Protokół Nr VII/07
Numer | VII/07 |
---|---|
Data wydania | 2007-04-25 |
Protokół Nr VII/07
Z obrad VII sesji Rady Miasta Siemiatycze, która odbyła się w Sali konferencyjnej Urzędu Miasta
w dniu 25 kwietnia 2007 roku
Obrady VII sesji Rady Miasta Siemiatycze rozpoczęły się o godzinie 11:00 zakończyły zaś o godzinie 13:10.
W obradach VII sesji na stan 15 radnych uczestniczyło 14, według załączonej do protokołu listy obecności.
Radni obecni na VII sesji:
1. Witold Berski
2. Rafał Burakowski
3. Franciszek Drewulski
4. Mariusz Gocał
5. Jerzy Górski
6. Aleksander Jakowiuk
7. Antoni Kosieradzki
8. Mirosław Kobus
9. Andrzej Miazio
10. Eugeniusz Mudel
11. Krzysztof Osmólski
12. Bogdan Raczyński
13. Agnieszka Sitarska
14. Andrzej Miazio
Radnym nieobecnym na VII sesji był radny Krzysztof Szyszko.
W obradach VII sesji Rady Miasta Siemiatycze uczestniczyli także goście zaproszeni w osobach:
1. Zbigniew Jan Radomski –Burmistrz Miasta Siemiatycze
2. Elżbieta Rakszawa - Sekretarz Miasta
3. Danuta Jaszczołt - Skarbnik Miasta
4. Anna Nazarewicz – Radca Prawny Urzędu Miasta
5. Jerzy Wawrentowicz – Prezes Spółdzielni Mieszkaniowej
6. Janusz Majer – Prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego Spółka z o.o.
7. Regina Sawczyńska - Przewodnicząca Zarządu osiedla Nr 7
8. Romuald Wilgat – Przewodniczący Zarządu Osiedla Nr 1
9. Teresa Nazarewicz – Prezes Zarządu Mienia Komunalnego
10 – Zdzisław Warpechowski - Redaktor Naczelny Kuriera Siemiatyckiego
11. Maciej Wołkowicz – korespondent Kuriera Siemiatyckiego
12. Anna Kondraciuk – korespondent Głosu Siemiatycz
13. Marek Malinowski– korespondent Głosu Siemiatycz
14. Roman Umiastowski – Dyrektor Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji
Do punktu 1 – otwarcie obrad
Obrad VII sesji Rady Miasta Siemiatycze w dniu 25 kwietnia 2007 r. otworzyła Przewodnicząca Rady Miasta – Agnieszka Sitarska, która na wstępie powitała zaproszonych gości i wszystkich przybyłych na VII sesję Rady Miasta. Podkreśliła, że odbywająca się sesja jest jedną z najważniejszych w ciągu roku bo dot. absolutorium dla Burmistrza Miasta.
Do punktu 2 – przyjęcie porządku obrad
Przewodnicząca Rady stwierdziła w tym punkcie, że proponowany porządek obrad VII sesji radni otrzymali wcześniej, dodała, że w chwili obecnej chciałaby zaproponować zdjęcie z zaproponowanego porządku obrad VII sesji pkt. 7 tj. podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta w 2007 r. po znieważ na dziś nie ma potrzeby wprowadzenia takich zmian. Radni jednogłośnie tj. 14 głosami za przyjęli tę zmianę porządku obrad VII sesji.
Pani Sitarska pozostając przy głosie zaproponowała następną zmianę porządku obrad VII sesji, a mianowicie wprowadzenie do porządku obrad punktu dot. podjęcia uchwały w sprawie zatwierdzenia nowych taryf za dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków.
W dyskusji w tym punkcie porządku obrad głos zabrali:
-Radny Eugeniusz Mudel zabierając głos zaproponował nie wprowadzanie tego punktu do porządku obrad VII sesji. Zdaniem radnego Mudla materiały w tej sprawie radni otrzymali zbyt późno i Rada nie zapoznała się z nimi dokładnie i na dziś Rada Miasta nie jest w stanie podjąć konstruktywnej decyzji w tej sprawie. W zarządzonym przez Przewodniczącą Rady głosowaniu radni większością głosów, przy 13 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się przyjęli wniosek radnego Mudla.
-Radny Bogdan Raczyński zabierając głos wniósł o zdjęcie z proponowanego porządku obrad VII sesji punktu 8 – podjecie uchwały w sprawie uzupełnienia składu osobowego Komisji Rewizyjnej Rady Miasta. Radny Raczyński stwierdził, że uważa, że w tej komisji nie powinno pracować więcej osób, nie widzi takiej potrzeby . Radny Raczyński podkreślił, że w poprzedniej kadencji w Komisji Rewizyjnej pracowały 2 osoby, potem skład był 3 – osobowy i ta Komisja świetnie wywiązywała się ze swoich obowiązków. W zarządzonym przez Przewodniczącą Rady głosowaniu radni 8 głosami za, przy 1 przeciwko i 4 wstrzymującymi się przyjęli wniosek radnego Raczyńskiego.
Przewodnicząca zawróciła się do radnych z pytaniem, czy chcieliby zgłosić inne zmiany do zaproponowanego porządku. Radni nie zgłosili innych poprawek do proponowanego porządku obrad VII sesji.
Wobec powyższego Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie zaproponowany porządek obrad VII sesji Rady w dniu 25 kwietnia 2007 r. z przyjętymi poprawkami - na 14 radnych biorących udział w obradach VII sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za przyjęciem porządku obrad głosowało 13 radnych, od głosu wstrzymał się 1 radny.
Przyjęty porządek obrad VII sesji przedstawia się następująco:
1. Otwarcie obrad.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z VI sesji Rady Miasta.
4. Interpelacje i zapytania radnych.
5. Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu miasta za 2006 r. i udzielenie Burmistrzowi Miasta absolutorium z tego tytułu:
a/ przedstawienie sprawozdania z wykonania budżetu miasta za 2006 r;
b/ opinia Komisji Rewizyjnej w sprawie wykonania budżetu miasta za 2006 r;
c/ opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej;
d/ podjęcie uchwały w sprawie udzielenia Burmistrzowi Miasta absolutorium za 2006 r.
6. Przedstawienie sprawozdania z działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w 2006 r.
7. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
8. Wolne wnioski.
9. Zamknięcie obrad.
Do punktu 3 – przyjęcie protokołu z VI sesji Rady Miasta
Wiceprzewodniczący Rady poinformował radnych, że protokół z VI sesji Rady Miasta wyłożony jest na stoliku protokolanta i jeżeli do końca obrad dzisiejszej sesji nie wpłyną do nich uwagi i poprawki to uzna się go za przyjęty.
Do punktu 4 – interpelacje i zapytania radnych
Radni zgłosili podczas VII sesji następujące interpelacje:
-Radny Mariusz Gocał stwierdził, że w aspekcie ostatniej sytuacji z podniesieniem cen wody i ścieków nasunęła mu się konkluzja, czy w Radzie Nadzorczej Przedsiębiorstwa Komunalnego i Zarządu Mienia Komunalnego, w obradach tego ciała nie powinien brać udziału przedstawiciel Rady Miasta. Zdaniem radnego Gocała pozwoliłoby to na lepszą współpracę między Radą Miasta, a tymi jednostkami, tym bardziej, że przed nami duże inwestycje w Przedsiębiorstwie Komunalnym i radni wiedzieliby co się dzieje, wiedzieliby na czym inwestycje będą polegać i jaki będzie ich aspekt finansowy. Zdaniem radnego Gocała takie rozwiązanie na pewno byłoby korzystne dla miasta.
