Protokół Nr VII/11

Numer VII/11
Data wydania 2011-03-30
Protokół Nr VII/11

 

z obrad VII sesji Rady Miasta Siemiatycze  która odbyła się

 

w sali  Siemiatyckiego Ośrodka Kultury

 

w dniu 30 marca 2011 roku

 

Obrady VII sesji Rady Miasta Siemiatycze   rozpoczęły się o godzinie 13:00 zakończyły zaś o godzinie 15:20.

 

W obradach VII sesji na stan 15 radnych uczestniczyło 13, według załączonej do protokołu listy obecności.

 

Radni obecni na VII sesji:
  1.  Witold Berski
  2.  Jan Boguszewski
  3.  Jan Hyndza
  4.  Katarzyna Jarocka
  5.  Jerzy Korowicki
  6.  Antoni Kosieradzki
  7.  Teresa Milewska
  8.  Eugeniusz Mudel
  9.  Paweł Oniszczuk
  10.  Agnieszka Anna Sitarska
  11.  Krzysztof Andrzej Szyszko
  12.  Agnieszka Monika Zalewska
  13.  Roman Zdrojewski

  Radni nieobecni na VII sesji:

  1.  Rafał Burakowski
  2.  Walentyna Kożuchowska

 W obradach VII sesji Rady Miasta Siemiatycze uczestniczyli także:

  1.  Piotr Siniakowicz–Burmistrz Miasta Siemiatycze
  2.  Henryk Czmut – Z-ca Burmistrza Miasta
  3.  Elżbieta Rakszawa - Sekretarz Miasta
  4.  Danuta Jaszczołt – Skarbnik Miasta
  5.  Maciej Łapuć – Radca Prawny Urzędu Miasta
  6.  Janusz Żoch – Prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego Spółka z o.o.
  7.  Jolanta Sidorowicz – Dyrektor Siemiatyckiego Ośrodka Kultury
  8.  Ewa Romaniuk – Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej
  9.  Jan Snycerski – Towarzystwo Przyjaciół Siemiatycz
  10.  Agnieszka Bolewska –Iwaniuk – korespondentka Katolickiego Radia Podlasia
  11.  Marek Malinowski – Redaktor Głosu Siemiatycz
  12.  Barbara Dluska – Dyrektor Przedszkola Nr 5
  13.  Małgorzata Komuda – Dyrektor Przedszkola Nr 1
  14.  Roman Umiastowski – Dyrektor MOSiR
  15.  Teresa Nazarewicz – Prezes ZMK
  16.  Alfred Bajena – Dyrektor Zespołu Szkół z Oddziałami Integracyjnymi
  17.  Gabriela Krzanowska – Dyrektor Szkoły Muzycznej
  18.  Jacek Piotrowski – Korespondent Radia Białystok

 

 

Do punktu 1otwarcie obrad

 

            Obrady VII sesji Rady Miasta Siemiatycze w dniu 30 marca 2011 r. otworzyła Przewodnicząca Rady Miasta – Agnieszka Sitarska, która na wstępie powitała zaproszonych gości i wszystkich przybyłych na VII sesję Rady Miasta.

 

Do punktu 2 przyjęcie porządku obrad

 

Przewodnicząca Rady stwierdziła w tym punkcie, że proponowany porządek obrad VII sesji radni otrzymali wcześniej. Przewodnicząca stwierdziła, że jest propozycja ujęcia w porządku obrad dzisiejszej sesji punktu dot. podjęcia uchwały  w sprawie w sprawie przystąpienia do jednostkowej zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Siemiatycze.

 

Innych propozycji uzupełnienia porządku obrad VII sesji radni nie wnieśli.

 

            Następnie Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie zaproponowany porządek obrad VII sesji wraz z zaproponowaną poprawką - na 13 radnych biorących udział w obradach VII sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za przyjęciem  zaproponowanej poprawki i całego porządku obrad głosowało 13 radnych.. Przewodnicząca zaproponowała ujęcie nowego punktu jako 11 punkt i przesunięcie kolejnych.

 

            Przyjęty porządek obrad VII sesji przedstawia się następująco:

 

1.      Otwarcie obrad.

 

2.      Przyjęcie porządku obrad.

 

3.      Przyjęcie protokołów z obrad V i VI sesji Rady Miasta.

 

4.      Sprawozdanie Burmistrza Miasta z pracy między sesjami.

 

5.      Interpelacje i zapytania radnych.

 

6.      Sprawozdanie z realizacji planu gospodarki odpadami.

 

7.      Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie wieloletniej prognozy finansowej Miasta Siemiatycze na lata 2011-2014 wraz z prognozą kwoty długu i   spłat zobowiązań na lata 2011-2014.

 

8.      Podjecie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2011 r.

 

9.      Podjęcie uchwały w sprawie ustanowienia tytułu Ambasador Siemiatycz.

 

10. Podjęcie uchwały w sprawie Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy na lata 2011-2015.

 

11. Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do jednostkowej zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Siemiatycze.

 

12. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

 

13. Wolne wnioski.

 

14..Zakończenie obrad.

 

Do punktu 3 – przyjęcie protokołów z V i VI  sesji Rady Miasta

 

Przewodnicząca Rady poinformowała radnych, że protokoły z V i VI sesji Rady Miasta wyłożone są na stoliku protokolanta i jeżeli do końca obrad dzisiejszej sesji nie wpłyną do nich uwagi i poprawki to uzna się je za przyjęte.

