. Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku przesłał zgodnie z właściwością skargę P.XXXX do Rady Miasta. W załączniku dołączono dwa pisma:
- z 12 sierpnia b.r. (data wpływu do Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku), w którym oskarża personel starosty, członków zarządu i prezesa Spółdzielni Mieszkaniowej o przeprowadzenie napadu rabunkowego ze spowodowaniem trwałego uszczerbku na zdrowiu oraz narażeniem na utratę życia,
- z 13 sierpnia b.r. (data wpływu do Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku) pismo w sprawie załączenia do skargi na Radę Miasta lub Gminy, Burmistrza lub Wójta i personel MOPS. W piśmie P. XXXX. zwraca się o zmianę pracownika, pisze o dręczeniu przez pracowników MOPS, wyrządzaniu szkód materialnych i uszczerbku na zdrowiu. Porusza temat narażenia na szkody finansowe.
5) 20 września 2016 r. Podlaski Urząd Wojewódzki przesłał zgodnie z właściwością kolejną skargę P. XXXX na kierownika MOPS w Siemiatyczach. Skarga została dołączona do sprawy już rozpatrywanej,
6) 26 września 2016 r. Skarżący skierował podanie do Rady Miasta w Siemiatyczach w sprawie zmiany pracownika socjalnego oraz udzielenie i przekazanie odpowiedzi na pocztę elektroniczną.
Komisja Rewizyjna analizowała materiały dotyczące skargi P. XXXX, w oparciu o całość dokumentacji stwierdziła, iż skargę należy rozpatrywać w dwóch kategoriach:
1) nie udzielenia pomocy przez MOPS w Siemiatyczach skarżącemu,
2) zarzutów, które mogą stanowić czyny noszące znamiona czynów zabronionych, które opisane zostały przez skarżącego w całości dokumentacji.
Komisja Rewizyjna, nie miała możliwości odnieść się do skargi P.XXXX w części dotyczącej skargi na pracowników MOPS w okresie od września 2001 r. do września 2005 r. z uwagi na to, iż akta sprawy zostały zarchiwizowane i zbrakowane na podstawie zgody nr 35/2015 Archiwum Państwowego w Białymstoku.
Z dokumentacji przekazanej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku i wyjaśnień Dyrektor MOPS wynika, iż w latach 2009-2013 skarżący był i nadal jest beneficjentem pomocy udzielanej przez MOPS. Otrzymywał pomoc w zakresie:
- Zasiłku stałego dla osoby samotnie gospodarującej,
- Zasiłku w celu pokrycia części lub całości kosztów leków lub leczenia,
- Zasiłku na zaspokajanie innych potrzeb,
- Zasiłku na ubezpieczenie zdrowotne,
- Pomoc w zakresie dożywiania (otrzymywanych posiłków, świadczeń rzeczowych w postaci produktów żywnościowych, oraz świadczenia pieniężne na zakup produktów).
MOPS w Siemiatyczach, którego skarga dotyczy realizuje zadania z zakresu pomocy społecznej w granicach, formach i w sposób przewidziany przepisami prawa. Każdy wniosek P.XXXX rozpatrywany był z zachowaniem przepisów prawa, w granicach prawa i w oparciu o wytyczne ustawodawcy.
Z informacji uzyskanych od Pani Dyrektor MOPS, wynika, iż zdarzały się przypadki odmowy udzielenia pomocy skarżącemu, z uwagi na braki formalne w składanych wnioskach. Dotyczyło to głównie braku podania adresu zamieszkania, a co za tym idzie możliwości przeprowadzenia wywiadu środowiskowego. O brakach formalnych w składanych wnioskach P.XXXX był informowany drogą elektroniczną.
Komisja rewizyjna w oparciu akta sprawy w części dotyczącej skargi nie udzielenia pomocy przez pracowników MOPS w Siemiatyczach zawnioskowała o uznanie skargi za bezzasadną.
W pozostałej zaś części w zakresie czynów, które noszą znamiona czynów zabronionych, Komisja Rewizyjna zawnioskowała o przekazanie skargi organom ścigania tj. Prokuraturze Rejonowej w Siemiatyczach celem przeprowadzenia postępowania i podjęcia odpowiednich czynności wynikających z kodeksu postępowania karnego. Niniejsze stanowisko w pełni aprobuje również Rada Miasta.
Przewodniczący Rady Miasta
Agnieszka Monika Zalewska
Metryka strony