-Radny Eugeniusz Mudel zwrócił się do Burmistrza Radomskiego z pytaniem dlaczego zrezygnował ze środków Unii Europejskiej przyznanych na budowę hali widowiskowo-sportowej w naszym mieście. Radny Mudel stwierdził, że Burmistrz argumentował swoją decyzję wzrostem cen na materiały budowlane o 40%, nie rozumie więc skąd taka euforia związana z decyzją Sądu Administracyjnego w Białymstoku, która wiąże się z rozpoczęciem budowy elektrociepłowni w naszym mieście. Radny Mudel zwrócił się z pytaniem do Burmistrza Radomskiego, czy biorąc pod uwagę wzrost cen ma zagwarantowane środki na budowę elektrociepłowni. Radny Mudel w swojej wypowiedzi stwierdził także, że „Glos Siemiatycz” napisał, że znowu pływają jakieś nieczystości w zalewie, czy ktoś podjął decyzję, żeby zbadać te próbki. Radny Mudel zwrócił się też z pytaniem, jakie autentyczne działania, a nie pozorowane zamierza podjąć Burmistrz, aby zapobiec zanieczyszczeniu zalewu, by był on czysty.
-Radny Bogdan Raczyński stwierdził, że z doniesień prasowych dowiadujemy się o awansie drużyny piłki ręcznej z naszego miasta do II ligi. Radny Raczyński stwierdził, że w jego odczuciu nie doceniana jest praca trenera tego zespołu i młodzieży grającej w tym zespole i niezrozumiałe jest nie przyznanie środków dla zespołu, który robi tak ogromną promocję naszego miasta.
-Radny Krzysztof Osmólski poruszył kwestię potrzeby remontu trybuny na stadionie miejskim. Zdaniem radnego Osmólskiego należy w jak najszybszym czasie skierować jakieś środki z budżetu miasta na ten cel, by ta trybuna była bardziej reprezentacyjna, tym bardziej, że obchodzone będzie w tym roku 60-lecie Cresovi.
Innych interpelacji nie wniesiono.
Do punktu 5 – Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu miasta za 2006 r. i udzielenie Burmistrzowi Miasta absolutorium z tego tytułu
a/ przedstawienie sprawozdania z wykonania budżetu miasta za 2006 r;
Sprawozdanie z pracy w roku 2006 przedstawił Burmistrz Miasta – Zbigniew Radomski. Sprawozdanie to stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Radni pytań i uwag do przedstawionego sprawozdania nie wnieśli.
b/ Opinia Komisji Rewizyjnej w sprawie wykonania budżetu za 2006 rok
Opinię Komisji Rewizyjnej w sprawie wykonania budżetu miasta za 2006 rok przedstawił Zastępca Przewodniczącej Komisji Rewizyjnej – radny Franciszek Drewulski, sprawozdanie to stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
c/ Opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej
Pozytywną opinię składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Burmistrza Miasta Siemiatycze sprawozdaniu z wykonania budżetu miasta za 2006 rok oraz pozytywną opinię o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną Rady Miasta Siemiatycze wniosku o udzielenie Burmistrzowi Miasta absolutorium za 2006 rok odczytała Przewodnicząca Rady.
d/ Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia Burmistrzowi Miasta absolutorium za 2006 rok
Następnie Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie udzielenia Burmistrzowi Miasta absolutorium za 2006 rok. Zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za udzieleniem Burmistrzowi absolutorium za 2006 rok – na 14 radnych biorących udział w obradach VII sesji, w głosowaniu udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały w sprawie udzielenia Burmistrzowi absolutorium głosowało 13 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu.
/Uchwała Nr VII/37/07 w załączeniu/
Do punktu 6 - przedstawienie sprawozdania z działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w 2006 r.
W związku z tym, iż Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej przedstawiała sprawozdanie z pracy Ośrodka na posiedzeniach Komisji przed sesją, odpowiadała na pytania radnych, radni uznali, że nie ma potrzeby omawiania tego sprawozdania i przyjęli je przez aklamację.
Głos w tym punkcie zabrał także radny Krzysztof Wieczorek, który w imieniu Komisji Zdrowia, Oświaty i Kultury stwierdził, że członkowie tej komisji zajmowali się bardzo intensywnie tym tematem, nie wypracowali wniosków, ale zwrócili uwagę na starania pracowników MOPS jeśli chodzi o kierowanie osób korzystających z pomocy społecznej do pracy, jak również na kłopoty, z jakimi pracownicy MOPS mają z osobami, które nie płacą alimentów. Radny Wieczorek podkreślił, że być może w tym zakresie niedoskonałe są uregulowania prawne i właśnie w tej kwestii Komisja zwróciła się do Kierownika MOPS, aby te niedoskonałości prawa, które stwarzają najwięcej problemów pracownicy MOPS wychwycili i Komisja skieruje je do właściwego Ministerstwa.
Do punktu 7 - odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych
Burmistrz Miasta odpowiadając na interpelacje zgłoszone na VII sesji stwierdził m.in.:
- odnosząc się do interpelacji radnego Mariusza Gocała Burmistrz Radomski stwierdził, że kodeks spółek prawa handlowego nie przewiduje takiej możliwości, Burmistrz podkreślił w swojej odpowiedzi, że żeby być członkiem Rady Nadzorczej trzeba przede wszystkim zdać egzamin państwowy, który będzie uprawniał do tego, dodał, że w Radzie Nadzorczej nie może zasiadać osoba, która nie ma takich uprawnień. Burmistrz Radomski w swojej odpowiedzi zwrócił również uwagę na problem, że w Siemiatyczach nie ma człowieka, który by takie kwalifikacje posiadał.
-odpowiadając na pytanie skierowane przez radnego Eugeniusza Mudla Burmistrz Radomski odpowiedział, że nie spodziewał się, ze tak mu się będzie dziękowało za kilka lat starań o pieniądze na ten cel. Dodał, że nie będzie tłumaczył ile starań, zabiegów, wysiłków i przeciwności trzeba było pokonać, aby pozyskać te 2 miliony 300 tys. zł Burmistrz Radomski dodał, że przecież nie powiedział lekko, że „ dziękuję, mnie te pieniądze nie są potrzebne”, podkreślił, że nie było innego wyjścia, bo w listopadzie 2006 r. kiedy Zarząd Województwa dogorywał miał jeszcze nadzieję, że będzie promesa, ale przecież nie jest samobójcą, bo kto odważyłby się podpisać umowę na budowę tego obiektu nie mając środków? Burmistrz w swojej wypowiedzi przypomniał, że 2 razy ogłaszany był przetarg na budowę hali, z którego wychodziła kwota ponad 9 milionów zł, a więc brakowało jeszcze 7 milionów. W swojej wypowiedzi Burmistrz dodał, że inwestycja musi się bilansować, jeśli bierze się środki z Unii Europejskiej, to wszystko musi się zamknąć, jednak jeśli brakuje 7 milionów złotych to pozostaje kredyt, ale z drugiej strony miasto nie może zaciągnąć takiego kredytu bo utraci płynność finansową. Burmistrz zwrócił się z prośbą o zrozumienie sytuacji, że nie można budować czegoś, kiedy się nie ma pieniędzy, dodał, że w chwili obecnej pojawiły się nowe możliwości, do pełniącego obowiązki Zarządu Województwa – Pana Schabieńskiego przekazany został wniosek z prośbą o ujęcie w planach województwa budowy hali w Siemiatyczach, sprawą ta zainteresowany został poseł Jurgiel i cały czas toczy się batalia o budowę tej hali. Burmistrz Radomski dodał, że jeśli radni mają jakieś większe możliwości, to bardzo prosi o pomoc.