 

Do punktu 4 – Sprawozdanie Burmistrza Miasta z pracy między sesjami

 

            Sprawozdanie z pracy między sesjami przedstawił Burmistrz Miasta – Piotr Siniakowicz. Sprawozdanie to stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

            W tym punkcie porządku obrad Burmistrz Siniakowicz odczytał list Dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, w Białymstoku wyjaśniający  przyczyny niemożności osobistego udziału w obradach VII sesji. W liście tym przekazane zostały również informacje na temat planowanych robót drogowych tj. przygotowanie prac drogowo-mostowych drogi ekspresowej S-19 oraz zgłoszonej do Centrali planowanej rozbudowy DK 19 w Siemiatyczach.

 

Do punktu 5 - interpelacje i zapytania radnych

 

Radni zgłosili podczas VII sesji zgłosili następujące interpelacje:

 

-Radny Paweł Onieszczuk zabierając głos zwrócił się z pytaniem, czy zostały już ustalone zasady funkcjonowania przedszkoli w okresie wakacyjnym i czy znane są już terminy dyżurów. Kolejnym problemem zgłoszonym przez radnego Oniszczuka była kwestia braku koszy na śmieci na wielu ulicach miasta. Zdaniem radnego problem jest poważny, gdyż poza centrum miasta koszy jest brak na takich ulicach jak Górna, Wysoka,. Legionów Piłsudskiego, Ogrodowa, a przecież te ulice są także uczęszczane. Zdaniem radnego Oniszczuka na tych ulicach powinny zostać również ustawione solidne kosze na śmieci, aby nie zostały zniszczone. W swojej wypowiedzi radny zwrócił się także z pytaniem, kto odpowiada za kosze na ulicach, które nie należą do miasta, podkreślił, że należy się zastanowić, w jaki sposób wymusić ustawienie koszy na tych ulicach, aby zmienić tę sytuacje, bo w tej chwili miasto wygląda jak wygląda. Pozostając przy głosie radny Onieszczuk zwrócił uwagę na ulicę Gilewskiego, zapytał, czy istnieje możliwość dobudowy chodnika przy tej ulicy, bo stała się ona dosyć ruchliwa i w tej chwili chodnik bardzo by się przydał bo tamtędy chodzi młodzież do LO i wiele osób do pracy. Kolejnym problemem poruszonym przez radnego w punkcie interpelacje i zapytania był problem dotyczący mieszkańców osiedla Wysokiego. Radny Onieszczuk powiedział, że sama ulica Wysoka jest we władaniu Powiatu, natomiast ulica osiedlowa w jednej części należy do Spółdzielni Mieszkaniowej, a w drugiej do miasta. Radny podkreślił, że wszystkim znany jest fatalny stan ul. Wysokiej, ale równie fatalny stan jest też tej ulicy osiedlowej, gdzie mieszka prawie 2000 tys. mieszkańców naszego miasta. Radny dodał, że mieszkańcom trudno jest się poruszać po tej ulicy. W swojej wypowiedzi radny Onieszczuk wyraził opinię, że według niego pozostawienie rozwiązania tego problemu tylko na barkach Spółdzielni Mieszkaniowej może być dla niej zbyt dużym problemem. Radny Onieszczuk stwierdził, że może wobec tego trzeba postawić pytanie, w jaki sposób miasto może partycypować w remoncie tej ulicy, tym bardziej, że tą ulicą jeżdżą też autobusy komunikacji miejskiej, ulica ta połączona jest z ulicą Gilewskiego. Radny Onieszczuk na zakończenie swojej wypowiedzi stwierdził, że jego prośba do radnych jest taka, aby na komisjach radni porozmawiali na ten temat , bo problem tej ulicy to problem dotyczący dużej   liczby mieszkańców naszego miasta i należy zastanowić się w jaki sposób go rozwiązać.

 

            - Radny Antoni Kosieradzki zabierając głos stwierdził, że  chciałby przekazać prośbę od mieszkańców osiedla z ulic Jabłoniowej, Sadowej, którzy proszą, aby te ulice zostały w niektórych miejscach wyprofilowane. Radny Kosieradzki w swojej wypowiedzi stwierdził także, że w ostatnim numerze lokalnej gazety ukazała się wkładka, informująca o tym, co się dzieje w mieście. Rady dodał, że pomysł jest dobry, jednak przy tak niskich emeryturach nie wszystkie starsze osoby stać jest na wydanie 12 zł miesięczne na ten cel. Radny zaproponował, żeby tym starszym osobom, których nie stać na kupienie gazety wraz z dodatkiem, dodatek miejski był kserowany.

 

Radny Jan Hyndza zwrócił się z pytaniem, co projektem „Zapewnienie gospodarki wodno-ściekowej” na terenie naszego miasta. Radny zapytał, kiedy wreszcie ten projekt będzie realizowany i  czy wszystko przez Przedsiębiorstwo Komunalne jest robione, aby te pieniądze były, bo w tym projekcie zawarte są wszystkie ulice, a tych pieniędzy jak nie było, tak nie ma, a już II kwartał minął  Radny w dalszej części  swojej wypowiedzi zaproponował, aby w miesiącu maju radni odbyli sesję wyjazdową na oczyszczalnię ścieków. Radny Hyndza stwierdził, że przez 11 lat nic się z tematem oczyszczalni nie zrobiło, podkreślił, że chodził w tej sprawie do Burmistrza Fleksa, Radomskiego i będzie też chodził do tego Burmistrza bo chciałby, aby to w to lato już było jako tako, a nie tak, jak to bywało w latach poprzednich, że żyć się nie da przez oczyszczalnię. W dalszej części swojej wypowiedzi radny Hyndza zwrócił się z pytaniem, co z wykupem gruntów pod wysypisko. Radny Hyndza w swojej wypowiedzi odniósł się także do funkcjonowania Przedsiębiorstwa Komunalnego, stwierdził, że miało być dobrze, a będąc w PK przez 1 godzinę zaobserwował  jak jeden z pracowników wyjeżdżał i przyjeżdżał 4 czy i 5 razy nowym samochodem PK na warszawskich numerach. Radny zapytał, kto to rozlicza, dodał, że podobna sytuacja jest oczyszczalni ścieków, gdzie pracownicy też jeżdżą jak chcą, a smród z oczyszczalni jest jeszcze większy jak był. Kontynuując swoją wypowiedź radny Hyndza stwierdził, że zgłaszał do Pani Dyrektor Przedszkola Nr 1 potrzebę wycięcia gałęzi przy przedszkolu, które stwarzają zagrożenie. Radny stwierdził, że nikt się tym nie interesuje. Pan Hyndza powiedział, że następna sprawa która dziś dotarła do niego jest fakt, że Pani Dyrektor Przedszkola Nr 1 ponoć w dniu dzisiejszym przegrała proces ze zwolnioną pracownicą. Radny Hyndza zapytał, kto pokryje koszty tego, a z tego co wie, to są to duże pieniądze. Radny Hyndza w swojej wypowiedzi zwrócił również uwagę na problem koszty, które ustawione są na ul. 11 Listopada przy tzw. grubej kaśce, a pracownicy PK zamiast pozbierać śmieci wokół tych koszy sprzątają tylko przy przystanku MKS, a całą resztę pozostawiają. Na zakończenie swojej wypowiedzi radny Hyndza zwrócił się z pytaniem do Burmistrza Miasta , ile przez I kwartał br. pozyskał funduszy zewnętrznych i na co. Radny Hyndza stwierdził także, że Dyrektor GDDKiA pisze, że nie może sam przyjechać na sesję. Radny Hyndza stwierdził, że Pan Dyrektor ma przecież pracowników i powinien tu kogoś przysłać bo przecież mamy w mieście problemy, które musimy rozwiązać jak np. garby na ul. 11 Listopada.

 

            -Radny Jerzy Korowicki zabierając głos stwierdził, że  chciałby w swojej wypowiedzi poruszyć problem mieszkańców Słowiczyna, a mianowicie mieszkańcy tego osiedla znowu przezywają gehennę, znowu rozbijają misy olejowe pojazdów. Radny Korowicki stwierdził, że dzieje się tak dlatego, że kładziony był wodociąg i w tej chwili dziury w tej drodze są na całej długości. Radny Korowicki zwrócił również uwagę na fakt, że młodzi mieszkańcy Słowiczyna zgłaszają kwestie tego, aby skorygować rozkład jazdy MKS z rozkładem lekcji dzieci w szkole, boi dzieci nie mają jak wrócić ze szkoły, a wcześniej autobusy przejeżdżają puste. Kolejną sprawą poruszoną przez radnego w punkcie interpelacje była kwestia tego, że wzdłuż ulicy Słowiczej powstały nowe domy i dobrze byłoby żeby podciągnięte zostało tam oświetlenie. Zdaniem radnego Korowickiego dobrze byłoby także, aby ul. Plażową, głównie od ujęcia wody do mostu dożwirować i wyrównać, a na całą ulicę skierować równarkę. W swojej wypowiedzi  radny Korowicki poruszył także problem ul. Krzywej, której stan zdaniem radnego woła o pomstę do nieba, a szczególnie odcinek od Sokola do ul. Górnej, zadaniem radnego na tym odcinku koniecznie trzeba dosypać żwir, bo mieszkańcy mają problem z przejazdem. Pozostając na ul. Krzywej radny Korowicki stwierdził, że kiedyś na tej ulicy było Przedsiębiorstwo ELTOR, ale w tej chwili jest ogromna dewastacja, a mieszkańcy zrobili tam wysypisko śmieci. Radny Korowicki zwrócił się z prośba, aby Pan Burmistrz wysłał tam odpowiednie służby, bo zaczyna się tam dziać tragedia. Radny Korowski zwrócił także uwagę na potrzebę wykonania ok. 100 m chodnika miedzy ul. Prusa, a Sportową oraz potrzebę zwrócenia uwagi właścicielowi działki po byłej kaflarni przy ul. Wysokiej, bo tam też się robi wysypisko śmieci. .Radny Korowicki zwrócił także uwagę na powstałą wyrwę przy kratce ściekowej na ul. Leśnej.

 

            -Radna Katarzyna Jarocka zabierając głos stwierdziła, że zwrócił się do niej jeden z mieszkańców z ul. Drohiczyńskiej, który prowadzi gospodarstwo rolne w pobliżu Unipaszu i na tej wysokości przebiega rów melioracyjny, który od lat nie był pogłębiany i w tej chwili zbiera się tam woda i ten gospodarz ma problem zasianiem, a potem ze zbiorem. Radna zwróciła się z pytaniem, gdzie ma zwrócić się ten mieszkaniec o pomoc w tym, żeby woda nie stała na polach a spływała.

 

            -Radny Witold Berski stwierdził, że czaiłby zwrócić się do Komendanta Policji, którego nie ma dziś na sesji z prośbą, aby Policja zwróciła uwagę na plac przy Biedronce, przy Supersamie bo w tych miejscach już o 6 rano stoją pijący alkohol, którzy niejednokrotnie  atakują przechodniów. W swojej interpelacji radny Berski zwrócił uwagę na potrzebę naprawienia asfaltu na parkingu na tzw. Manhattanie.