-odnosząc się do kwestii budowy elektrociepłowni poruszonej także przez radnego Mudla Burmistrz Radomski stwierdził, że po orzeczeniu Sądu Administracyjnego decyzja na budowę elektrociepłowni jest w tej chwili prawomocna i ostateczna. Odnosząc się do kwestii sfinansowania tej inwestycji Burmistrz Radomski powiedział, że przyznane 5 milionów euro leżało w Eko- Funduszu, przesuwane były te pieniądze i zachodziła obawa, że tych pieniędzy mogło nie być, tym bardziej, że o ich pozyskanie walczą dziesiątki miast. Burmistrz w swojej wypowiedzi stwierdził, że sugerowano mu nawet podanie do sądu osoby, które zaskarżają decyzję na budowę elektrociepłowni za celowe utrudnianie inwestycji pożytku publicznego. Burmistrz dodał, że jest takie prawo, że jeśli jakaś osoba systematycznie torpeduje inwestycje, to jest możliwość żądania odszkodowania od tej osoby. Burmistrz stwierdził, że już w maju odbędzie się posiedzenie rady nadzorczej Eko-Funduszu i na 90% ma zapewnienie na pozyskanie tych środków. Burmistrz Radomski podkreślił w swojej wypowiedzi, że pozyskanie tych środków wiele wysiłku kosztowało, jednak nie ma innego wyjścia, bo jak nie elektrociepłownia, to co, gaz, na który nie ma dotacji unijnych, kto zabezpieczy środki na ten cel?. Burmistrz podkreślił, że dotacja jest na budowę elektrociepłowni na biomasę i to miasto musi wykorzystać – budowę ciepłowni ekologicznej, bo na tego typu inwestycje istnieje możliwość uzyskania dodatkowych środków. Burmistrz stwierdził także, że nikt nie spodziewał się, że tak długo będzie torpedowana lokalizacja tej inwestycji, dodał, że zmiana lokalizacji wpłynie na odłożenie w czasie na kolejnych 5 lat modernizacji systemu ciepłowniczego, a przecież należy pamiętać o tym, że istniejące kotłownie są w takim stanie technicznym, że już trzeba je zamknąć i budowa tej elektrociepłowni jest wielką szansą, bo można ją wybudować za pieniądze unijne i uzyskać na ten cel pożyczkę umarzalną, a nie kredyt.
-odpowiadając na interpelację także radnego Mudla w sprawie zanieczyszczenia zalewu, Burmistrz Radomski stwierdził, że na pewno jeśli dziesiątki ludzi zanieczyszczają zalewy, a 1 osoba ma je oczyścić, to trudno to będzie zrobić. Burmistrz stwierdził, że zatrudniona w Urzędzie Miasta osoba w bieżącym miesiącu przeprowadziła już 16 kontroli, a 34 osoby podpisały umowy na wywóz nieczystości, jednak ciągle dużo osób pozostaje takich, które wywożą nieczystości do lasów. Burmistrz Radomski stwierdził, że jeździł wzdłuż rzeki Muchawiec i ogarnęło go przerażenie, jak wiele osób mieszkańców miasta i gminy wybudowało wzdłuż tej rzeki stawy rybne, jest też hodowla świń. Burmistrz podkreślił, iż ma nadzieję, że wspólnie z wójtem gminy Siemiatycze wydadzą walkę tym, którzy zanieczyszczają rzeczki i dlatego ta osoba w Urzędzie została zatrudniona, bo inne wyjścia nie ma. Odnosząc się do tego, co pływało w zalewie, Burmistrz stwierdził, że pobrane zostały próbki, które badane są w laboratorium oczyszczalni Przedsiębiorstwa Komunalnego, powiadomiony został również Sanepid.
-ustosunkowując się do interpelacji radnego Bogdana Raczyńskiego dot. dofinansowywania z budżetu miasta drużyny piłki ręcznej, która znalazła się w II lidze Burmistrz Radomski stwierdził, że żadne miasto nie utrzymuje żadnej ligi, dodał, że miasto nie utrzymuje też Cresovi, wszyscy muszą szukać sponsorów. Burmistrz Radomski stwierdził, ze nieprawdą jest, że Towarzystwo Sportowe nie otrzymuje pieniędzy z miasta, dostało dotację w wysokości 10 tys zł, kiedy inne kluby otrzymały kwoty rzędu 2, 3 tys. zł, a łącznie miasto rozdysponowało 20 tys. zł. Burmistrz dodał, że w tej chwili ogłoszony jest konkurs na organizację wypoczynku letniego dzieci i młodzieży z terenu miasta i Towarzystwo Sportowe może się starać o te środki, które w 2006 również dostało. Burmistrz Radomski stwierdził, że sytuacja nie wygląda tak, jak to przedstawia radny Raczyński.
-odnosząc się do interpelacji radnego Osmólskiego Burmistrz Radomski stwierdził, że w lipcu bieżącego roku na naszym stadionie odbędą się Mistrzostwa Polski Juniorów i do tego czasu trybuna musi być wyremontowana, Burmistrz dodał, że w maju ma być też nasz stadion wizytowany przez przedstawicieli PZPN, gdyż Siemiatycze zgłoszone zostały jako miejsce rozgrywek finałowych.
Po udzieleniu odpowiedzi przez Burmistrza Miasta na zgłoszone interpelacje Przewodnicząca Rady Miasta zwróciła się z pytaniem do radnych, czy udzielone odpowiedzi są wyczerpujące.
-Radny Eugeniusz Mudel stwierdził, że Burmistrz Radomski mówiąc o wycofaniu się z budowy hali sportowej argumentował to tym, ze ceny materiałów wzrosły o 40%, radny Mudel zapytał, czy w związku z tym ceny materiałów na budowę elektrociepłowni nie wzrosną? Radny Mudel stwierdził, że odwołujący się mieszkańcy nie wstrzymują rozpoczęcia budowy elektrociepłowni, bo w demokratycznym państwie każdy ma prawo skarżyć się, 9odwoływać i po tej wypowiedzi pana Burmistrza już wie skąd te słowa pochodzą, bo były już kierowane do tych mieszkańców. Radny Mudel zwrócił się także z pytaniem do Prezesa Spółdzielni Mieszkaniowej, obecnego na sesji – pana Jerzego Wawrentowicza, dlaczego budując nowe bloki nie zamierza korzystać z ciepła elektrociepłowni. Radny Mudel stwierdził także odnosząc się do budowy hali sportowej, że jego zdaniem jeśli były działania o zabezpieczenie środków na budowę tej hali, to były to działania pozorne, kiełbasa przedwyborcza.
-Pan Jerzy Wawrentowicz – Prezes Spółdzielni Mieszkaniowej stwierdził, że na dziś trudno powiedzieć, czy spółdzielnia będzie korzystać z tego ciepła, czy cena tego ciepła będzie konkurencyjna, ale budowane są lokalne kotłownie gazowe, by mieć alternatywne źródło ogrzewania. Pan Wawrentowicz stwierdził, że nie odpowie dzisiaj na pytanie, czy budowy i eksploatacja tych lokalnych kotłowni będą tańsze, niż ciepło kupowane od Przedsiębiorstwa Komunalnego.