 

            -Radny Eugeniusz Mudel zabierając głos stwierdził, że chciałby zabrać głos w sprawie nieruchomości , które w 2006 r. zostały przekazane przez miasto Przedsiębiorstwu Komunalnemu Spółka z o.o pod budowę elektrociepłowni i  tereny wokół zalewów na zabezpieczenie hipoteki. Radny Mudel podkreślił, że jest już wiadomo, że zadanie celowe, na które miasto działki przekazało nie zostanie zrealizowane i uważa, że te grunty powinny wrócić do zasobów miasta.

 

Do punktu 6 - sprawozdanie z realizacji planu gospodarki odpadami

 

Sprawozdanie z realizacji „Planu Gospodarki Odpadami do 2015 r. dla Miasta Siemiatycze” w okresie funkcjonowania w latach 2009-2010 przedstawił Burmistrz Miasta – Piotr Siniakowicz. Sprawozdanie to stanowi załącznik  do niniejszego protokołu.

 

            Radni pytań i uwag do tego sprawozdania nie wnieśli.

 

Do punktu 7 – podjęcie uchwały zmieniającej w sprawie wieloletniej prognozy finansowej Miasta Siemiatycze na lata 2011-2014 wraz z prognozą kwoty długu i spłat zobowiązań na lata 2011-2014

 

Przystępując do realizacji tego punktu porządku obrad VII sesji Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt tej uchwały był omawiany podczas posiedzeń komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem do radnych, czy zgłaszają jeszcze jakieś pytania do tego projektu.

 

Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwałyzmieniającej uchwałę w sprawiewieloletniej prognozy finansowej Miasta Siemiatycze na lata 2011-2014 wraz z prognozą kwoty długu i   spłat zobowiązań na lata 2011-2014, zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 13 radnych biorących udział w obradach VII sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych.

 

/Uchwała Nr VII/33/11 w załączeniu/

 

Do punktu 8 - podjęcie uchwały w  sprawie zmian w budżecie miasta na 2011 r.

 

Przechodząc do realizacji kolejnego punktu obrad a mianowicie podjęcia uchwały w sprawie zmian w budżecie  miasta na 2011 r. Przewodnicząca Rady stwierdziła, że ten projekt podobnie jak poprzedni omawiany był na posiedzeniu komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.

 

Radni    uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2011r, zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 13radnych biorących udział w obradach VII sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych.

 

/Uchwała Nr VII/34/11 w załączeniu/

 

Do punktu 9 - podjęcie uchwały w sprawie ustanowienia tytułu Ambasador Siemiatycz

 

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że z projektem tej uchwały   radni także zapoznali się   przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy w tej chwili zachodzi jeszcze potrzeba omówienia tego projektu uchwały. Radni odpowiedzieli, że nie ma takiej potrzeby.

 

Radni    uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawieustanowienia tytułu Ambasador Siemiatycz, zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 13 radnych biorących udział w obradach VII sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych.

 

/Uchwała Nr VII/35/11 w załączeniu/

 

Do punktu 10 - podjęcie uchwały  sprawie Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy na lata 2011-2015

 

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że z projektem tej uchwały   radni także zapoznali się   przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy w tej chwili zachodzi jeszcze potrzeba omówienia tego projektu uchwały. Radni odpowiedzieli, że nie ma takiej potrzeby.

 

Radni innych uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwałysprawie Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy na lata 2011-2015,zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 13radnych biorących udział w obradach VII sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych,1 radny wstrzymał się od głosu.

 

/Uchwała Nr VII/36/11 w załączeniu/

 

Do punktu 11 – podjęcie uchwały w sprawie  przystąpienia do jednostkowej zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Siemiatycze

 

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że z projektem tej uchwały   radni także zapoznali się dokładnie przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy w tej chwili zachodzi jeszcze potrzeba omówienia tego projektu uchwały. Radni odpowiedzieli, że nie ma takiej potrzeby.

 

Radni innych uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie przystąpienia do jednostkowej zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Siemiatycze, zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 13 radnych biorących udział w obradach VII sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 8  radnych, 5 radnych wstrzymało się od głosu.

 

/Uchwała Nr VII/37/11 w załączeniu/

 

Do punktu 12 – odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych

 

            Odpowiedzi na interpelacje i zapytania zgłoszone przez radnych udzielił Burmistrz Miasta – Piotr Siniakowicz, który stwierdził między innymi:

 

-odnosząc się do interpelacji radnego Pawła Oniszczuka Burmistrz stwierdził, że jeśli chodzi o przedszkola  i ich pracę przez 12 m-cy to sytuacja jest taka, że do tej pory przez 11 m-cy przedszkola pracowały i miesiąc sierpień był wyłączony. Burmistrz dodał, że w swoim programie wyborczym mówił, że praca przedszkoli przez 12 m-cy w roku jest bardzo ważna i w tym roku będzie dyżur w okresie wakacyjnym i 12 m=cy w roku w naszym mieście dziecko będzie można pozostawić pod opieką.  Stwierdził, że jest po rozmowach z Dyrektorami Przedszkoli i może zapewnić, że jedno z przedszkoli będzie pełniło dyżur w miesiącu lipcu i sierpniu. Odnosząc się do kwestii koszy na śmieci Burmistrz stwierdził, że niezależnie na jakiej ulicy kosze stoją to miasto za nie odpowiada i jednak do tej pory było tak, że często mieszkańcy miasta do koszy poustawianych na ulicach miasta wrzucali swoje   prywatne śmieci. Pan Burmistrz podkreślił, że wniosek ten wezmą pod uwagę, przeanalizują i dostawią kosze, jeśli będzie pewność, że mieszkańcy nie dosypią prywatnych śmieci. Burmistrz Siniakowicz stwierdził także, że jeśli chodzi o pytania dot. ul. Gilewskiego i ulicy osiedlowe na osiedlu Wysokim to na te pytania odpowie Z-ca Burmistrza