-Radny Mudel zwrócił się z pytaniem do pana Wawrentowicza, co będzie jeśli ciepło z lokalnych kotłowni będzie tańsze.
-Pan Wawrentowicz odpowiedział, że jeżeli będą korzyści ekonomiczne dla członków Spółdzielni Mieszkaniowej to nic nie będzie stało na przeszkodzie dla budowy lokalnych kotłowni. Pan Wawrentowicz dodał też, że zawarta z Przedsiębiorstwem Komunalnym umowa na dostarczanie ciepła określa terminy wypowiedzenia.
-Pan Janusz Majer – Prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego odnosząc się do kwestii elektrociepłowni i kosztów produkowane ciepła, stwierdził, że na dziś Przedsiębiorstwo nie może rozpocząć budowy, ponieważ nie posiada zbilansowanych środków finansowania tej inwestycji. Pan Majer powiedział, że umowa z grudnia 2005 r. określa koszt tej inwestycji na 40 milionów netto i jest tak sprecyzowana, że realizacja jej będzie w momencie zamknięcia wszystkich środków finansowania, a to do tej pory nie zostało dokonane i nie mogą ruszyć z budową. Pan Majer odnosząc się do cen ciepła, które wytwarzać będzie elektrociepłownia stwierdził, ze trudno jest na dziś to określić, bo nie wie kiedy ta elektrociepłownia ruszy, poza tym potrzebne są do tego pewne wskaźniki kwartalne. W swojej wypowiedzi Pan Majer stwierdził, że Przedsiębiorstwo Komunalne nie korzysta ze środków miasta i nie rozumie w jaki sposób budowa elektrociepłowni mogłaby pogrążyć miasto. Pan Majer podkreślił w swojej wypowiedzi, że elektrociepłownia budowana będzie wyłącznie ze środków Przedsiębiorstwa Komunalnego i to Przedsiębiorstwo gwarantuje wykonanie tego zadania.
-Radny Eugeniusz Mudel zabierając po raz kolejny głos w tym punkcie stwierdził, że z tego co wie, to Pan Majer odpisy amortyzacyjne w Przedsiębiorstwie przesuwa na inne działy, co jest niezgodne z prawem. Radny Mudel zawrócił się z pytaniem do Prezesa Majera, skąd weźmie pieniądze, jeśli nie podwyższy cen wody i ścieków, stwierdził, że 370 tys zł zysku Przedsiębiorstwa Komunalnego za 2006 r. to śmiech, a Pan Majer tym się szczyci. Radny Mudel stwierdził także, że nie jest osobiście do końca przekonany, czy prawdą jest to, co mówi Pan Majer, ale pewien jest, że nie stać jest Przedsiębiorstwa Komunalnego na realizację takiej inwestycji, jaką jest budowa elektrociepłowni.
-Pan Janusz Majer – Prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego odnosząc się do wypowiedzi radnego Mudla powiedział, że pan Mudel jest w dużym błędzie, bo jego przyjęta przez Przedsiębiorstwo Komunalne jest taka, aby odbudować środki trwałe w przedsiębiorstwie, w 2006 r. przeznaczono na ten cel 2 mil. 200 tys. zł i było Przedsiębiorstwo na to stać, Przedsiębiorstwo wydołało także na doinwestowanie Zakładu Wodociągów kwotą 1 miliona zł. Pan Majer dodał, że wnioski Przedsiębiorstwa Komunalnego sprawdzane były w Eko-Funduszu, kiedy przyznawana była dotacja w kwocie 20 mil. zł, były sprawdzane wnioski w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska, kiedy udzielana była pożyczka, sprawdzane były wnioski i dokumenty przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska w Białymstoku i jeśli te jednostki to wszystko sprawdziły i uwierzyły, to jakie ma podstawy Pan Mudel, żeby nie uwierzyć i krytykować Przedsiębiorstwo.
-Radny Eugeniusz Mudel odnosząc się do wypowiedzi Pana Majera stwierdził, że jeśli Przedsiębiorstwo Komunalne ma pieniądze, to niech buduje, inwestuje, jednak niech nie sięga po pieniądze mieszkańców. Pan Mudel dodał także, żeby Przedsiębiorstwo skierowało wolne środki na wyeliminowanie smrodu z oczyszczalni ścieków.
-Przewodnicząca Rady kończąc dyskusję w tej sprawie stwierdziła, że jeśli radni mają taką potrzebę i są tym tematem zainteresowani to proponuje zorganizowanie w najbliższym czasie spotkania z Prezesem Majerem, aby wszystkie te wątpliwości wyjaśnić.
- Radny Bogdan Raczyński stwierdził, że nie chciał, aby jego wypowiedź odebrana została w czarnych kolorach, dodał, że jego zdaniem jest niespotykana szansa reklamowania naszego miasta poprzez sport i bardzo zależy mu na tym, aby ci grający chłopcy i ich trenerzy zostali docenieni, tym bardziej, że na początku kadencji zmniejszono diety Przewodniczącemu Rady i Zastępcy, Burmistrzowi Miasta i można byłoby z tego wesprzeć i dać im szansę, a być może Siemiatycze doczekałyby się w przyszłości swojego Adama Małysza.
Do punktu 8 – wolne wnioski
W wolnych wnioskach głos zabrali:
-Pan Mieczysław Swajda zwrócił uwagę na problemy związane z nowo ustawionym znakiem zakazu zatrzymywania się przy ul. Powstania Styczniowego. Pan Swajda zaproponował wyłączenie z zakazu samochodów dostawczych.
-Burmistrz Radomski odnosząc się do wypowiedzi Pana Swajdy, zwrócił się z prośbą, aby na piśmie wpłynęła do Urzędu takie pismo, wtedy się do niego ustosunkowuje.
-Pan Zdzisław Warpechowski – Redaktor Naczelny Kuriera Siemiatyckiego zabierając głos stwierdził, że sesja Rady Miasta jest miejscem, gdzie również spotykają się mieszkańcy miasta i jako wyborcy mają prawo się wypowiadać. Pan Warpechowski stwierdził, że w rozmowach z sąsiadami docierają informacje, że Rada Miasta powinna się spierać, żeby szukać najlepszego wyjścia. Pan Warpechowski dodał, że oczekiwania społeczne są takie, by radni szukali najszerszej płaszczyzny porozumienia, tym bardziej, że przyświeca im idea dobra publicznego.
-Radny Jerzy Górski zwrócił się do Prezesa Wawrentowicza z prośbą o ustawienie pojemnika na szkło przy śmietniku na osiedlu przy ul. Ogrodowej, bo segregacja uczy i kształtuje pewne nawyki.
-Radny Krzysztof Osmólski stwierdził, iż dowiedział się, że ma trasa obwodnicy Siemiatycz ma przebiegać w innym miejscu.
-Burmistrz Radomski odpowiedział radnemu Osmólskiemu, że nic mu na ten temat nie wiadomo.
-Przewodnicząca Rady odnosząc się do interpelacji radnego Gocała i udzielonej w tej kwestii odpowiedzi zapytała, czy te osoby, które są obecnie w Radach Nadzorczych spółek z udziałem miasta maja wymagane uprawnienia.
-Burmistrz Radomski odpowiedział, że muszą je posiadać i posiadają.
-Przewodnicząca Rady zwróciła się z pytaniem do radnego Wieczorka i Burmistrza Radomskiego, czy w kwestii udziału drużyny z Siemiatycz w II lidzie piłki ręcznej nie należy się spotkać, porozmawiać i zastanowić się, czy nie zasadne byłoby żeby sekcja piłki ręcznej funkcjonowała przy Miejskim Ośrodku Sportu i Rekreacji i razem z innymi sekcjami były dotowane z budżetu miasta.
-Radny Krzysztof Wieczorek stwierdził, że zaskoczony jest, że tym tematem radni się interesują. Pan Wieczorek stwierdził, że myśli, iż Towarzystwo Sportowe nie otrzymuje największej pomocy ze strony miasta, ponieważ miasto wspiera wiele niezbędnych rzeczy: SOK. MOSiR, komunikacje miejską, wspiera i utrzymuje. Radny Wieczorek stwierdził, że kilka dni wcześniej młodzież była u Pana Burmistrza i wyszła ze spotkania bardzo rozgoryczona, nie uzyskawszy pomocy. Pan Wieczorek stwierdził, że na komisji Zdrowia, Oświaty i Kultury zaproponuje zajęcie się tym tematem i dyskusją w sprawie rozdziału środków budżetowych na różną działalność: kulturalną, społeczną, wychowawczą. Pan Wieczorek stwierdził, że radni widzą problemy, widzą, że młodzież siemiatycka ma pretensję o to, że tańce dostają szansę reprezentowania naszego miasta za granicą i w kraju, piłka nożna tez dostaje szansę, a piłka ręczna takich szans nie ma i młodzież czuje, że jest nierówno traktowana.
-Przewodnicząca Rady kończąc dyskusję w tej kwestii zaapelowała o zorganizowanie w jak najszybszym czasie spotkania w tej sprawie, w którym uczestniczyliby członkowie Komisji Zdrowia, Oświaty i Kultury, Burmistrz Miasta oraz Dyrektor Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji.
Do punktu 9 – zakończenie obrad
W związku z wyczerpaniem porządku obrad VII sesji Rady Miasta w dniu 25 kwietnia 2007 r. Przewodnicząca Rady zamknęła obrady o godz. 13:10.
Na tym protokół zakończono.
Protokołowała: | Przewodniczący Rady Miasta |
K.Andruszkiewicz | Agnieszka Anna Sitarska |
Załącznik
do Protokołu Nr VII/07
z VII sesji Rady Miasta
z dnia 25 kwietnia 2007 r.
Panie Przewodniczący! Wysoka Rado!
W dniu dzisiejszym przedstawiam Wysokiej Radzie sprawozdanie z wykonania budżetu Miasta za rok 2006. Przy tej okazji chciałbym Państwu przybliżyć w ogólnym zarysie działalność samorządu w ubiegłym roku.
Zakres działalności samorządu gminnego jest bardzo szeroki. Obejmuje zadania z zakresu ładu przestrzennego, dróg, zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, utrzymania porządku i czystości, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną, wysypisk i odpadów, lokalnego transportu zbiorowego, pomocy społecznej, oświaty, gminnego budownictwa mieszkaniowego, kultury i kultury fizycznej, targowisk, zieleni miejskiej i cmentarzy komunalnych, bezpieczeństwa, ochrony przeciwpożarowej i ochrony przeciwpowodziowej, utrzymania obiektów i urządzeń użyteczności publicznej i szereg innych.
Zadaniem samorządu jest takie dysponowanie środkami by zapewnić zrównoważony rozwój wszystkich dziedzin. Wspólnie z poprzednią radą staraliśmy się to osiągnąć na możliwie najlepszym poziomie.
Budżet Miasta został ustalony 28 grudnia 2005 r. W ciągu roku 13 krotnie wprowadzane były do budżetu zmiany, spowodowane głównie zwiększeniem dotacji celowych na zadania zlecone i własne. Dochody budżetu ustalone po zmianach wyniosły 28 346 937 zł a wydatki 29 146 937 zł. Dochody w kwocie 800 000 zł przeznaczone były na spłatę rat pożyczek zaciągniętych w poprzednich latach. W 2006 r. dochody budżetowe wykonano w 92 %, natomiast plan wydatków zrealizowano w 91%. Nie zrealizowano dochodów ze sprzedaży mienia komunalnego, uzyskano tylko 39% planowanej kwoty z tego tytułu. W mniejszym procencie wykonano również dochody z podatków od czynności cywilno-prawnych i od środków transportowych osób prawnych. Na taki wskaźnik wykonania dochodów tj. 92% największy wpływ mają nie przekazane w terminie należne środki unijne na budowę kanalizacji sanitarnej w ul. Bartosza Głowackiego i Powstania Styczniowego. Miasto otrzymało ¼ należnej kwoty.
Największym źródłem dochodów budżetu Miasta są dochody własne, które stanowią ok. 60% ogólnych wpływów. W 2006 r. kwota ta wyniosła 15 548 639 zł. Znaczącą pozycję w tej kwocie zajmują: podatek od nieruchomości 5 488 740 zł. oraz udział gminy w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa – 5 038 968 zł. W ubiegłym roku nasze miasto otrzymało dotacje celowe na zadania własne w wysokości 2 252 258 zł są to przede wszystkim środki unijne na zadania inwestycyjne. Z kolei w wydatkach budżetu Miasta największą pozycję zajmuje oświata i wychowanie. Jej udział w wydatkach ogółem wynosi 37%.
Do funkcjonowania szkół w naszym mieście w 2006 r. przeznaczono w budżecie ze środków własnych gminy kwotę 1 280 000 zł. Natomiast utrzymanie przedszkoli kosztowało budżet 2 230 000 zł.
Na drugiej pozycji znajdują się wydatki na pomoc społeczną – 20%. Kolejne miejsce zajmują wydatki na gospodarkę komunalną i drogi – 4 939 934 zł tj. 19% wydatków ogółem.
W 2006 r. 18 % wydatków budżetowych zostało przeznaczonych na inwestycje. Zgodnie z wyznaczonymi priorytetami część inwestycji była realizowana przy udziale środków zewnętrznych.
Największą i zarazem strategiczną inwestycją minionego roku była budowa kanalizacji sanitarnej w ulicach Bartosza Głowackiego i Powstania Styczniowego. Łącznie wybudowano prawie 3, 5 tys. metrów sieci oraz dwie przepompownie. Przy realizacji budowy mieszkańcy wykonali 120 przyłączy, co biorąc pod uwagę ilość zabudowanych posesji przy tych ulicach stanowi 96 % nieruchomości. Podczas realizacji inwestycji stworzono możliwości rozbudowy sieci do Czartajewa. Wykorzystanie tych warunków przez gminę Siemiatycze w znacznym stopniu podniosłoby ochronę naszych zalewów. Ulice, w których ułożono kanalizację, uzyskały nową nawierzchnię asfaltową i nowe chodniki. Blisko 75% kosztów inwestycji pochodzi z funduszu ZPORR. Z wymienioną inwestycją związana jest również budowa 196 m kanału sanitarnego w ul. Ks. Brzóski przylegającej do ul. Powstania Styczniowego. Kanał w ul. Ks. Brzóski umożliwi budowę kanalizacji sanitarnej na osiedlu domów jednorodzinnych Ciechanowieckie.
1057 m kanału sanitarnego i 1095 m wodociągu wybudowanych zostało w ulicy Armii Krajowej, również ta inwestycja finansowana była w 75% ze środków Unii Europejskiej. Ogółem, miastu przybyło 4721 m kanałów sanitarnych, 2005 m wodociągu łącznie z wodociągiem w ul. Plażowej oraz 310 m kanalizacji deszczowej w ulicach Zielonej i Cerkiewnej.