 

-Z-ca Burmistrza Pan Henryk Czmut zabierając głos stwierdził, że trudno jest u dziś odnieść się do szczegółów jeśli chodzi o ul Gilewskiego, gdyż nie uczestniczył w procesie projektowania tej ulicy podczas którego nie przewidziano tzw. utwardzonego pobocza. Pan Czmut dodał, że w chwili obecnej musi się szczegółowo zapoznać z dokumentacją projektową, jednak   sytuacja jest złożona , gdyż jest wąski pas drogowy i chcąc go poszerzyć należałoby ponieść dodatkowe koszty związane z wywłaszczeniem gruntów.  Pan Czmut podkreślił, że chodnik tam na pewno jest potrzebny ze względu na duże natężenie ruchu. Odnosząc się do kwestii ul. Wysokiej Pan Czmut stwierdził, że Powiat dysponuje pełną dokumentacją z uwzględnieniem odprowadzenia kanalizacji sanitarnej i deszczowej i koszt tego zadania wg. kosztorysu jest w granicach 2 mil. zł. Pan Czmut podkreślił, że z tego, co wie to kwestia remontu ul. Wysokiej jest jednym z priorytetowych zadań szczebla powiatowego i myśli, że  realizacja tego zadania uzyska także dofinansowanie z miasta poprzez złożenie wniosku wspólnego w tej sprawie. Jeśli chodzi o ulice wewnątrz osiedla Wysokiego to pan Czmut stwierdził, że sprawa ta wymaga głębokiej analizy i wiąże się z koniecznością wyasygnowania kwot na nowe instalacje, gdyż sieć jest z lat 80-tych, a gruntownej przebudowy wymagają także ciągi piesze. Pan Czmut raz jeszcze podkreślił, że potrzebna jest głęboka analiza tego problemu i wsparcie tej inicjatywy środkami miejskimi dotychczasowego właściciela , oczywiście jeśli będzie taka możliwość prawna. Odpowiadając na inne zapytania radnych dot. stanu dróg w ulicach Jabłoniowa, Sadowa, Krzywa, Plażowa Pan Czmut stwierdził, że prace w najbliższym czasie będą na tych ulicach prowadzone , bo dopiero teraz zaczyna się sezon na wykonywanie tego typu zadań. Pan Czmut podkreślił, że jest rozpisywany teraz przetarg na remonty cząstkowe ulic i remonty takie, wyrównywanie masą mineralno-asfaltowa przeprowadza się w okresie koniec kwietnia, początek maja. Pan Czmut stwierdził także, że w tej chwili lokalne problemy na miejskich ulicach są wykonywane przez pracowników Urzędu Miasta tzw. masą na zimno. Jeśli chodzi o wyrwę przy kratce ściekowej to pan Czmut stwierdził, że zostanie ona usunięta, natomiast chodnik pomiędzy ul. Prusa i Sportową to jest to dość niedługi odcinek i w ramach działań własnych, ze środków z bieżącego utrzymania ulic myśli, że uda się to wykonać. Odnosząc się do kwestii oświetlenia w ul. Słowiczej Pan Henryk Czmut. stwierdził, że najpierw należy ocenić wartość tego zadania, wyasygnować kwoty w budżecie na jego realizację, przy czym jeśli nie ma słupa, to należy projekt techniczny na to oświetlenie wykonać, a obecnie w ramach tego budżetu nie jest to ujęte.

 

            - odnosząc się do interpelacji radnego Jana Hyndzy w kwestii garbów na ul. 11 Listopada to Burmistrz Siniakowicz stwierdził, że rozmawiał z przedstawicielami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i potwierdzono, że te garby są i wpisane zostało to do protokołu uwag i ma to zostać usunięte do końca II kwartału br.

 

            -odpowiadając na interpelację radnego Kosieradzkiego w kwestii informacji o pracy Urzędu Miasta, która jest dodatkiem do Głosu Siemiatycz, Burmistrz stwierdził, że rozumie, że nie każdego stać na zakup gazety z tym dodatkiem, więc jeśli ktoś się zgłosi do Urzędu to taki dodatek zostanie tej osobie skserowny.

 

-odpowiadając na interpelację radnego Hyndzy w kwestii realizacji projektu pn.„ Zapewnienie gospodarki wodno-ściekowej” Burmistrz Siniakowicz stwierdził w swoim sprawozdaniu poinformował o tym, że  zdecydowałorozpoczęciu inwestycji przy wykorzystaniu innych dostępnych środków oraz środków Przedsiębiorstwa Komunalnego, stwierdził, że planuje rozpoczęcie budowy kanalizacji sanitarnej od ulicy Żeromskiego już w II kwartale br, a roboty będzie prowadziło PK Burmistrz powiedział, że rozpoczęcie prac inwestycyjnych od ulicy Żeromskiego jest konieczne z uwagi na fakt jej powiązań z innymi ulicami do niej przylegającymi.. Burmistrz dodał, że są 2 wersje realizacji tego zadania pierwsza realizacja minimum tylko ul. Żeromskiego, i duga rozszerzające te prace o ulice dodatkowe. Burmistrz podkreślił, że rozpoczęciem tych prac własnymi nakładami nie powoduje, że wypadamy w tej chwili z tego dużego projektu, z którego na środki czekamy już od 2007 r. Jeśli chodzi o oczyszczalnię ścieków Burmistrz stwierdził, że środki być może uda się pozyskać na ten cel z innego projektu, ale na razie wstrzymuje się z informacjami na ten temat. Burmistrz zapewnił, że podczas obecnej kadencji problem oczyszczalni ścieków zostanie rozwiązany.