W ubiegłym roku podobnie jak w latach poprzednich sukcesywnie prowadzone były prace związane z remontami i budową dróg. Remonty cząstkowe kosztowały miasto 206 050 zł. Objęły między innymi odnowę powierzchni na ul. Ks. Ściegiennego, przy bloku komunalnym na Kościuszki, Obrońców Westerplatte i Powstania Styczniowego. W 2006 r. zakończono I etap budowy ulicy Cerkiewnej wraz z parkingiem oraz wykonano roboty ziemne, podbudowę i ustawiono krawężniki na ulicy Zielonej.
Równie ważnym elementem infrastruktury w mieście są chodniki. Podobnie jak w latach ubiegłych budowane były przez osoby zatrudnione w ramach prac interwencyjnych.. Pozwala to na znaczne oszczędności. Różnica między wartością kosztorysową robót a poniesionymi kosztami wyniosła 157 640 zł. Ogółem ustawiono 721 m krawężników, 1513 m obrzeży i ułożono 3 491 m2 kostki. Nowe chodniki ułożono na ulicach Mickiewicza, Raginisa, Kasztanowej, Sienkiewicza, Kościelnej, Dąbrowskiego, Zielonej i przy Przedszkolu Nr 3.
Miasto od lat współpracuje z zarządcami innych dróg partycypując w prowadzonych inwestycjach. Koszty takiej współpracy wyniosły w ubiegłym roku łącznie 122 868 zł. W ramach niej:
- wykonany został chodnik na ul. Górnej ( od Świerkowej do LOK)
- przebudowany został chodnik na ul. 11 Listopada (od Annopolskiej do wiatraka)
- wykonana została nawierzchnia bitumiczna ul. Drohiczyńskiej od wysypiska do firmy UNIPASZ.
Biorąc pod uwagę także wydatki na utrzymanie zimowe ulic, utrzymanie bieżące, utrzymanie oznakowania wydatki ogółem na drogi wyniosły w mieście 818 361 zł.
Ważnym, zrealizowanym w ubiegłym roku przedsięwzięciem była modernizacja i rozbudowa systemu oświetlenia ulic. Na terenie całego Miasta zostały wymienione oprawy oświetleniowe oraz zbudowano nowe punkty oświetleniowe na osiedlach Muszkowie i Ciechanowieckie a także na ulicach Sadowej , Jabłonowskiej i na miejskim skwerze. Inwestycja ( o wartości 1 137 229 zł) finansowana była ze środków własnych wykonawcy. Przez okres 70 miesięcy miasto będzie spłacało wykonawcę z różnicy opłat za oświetlenie uliczne przed modernizacją i po modernizacji. Inwestycje związane z modernizacją oświetlenia prowadzone były także na ulicy Pałacowej oraz 11 Listopada.
W ubiegłym roku kontynuowano rozbudowę monitoringu wizyjnego Miasta. Zamontowane zostały kolejne 4 kamery:
- w rejonie zalewu II,
- w rejonie amfiteatru,
- przy Szkole Podstawowej nr 1,
- na skrzyżowaniu ul. 11 Listopada i Świętojańskiej.
Dodatkowo wykonawca zainstalowal dwie kamery w Urzędzie Miasta i ułożył kabel światłowodowy od szkoły nr 1 do siedziby Komendy Policji.
Inwestycje realizowane w ubiegłym roku zostały zaplanowane w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym na lata 2006-2010. Z przyczyn niezależnych od miasta przesunięciu uległa budowa hali widowiskowo sportowej. Przy ponowieniu procedury aplikacyjnej miasto może starać się o dofinansowanie EFRR w wysokości 90% kosztów kwalifikowanych. Ponadto nie zrealizowana została budowa chodników wzdłuż ul. Drohiczyńskiej. Inwestycja ta została zaplanowana wspólnie ze Starostwem. Ponieważ Starostwo nie rozpoczęło modernizacji ul. Drohiczyńskiej miasto nie przystąpilo do budowy chodników.
Inwestycje chociaż są niezwykle istotne dla rozwoju Miasta stanowią zaledwie część podejmowanych działań. Zacząłem od nich ponieważ zwykle, są sferą która budzi największe zainteresowanie. Chciałbym jednak krótko powiedzieć również o innych dziedzinach.
W przypadku Miasta Siemiatycze zadania realizowane były przez 13 jednostek oraz dwie spółki działające w branży komunalnej.
Wiodącą jednostką jest Urząd Miasta, który oprócz realizacji zadań czysto administracyjnych jest aparatem pomocniczym Burmistrza w koordynacji działalności samorządu na terenie Miasta. Zgodnie z założeniami polityki Państwa w zakresie informatyzacji kraju w urzędzie są wdrażane: elektroniczny obieg dokumentów oraz system przekazywania sprawozdań finansowych Besti@. Co prawda do pelnej informatyzacji usug administracyjnych jeszcze daleko ale uczyniony już został pierwszy krok.
Zadaniem które pochłania największe środki budżetowe jest oświata. W ubiegłym roku wydatki na oświatę zamknęły się kwotą 9 983 073 zł w tym 3 510 000 zł stanowiły środki własne. W mieście funkcjonują 3 przedszkola, 2 szkoły podstawowe i dwa gimnazja. Ogółem uczęszcza do nich 2 363 dzieci i młodzieży. Są miejscem pracy dla 268 osób w tym 188 nauczycieli. Mimo, że liczba dzieci w placówkach oświatowych systematycznie spada wydatki na oświatę rosną. Związane to jest zarówno ze wzrostem stopnia awansu zawodowego, wzrostem wynagrodzeń jak też zmniejszeniem liczebności klas, wprowadzaniem podziału na grupy podczas niektórych zajęć i funkcjonowaniem trzech oddziałów integracyjnych. 66% kosztów funkcjonowania oświaty stanowiły wydatki na wynagrodzenia i pochodne. Pozostałe 34% musiały wystarczyć na wydatki bieżące i remonty. Niestety w ubiegłym roku nie można było ubiegać się o środki finansowe na remonty szkół z rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej. W znacznym stopniu ograniczyło to plany remontowe. Konieczny okazał się remont łazienek w Szkole Podstawowej Nr 1 do którego przystąpiono w październiku. Wymieniono kanalizację w łazienkach chłopców i zakupiono materiały do kontynuacji remontu w roku 2007.
Miasto realizowało również zadania związane z wyrównaniem szans edukacyjnych dzieci pochodzących z rodzin gorzej sytuowanych. Do rodzin pierwszoklasistów i uczniów klas zerowych adresowany był program wyprawka szkolna. W ramach tego programu zakupionych zostało 38 kompletów podręczników do klasy I i 87 do klas zerowych.
W ramach programu dożywania 435 uczniom zakupiono obiady w szkolnych stołówkach. Poza tym w ramach programu stypendialnego od stycznia do końca czerwca wypłacano 83 stypendia i 344 od września do końca roku. Uczniom którzy znaleźli się w trudnej sytuacji na skutek zdarzeń losowych przyznałem 7 zasiłków po 320 zł.
W ubiegłym roku dla uczczenia osoby Wielkiego Polaka Jana Pawla II Rada Miasta ustanowiła stypendium, które jest przeznaczone dla wybitnych uczniów lub studentów pochodzących z naszego Miasta. Po raz pierwszy stypendium w wysokości 250 zł miesięcznie zostało przyznane na rok szkolny 2006/2007 Otrzymało je 3 osoby. Student Uniwersytetu Warszawskiego, uczennica Liceum Batorego w Warszawie i uczeń gimnazjum Nr 1.
Z realizacją zadań oświatowych związane jest także ponoszenie kosztów dojazdów do szkół dzieci niepełnosprawnych. W ubiegłym roku wydatki z tego tytułu wyniosły ponad 20 000 zł.
Nowym zadaniem realizowanym przez miasto jest dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych pracowników. W ubiegłym roku dofinansowanie przyznano jednemu pracodawcy wysokości 4 587 zł.
W roku 2006 została uchwalona strategia rozwiązywania problemów społecznych na lata 2006-2013. Zawiera ona długofalowy program działania w zakresie polityki społecznej. Większość zadań zawartych w strategii realizowana jest przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, który oprócz pomocy społecznej realizuje również świadczenia rodzinne oraz zadania związane z zaliczkami alimentacyjnymi i postępowaniem wobec dłużników alimentacyjnych. Sprawozdanie z realizacji tych zadań łącznie z przedstawieniem potrzeb w roku 2007 zostanie Wysokiej Radzie przedstawione przez kierownika ośrodka zgodnie z ustawą o pomocy społecznej.
Elementem strategii jest również Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Działania podejmowane w ramach programu kierowane są zarówno do osób uzależnionych od alkoholu, członków ich rodzin jak i w ramach profilaktyki do młodzieży. W ubiegłym roku zrealizowano w szkołach dwa specjalistyczne programy profilaktyczne: NOE i Debata ponadto dofinansowano pozalekcyjne zajęcia sportowe prowadzone przez Towarzystwo Sportowe, warsztaty organizowane przez Białostockie Towarzystwo Muzyczne, Turniej Tańców Polskich o Podlaską Szyszkę oraz funkcjonowanie świetlicy i festyn z okazji Dnia Dziecka organizowane przez Caritas Diecezji Drohiczyńskiej. Od kilku lat znaczne środki z „funduszu alkoholowego” są przeznaczane na wypoczynek letni dzieci i młodzieży. W ubiegłym roku z wypoczynku finansowanego lub dofinansowanego z budżetu miasta skorzystało 194 dzieci i młodzieży w tym 60 w ramach półkolonii. Organizatorami wypoczynku były: Caritas Diecezji Drohiczyńskiej, Siostry Karmelitanki, UKS Kangur, Fundacja Światło-Życie, Towarzystwo Sportowe, UKS Danex, Związek Katolickich Klubów Sportowych oraz Dekanalny Instytut Kultury Prawosławnej. Ogółem na wypoczynek letni rozdysponowano kwotę 50 000 zł.
Do 31 marca miasto prowadziło punkt konsultacyjny dla osób uzależnionych i ich rodzin w którym zatrudniony był lekarz z oddziału odwykowego oraz psycholog. Ponieważ przy siemiatyckim ZOZ została zorganizowana specjalistyczna przychodnia uzależnień. Punkt został zlikwidowany zaś z budżetu miasta została przekazana dotacja w wysokości 36 000 zł na dofinansowanie poradni.
W ramach realizacji programu miasto nadal finansowało utrzymanie pomieszczeń klubu AA i 1/2 etatu gospodarza klubu.
KULTURA
Zadania z zakresu kultury realizowane były przez dwie instytucje kultury: Siemiatycki Ośrodek Kultury i Bibliotekę Publiczną. Wydatki budżetu miasta wyniosły na działalność z zakresu kultury ogółem 1 208 424 zł. Na mocy porozumienia z powiatem Miejska Biblioteka Publiczna prowadziła zadania biblioteki powiatowej. Dotacja z tego tytułu w wysokości 25 tys. zł przeznaczona została na zakup książek oraz działalność bieżącą. W ubiegłym roku przybyło bibliotece 2 887 nowych woluminów. Blisko połowa z nich zakupiona została z dotacji z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Promocja czytelnictwa-rozwój księgozbiorów bibliotek”. Obok głównej działalności biblioteki jaką jest udostępnianie książek prowadzona była także działalność kulturalno-oświatowa w formie okolicznościowych wystaw, lekcji bibliotecznych, wycieczek do biblioteki, konkursów i turniejów, imprez bibliotecznych oraz głośnego czytania dla grup przedszkolnych. W ubiegłym roku w siedzibie biblioteki prowadzone były również prace remontowe. Wykonano remont dachu na drugim skrzydle budynku oraz wymieniono część stolarki okiennej.
Druga z miejskich instytucji kultury- Siemiatycki Ośrodek Kultury w ubiegłym roku był organizatorem lub współorganizatorem 19 imprez oraz 7 wystaw. Na co dzień przy ośrodku działa 7 stałych form pracy a wśród nich koło plastyczne, teatralne i znany szerokiej publiczności zespół Małe Podlasie. Małe Podlasie jest najliczniejszą grupą gdyż skupia w swoich szeregach ok. 120 osób poczynając od I klasy szkoły podstawowej do młodzieży licealnej. Opieką zespołu objęte były wszystkie grupy sześciolatków w przedszkolach w ramach zajęć rytmiki. W sierpniu ubiegłego roku najstarsza grupa koncertowa zespołu przebywała w Niemczech i reprezentowała Podlasie na VII Polskim Tygodniu w Meklemburgii odbywającego się w tym roku pod hasłem Czas na Podlasie. SOK ma także swój udział w funkcjonowaniu harcerstwa. Od kilku lat z budżetu ośrodka opłacany jest instruktor ds. młodzieży, który jest oddelegowany do pracy w ZHP. Przy Ośrodku Kultury działa także Gminne Centrum Informacji w ramach którego można nieodpłatnie skorzystać z nowoczesnych technologii informatycznych.
KULTURA FIZYCZNA
Jednostką działającą w zakresie kultury fizycznej jest Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji. Oprócz organizacji zawodów, prowadzenia zajęć i sekcji rekreacyjnych ośrodek utrzymuje bazę sportowo-rekreacyjną oraz służy pomocą w utrzymaniu innych terenów należących do miasta. W ubiegłym roku ośrodek był organizatorem lub współorganizatorem ponad 50 imprez sportowych i rekreacyjnych. Największe wśród nich to imprezy motorowe: Motoriada, Rajdy Enduro a także mecz Reprezentacji U 19 Polska-Litwa. Ważną funkcją którą spełnia ośrodek jest przybliżanie piękna Siemiatycz i okolic. Służą temu organizowane wspólnie z Nadbużańskim Klubem Turystyki PTTK piesze wędrówki. Przy MOSiR działają 4 sekcje piłki nożnej, sekcja lekkoatletyczna i sekcja badmintona w których trenuje łącznie ok. 120 osób. W czasie wakacji ośrodek zapewniał funkcjonowanie kortów tenisowych , basenu oraz był organizatorem licznych zajęć dla wypoczywającej młodzieży. MOSiR jako jednostka samorządowa ściśle współpracuje z klubami sportowymi działającymi na terenie Miasta. Na szczególną uwagę zasługuje współpraca MOSiR z najstarszym klubem w mieście z Cresovią. Kluby mają potencjał osobowy zaś MOSiR infrastrukturę i pewne środki finansowe dzięki którym może przyjąć na siebie część wydatków związanych z reprezentacją Miasta na zawodach pod różnymi szyldami.