 

            -odpowiadając na interpelację radnego Hyndzy w kwestii Przedszkola Nr 1 to Burmistrz Siniakowicz stwierdził, że jeśli chodzi o gałęzie przy Przedszkolu to rozmawiał z Panią Dyrektor Przedszkola i ta sprawa zostanie załatwiona. Odnośnie odpowiedzi na pytanie, kto zapłaci odszkodowanie pracownicy, to od wyroku jest jeszcze apelacja i ostateczny wyrok jeszcze nie zapadł. Burmistrz dodał, że stanowisko to było zamrożone, nikt na to miejsce nie został zatrudniony, wiec problemu z odszkodowaniem nie ma.

 

            -odpowiadając na pytanie radnego Hyndzy w kwestii tego, ile przez I kwartał br. pozyskał funduszy zewnętrznych i na co Burmistrz Siniakowicz odpowiedział, że 150.000 zł na place zabaw przy szkołach podstawowych i 86.000 zł na realizację projektu „Międzynarodowy Rok Lasów”. Odnosząc się do kwestii oczyszczania miejsc przy tablicy ogłoszeniowej na 11 Listopada Burmistrz powiedział, że będzie w najbliższym czasie kontrola miejsc, które należy oczyścić na terenie miasta, więc sprawa zostanie załatwiona.

 

            -odpowiadając na interpelację radnej Katarzyny Jarockiej w sprawie rowu, Burmistrz stwierdził, że wcześnie tymi sprawami zajmowały się Spółki Wodne, ale od 6 lat już to nie funkcjonuje  i właściciel musi sam o to dbać. Burmistrz dodał, że można podpowiedzieć właścicielowi gruntów, że Spółki Wodne prowadzą tego typu usługi i jest to koszt 100 zł za godzinę czyszczenia rowu.

 

            -donosząc się do interpelacji radnego Berskiego Burmistrz Siniakowicz stwierdził, że wystąpi do Policji z prośba o zwiększenie patroli Policji . Jeśli chodzi o parking na Manhattanie, to rzeczywiście jest to wizytowe miejsce w mieście, a plac ten jest dzierżawiony i w tej chwili to trzeba to załatać, albo odnowić całkowicie tę nawierzchnię. Burmistrz stwierdził, że jeśli środki pozwolą, to położony zostanie na tym parkingu nowy dywanik, a jeśli nie, to połatane zostaną dziury.

 

            -odnosząc się do interpelacji radnego Korowickiego w sprawie kursów MKS Burmistrz odpowiedział, że  przetarg na prowadzenie komunikacji miejskiej w naszym mieście będzie w sierpniu, bo wtedy kończy się umowa z PKS na jej prowadzenie. Burmistrz dodał, że od miesiąca września obowiązywać będą nowa umowa i trzeba się przyjrzeć i wspólnie zwrócić uwagę na to, żeby autobusy komunikacji miejskiej nie jeździły puste.

 

            -odnosząc się do kwestii zgłoszonej przez radnego Mudla a dot. terenów przekazanych przez miasto Przedsiębiorstwu Komunalnemu Burmistrz stwierdził, że nie było kredytu na tę inwestycję i zastawu hipotecznego, więc te tereny są nadal nasze.

 

            -odnosząc się do interpelacji radnego Hyndzy to o zabranie głosu w tej sprawie poproszony został Prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego Pan Janusz Żoch, który stwierdził, że  jeśli chodzi o sprawę dokupowania gruntów pod miejskie wysypisko śmieci to nasze wysypisko ma pozwolenie eksploatację do 2019 r, a realne plany, jeśli nie przekształcone zostanie w Zakład Zagospodarowania Oodpadów to lata 2015-2016 i tak to zostało zapisane w planach. Pan och stwierdził, że ZZO powstanie też w Hajnówce i miał powstać w Dobrzyniewie, ale teraz  ma powstać w miejscowości Augustowo i w tej sytuacji niecelowe jest ZZO w Siemiatyczach , bo to podwyższy koszty funkcjonowania wysypiska, jeśli będzie dla mniejszej ilości mieszkańców. Odnosząc się do kwestii wykupu gruntów, Pan Żoch stwierdził, że jeśli na dziś nie jest zobligowany do budowy ZZO, to grunty nie są potrzebne. Pan Żoch dodał, że pisma do właścicieli zostały skierowane i zaproponowane zostały pewne kwoty, jednak ceny te obejmują wyłącznie grunty, a nie obejmują odlesienia, a koszt odlesienia 1 ha to są setki tysięcy złotych. Pan Żoch raz jeszcze stwierdził, że nie ma ekonomicznego sensu wykup i odlesienie tych gruntów, bo nasze wysypisko jest jeszcze na 25 lat. Prezes Żoch odnosząc się do częstych wyjazdów samochodów służbowych PK stwierdził, że im częściej te samochody wyjeżdżają, tym większe są korzyści dla PK, bo te samochody ani po pączki, ani po pizzę nie wyjeżdżają, a po to by zarabiać pieniądze.  Prezes Żoch w swojej wypowiedzi stwierdził, że PK ma przynosić zysk, ale jeszcze ważniejsze jest kwestia tego, aby mieszkańcy nie mieli zbyt dużego obciążenia. Prezes Żoch dodał, że już podczas tej sesji 4 razy wyjeżdżał do PK, jednak nie liczy wyjazdów   ilością przejechanych kilometrów, a patrzy na efekty, być może niewidzialne, ale przynoszące korzyści dla miasta i dla PK. Odnosząc się do propozycji wyjazdu radnych na oczyszczalnię ścieków Prezes Żoch stwierdził, że chciałby zaprosić radnych na teren PK, aby radni zobaczyli w jakich warunkach pracują pracownicy PK, czym się zajmują. Prezes podkreślił, że chciałby pokazać jak to wyglądało 3 miesiące temu i jak wygląda dziś, chciałby pokazać, że coś się zmieniło na lepsze. Pan Żoch stwierdził, że nie można mieć zarzutu, że PK idzie do przodu i nie można mówić, że mamy tkwić nadal w tej nicości. Prezes Żoch dodał także, że ma świadomość, że z oczyszczalni śmierdzi, jednak przez 11 lat nie zrobiony został z tym porządek, więc przez 3 miesiące tego nie da się zrobić i trzeba mieć zrozumienie dla tej sytuacji. Prezes Żoch w swojej wypowiedzi podkreślił, że i on i Pan Burmistrz nie czekają, jaka będzie decyzja odnośnie tego dużego projektu, nie czekają i jeżdżą i być może uda się załatwić dofinansowanie 85 do 15, a wszystko po to, aby za 12 miesięcy móc mieszkańcom powiedzieć, że już nie śmierdzi.