DZIAŁALNOŚĆ W ZAKRESIE GOSPODAROWANIA MIENIEM
Gospodarka gminnym zasobem nieruchomości odbywa się poprzez różne formy dysponowania nimi: dzierżawę, najem, sprzedaż w drodze przetargu lub w drodze bezprzetargowej, oddawanie gruntów w trwały zarząd i użytkowanie wieczyste oraz poprzez wnoszenie aportów do spółek. W ubiegłym roku w drodze przetargu sprzedano jedną nieruchomość o pow. 925 m² przeznaczoną pod budownictwo mieszkaniowo-usługowe położoną przy ul. Obrońców Westerplatte za kwotę 33 550 zł brutto oraz 5 działek zabudowanych garażami przy ul. Ciechanowieckiej za łączną kwotę 16 100 zł.
W trybie bezprzetargowym na poprawienie warunków zabudowy nieruchomości przyległych sprzedano 3 nieruchomości niezabudowane położone przy ulicach Nadrzecznej i Kościuszki o łącznej powierzchni 1960 m² za kwotę 55 700 zł brutto oraz jedną nieruchomość zabudowaną budynkiem gospodarczym przy ul. Dąbrowskiego za kwotę 5 780 zł.
Sprzedano również 6 lokali mieszkalnych na rzecz najemców. Przy sprzedaży udzieliłem bonifikat od 50 do 60% . Dochód jaki budżet Miasta uzyskał ze sprzedaży wyniósł 91 906 zł oraz dodatkowo blisko 1 300 zł z tytułu I opłaty za ułamkową część gruntu. W ostatnim kwartale ubiegłego roku wzrosło zainteresowanie wykupem lokali mieszkalnych. Ze względu na czas trwania procedury sprzedaży wnioski zostaną zrealizowane już w bieżącym roku.
Do zasobu gminnych nieruchomości nabyto w drodze zamiany 7 działek niezabudowanych o łącznej powierzchni 3,62 ha położonych w rejonie ulic Gilewskiego-Polna, Chopina-Kochanowskiego, nad rzeką Kamionką i Sikorskiego w zamian miasto przekazało 5 działek niezabudowanych o łącznej powierzchni 4,71 ha położonych przy ul. Ciechanowieckiej, Chopina-Kochanowskiego i Sikorskiego. Nabyta została również działka o pow. 1001 m², za kwotę 19 000 zł położona w rejonie ulicy Sadowej z przeznaczeniem na przedłużenie ulicy.
DZIAŁALNOŚĆ W ZAKRESIE GOSPODARKI KOMUNALNEJ
Prowadzona jest przede wszystkim przez dwie spółki prawa handlowego Przedsiębiorstwo Komunalne oraz Zarząd Mienia Komunalnego. Zarząd Mienia Komunalnego funkcjonuje dopiero od 1 lipca i powstał z przekształcenia Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej. Podstawową działalnością spółki jest administrowanie mieszkaniowym zasobem gminy. Ponadto, spółka obsługuje 17 wspólnot mieszkaniowych. W czasie tworzenia spółki została ona wyposażona w majątek w postaci 12 nieruchomości o łącznej powierzchni 3,59 ha i wartości 1 083 700 zł. Dochody z majątku mają być przeznaczane na pokrywanie kosztów gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy. Niepokojącą sprawą jest wysoki poziom zadłużenia najemców. Na dzień 31 grudnia 2006 zadłużenie wyniosło 175 300 zł. Z tego 60 000 zł to środki nieściągalne. Aktualnie w sądzie toczy się 15 postępowań przeciwko dłużnikom.
Druga ze spółek Przedsiębiorstwo Komunalne działa od 1993 r. Zakres działania spółki jest dość szeroki gdyż obejmuje zaopatrzenie ludności w wodę , odprowadzanie ścieków, ciepłownictwo, wywóz nieczystości i obsługę wysypiska, poza tym prowadzi działalność komercyjną taką jak stacja paliw czy też wyrób betonu. Według przedstawionego sprawozdania spółka osiągnęła za ubiegły rok zysk netto w wysokości 371 tys. zł. Strategiczne dla Miasta działania które podjęła spółka to plany modernizacji systemu ciepłowniczego. Na ten cel z zasobu gminnego została wniesiona aportem do spółki nieruchomość o pow.8473 m² w rejonie ulic 11 Listopada i Żwirki i Wigury. Miasto miałoby okazję zmodernizować system przy znacznym udziale środków zewnętrznych. Niestety, ze względu na protesty mieszkańców rozpoczęcie inwestycji przesuwa się w czasie.
Pani Przewodnicząca! Wysoka Rado!
Zadania realizowane w ubiegłym roku przez miasto były uwarunkowane przepisami prawa które zobowiązują samorząd do podejmowania działań w różnych sferach oraz dokumentami strategicznymi przyjętymi wcześniej przez Radę: Strategii Rozwoju Miasta Siemiatycze na lata 2003-2013, Wieloletnim Planie Inwestycyjnym, Planie Ochrony Środowiska na lata 2004-2015. Z punktu widzenia rozwoju Miasta równie ważne jest istnienie Planu Zagospodarowania Przestrzennego. Niestety opracowanie Planu dla całego terenu jest niezwykle kosztowne. Dlatego też w naszych warunkach sukcesywnie są opracowywane plany na wyodrębnione obszary. W ubiegłym roku został przyjęty Plan na dla terenu zawartego między ulicami: Kilińskiego, Nową, Drohiczyńską oraz Witosa oraz przystąpiono do opracowania planu dla terenu między ulicami: Legionów Piłsudskiego, Szpitalną, 11 Listopada, Żeromskiego i Ogrodową, który został przyjęty już w bieżącym roku.
Przynależność Polski do Unii Europejskiej umożliwia ubieganie się o środki finansowe na realizację szeregu zadań ale również nakłada na nasz kraj obowiązki wprowadzania określonych standardów szczególnie w zakresie ochrony środowiska. Z tą myślą wspólnie z burmistrzami i wójtami gmin powiatów bielskiego, hajnowskiego i siemiatyckiego wystąpiliśmy do naszych rad z inicjatywą utworzenia związku międzygminnego którego zadaniem byłaby gospodarka odpadami. Na dzień dzisiejszy po przeprowadzeniu długiej procedury związek został zarejestrowany. Jego zadaniem ma być prowadzenie nowoczesnego wysypiska w Dobiarzynie gm. Bielsk Podlaski. Rozwiąże to problem budowy kosztownych, nowoczesnych wysypisk przez poszczególne gminy.
Skoro już nawiązałem do Unii Europejskiej to chciałbym wspomnieć o kontaktach z samorządami za granicą. W ubiegłym roku gościliśmy przedstawicieli włoskiego Miasta Castrolibero. W tym roku podpisałem umowę o współpracy z niemieckim miastem Zehdenick. Mam nadzieję, że te kontakty poza sferą poznawczą, z czasem, przyniosą wymierne korzyści naszemu miastu.
Koniec ubiegłego roku upłynął pod znakiem kampanii wyborczej i wyborów. Mieszkańcy wybrali nowy skład Rady Miasta i mnie powierzyli funkcję Burmistrza na kolejne 4 lata. W dniu dzisiejszym przedstawiam Radzie sprawozdanie, które dotyczy w przeważającej większości poprzedniej kadencji. Za rok sesja absolutoryjna będzie dotyczyła naszej wspólnej pracy. Z formalnego punktu widzenia absolutorium dotyczy Burmistrza. Jednak należy pamiętać, że jest to podsumowanie rocznej działalności całego samorządu, która jest wypadkową współpracy między poszczególnymi organami i jednostkami. Im ta współpraca jest lepsza tym więcej można zrobić. Wierzę, że za rok wspólnie będziemy mieli powody do satysfakcji.
Metryka strony