 

            -Radny Hyndza odnosząc się do wypowiedzi Prezesa Żocha stwierdził, że nie zgodzi się z tym, że pracownicy PK wyjeżdżają służbowymi samochodami i załatwiają grube pieniądze, jak wyjeżdża koparka, równiarka, to one zarabiają, ale nie inni biurowi pracownicy.

 

            -Prezes Żoch odnosząc się do tej wypowiedzi stwierdził, że żaden biurowy pracownik nie wyjeżdża służbowym samochodem.

 

            -Burmistrz Siniakowicz zabierając głos stwierdził, że od 11 lat czeka się na modernizację oczyszczalni ścieków Burmistrz dodał, że przez 3 miesiące udało się zorganizować przebudowę ul. Żeromskiego  i nie czekali na decyzję odnośnie tego dużego projektu, tylko ustalili, że nie wyrzucone to zostanie z tego projektu. Burmistrz podkreślił także, że może dofinansowanie do tego nie będzie 50 na 50, a 85do 15, dodał, że to wszystko powstało przez 3 miesiące, a nie przez 11 lat.

 

            -Radna Katarzyna Jarocka zabierając głos stwierdziła, że Pan Burmistrz i pana Prezes robią wszystko, żeby jakość naszego życia się zmieniła. Radna dodała, że nie można krytykować od razu ludzi, stwierdziła, żeby dać im szansę.

 

            -Radny Hyndza odnosząc się do wypowiedzi radnej Jarockiej stwierdził, że ma prawo mówić , ale jeśli coś zostanie zrobione, to powie że chwała dla Pana Burmistrza.

 

- Prezes Żoch odnosząc się do interpelacji zgłoszonej przez radnego Mudla odnośnie wniesionego przez miasto aportu do PK. stwierdził, że wniesienie aportu jest drogą jednokierunkową i podniesiony zostaje kapitał zakładowy i spółka ma więcej pieniędzy i posiada większe zdolności kredytowe Pan Żoch odnosząc się do kwestii odzyskania tych działek podkreślił, że jedyną formą jest sprzedaż ich po cenach rynkowych, każdy inny przypadek oddania tych gruntów byłby działaniem na szkodę spółki. Pan Żoch podkreślił, że nie ma prawnej możliwości bezpłatnego zwrotu tej nieruchomości. Prezes Żoch w swojej wypowiedzi podkreślił także, że miasto nic nie traci bo jest właścicielem tej firmy.

 

-Radny Eugeniusz Mudel odnosząc się do sprawy wniesienia aportem dziełek dla PK przez miasto stwierdził, że nie wie jak akt notarialny został sporządzony , ale uchwała Rady Miasta przekazywała tę działkę pod konkretny cel, który nie będzie zrealizowany i uważa, że w tej sytuacji działka powinna wrócić w zasobu Urzędu Miasta. Radny podkreślił, że jest to dla niego niezrozumiałe , bo tu miał być konkretny cel zrealizowany, którego nieosiągnięto, a działka być może będzie potrzebna pod budowę miejskiego basenu. Radny Mudel w swojej wypowiedzi stwierdził także, że na poprzednich sesjach temat pracy PK był przez radnych poruszany wielokrotnie , radni dużo na ten temat mówili, ale wtedy nikt nie reagował. Radny Mudel stwierdził, że teraz jest no Prezes w PK i ma nadzieję, że sytuacja się poprawiła. Radny Mudel dodał, że wie od pracowników PK iż sprawy w spółce idą w dobrym kierunku.

 

O zabranie głosu poproszony został także obecny na sesji Radca Prawny Pan Maciej Łapuć, który stwierdził, że jeśli chodzi o zwrot nieruchomości, to co w tej sprawie powiedział Prezes Żoch , taki jest stan prawny. Radca Prawny podkreślił, że wniesienie aportu jest nieodwracalne , dodał, że spółka działa i to działanie jest nastawione na zysk i za takie właśnie działanie odpowiada Prezes, który w tej chwili tej działki nie może odsprzedać, przekazać, poniżej jej wartości.

 

- Do punktu 13 – wolne wnioski

 

W wolnych wnioskach głos zabierali:

 

-Radny Eugeniusz Mudel zabierając głos skierował pytanie do Prezesa PK, stwierdził, że lokalna prasa informowała, że na miejskim wysypisku śmieci wybudowana została sortownia śmieci bez wymaganej dokumentacji, zezwolenia. Radny Mudel zwrócił się z pytaniem czy jest to prawda, zapytał także, jakie były koszty tej nielegalnej inwestycji. Radny Mudel pozostając przy glosie stwierdził także, że wiadomo, że w PK wydawano duże kwoty na nieuzasadnione zadania np. wymianę hydrantów, remont biurowca z np. instalowaniem ogrzewania podłogowego. Radny Mudel zwrócił się z pytaniem do Prezesa Żocha, czy jest zorientowany, jakie koszty na te cele zostały poniesione za poprzedniego Prezesa PK i czy to ktoś sprawdzał, bo to może być sprawa dla prokuratora, bo niektóre roboty zostały wykonane powyżej kosztów, jakie PK powinno ponieść.

 

- Prezes Żoch odnosząc się do tej wypowiedzi stwierdził, że  jeśli chodzi o budowę sortowni, to otrzymał właśnie w dniu dzisiejszym i chciałby przekazać Panu Burmistrzowi wyniki audytu przeprowadzonego w PK przez pracowników niezależnej kancelarii prawnej, w którym jest dokonana ocena działalności poprzedniego Zarządu Spółki. Pan Żoch dodał, że kwestia tej sortowni także była przedmiotem tej analizy, stwierdził, że Inspektor Nadzoru Budowlanego zakwalifikował tę sortownię jako samowolę budowlaną. Pan Żoch zobowiązał się, że na bieżąco będzie informował radnych na ten temat, dodał, że dokładna analiza tego dokumentu pozwoli nabrać przekonania, czy na te remonty były za duże środki wydatkowane, czy też adekwatne.

 

-Radny Antoni Kosieradzki zapytał, czy coś się udało załatwić w sprawie budynku państwa Brzozowskich przy ul. Pałacowej.

 

-Burmistrz Siniakowicz odpowiedział, że rozmawiał w tej sprawie o czym informował radnych na posiedzeniu komisji, a od tego czasu nic się nie zmieniło, ale sprawa jest rozpoczęta.

 

-Radna Jerzy Korowicki zabierając glos poruszył ponownie sprawę bobrów, które znowu działają na ul. Plażowej. Radny Korowicki w swojej wypowiedzi poruszył też kwestię uchwalonej przez Radę uchwały w sprawie Ambasadora Siemiatycz, stwierdził, że Ambasadorem naszego miasta od dawna jest Józef Charyton i chciałby żeby miasto odnowiło grób Pana Charytona na miejscowym cmentarzu, bo w tej chwili jest on opłakanym stanie.

 

- Przewodnicząca Rady odnosząc się do tej wypowiedzi stwierdziła, że na posiedzeniu Komisji radny Berski zobowiązał się do rozmów w Towarzystwie Przyjaciół Siemiatycz w tej sprawie.

 

-Pan Jan Snycerski – Prezes TPS obecny na sesji zabierając głos stwierdził, że poruszy tę sprawę na najbliższym spotkaniu TPS.

 

-Radny Korowicki ponownie zabierając głos stwierdził, że bardzo brudne są lasy wokół Siemiatycz, lasy za LO. Radny wyraził opinię, że może należałoby obudzić czyny społeczne.

 

- Przewodnicząca Rady odnosząc się do tej wypowiedzi stwierdziła, że w kwietniu w szkołach będzie obchodzony tzw. dzień zieleni i uczniowie ze szkól podstawowych, gimnazjów i szkoły średniej idą w tym dniu do lasów okolicznych i sprzątają je, a uczniowie LO w ramach tej akcji sprzątają las za liceum.

 

-Burmistrz Siniakowicz stwierdził, że w ramach tej akcji uczestniczy już od kilku lat w sprzątaniu organizowanym przez Polski Związek Wędkarski, gdzie na takie sprzątanie przychodzi kilkanaście osób i nie jest łatwo taką akcję przeprowadzić.

 

-Radny Korowicki podkreślił, że trzeba jednak coś w tym kierunku robić. Radny zwrócił się z pytaniem do Prezesa PK, czy w PK jest zamiatarka?

 

- Prezes Janusz Żoch odnosząc się do tego pytania stwierdził, że w tej chwili nie ma, ale z Pronarem jest w kontakcie i do PK ma przyjechać z Pronaru zamiatarka na testy. Pan Żoch dodał, że koszt takiego samochodu waha się miedzy 400 – 500 tys zł, a koszt tej zamiatarki, która będzie testowana to 60.000 zł. Pan Prezes dodał, że chce wypróbować przez okres 2 tygodni, czy zamiatarka ta będzie efektywna i użyteczna.

 

- Radny Korowicki zabierając głos stwierdził, że Siemiatycze to jedno miasto i mieszkańców bulwersuje to, że takie samochody jeżdżą po jednych ulicach i je sprzątają, a po drugich nie jeżdżą.

 

-Prezes Żoch stwierdził, że PK wygrało przetarg na sprzątanie miasta za kwotę 104.000 zł, kiedy kolejna oferta opiewała na kwotę 170.000 zł, więc jaka jest różnica. Pan Żoch w swojej wypowiedzi stwierdził także, że rysuje się nadzieja, że PK będzie sprzątać także drogi powiatowe.

 

-Radny Korowicki zwrócił również uwagę na potrzebę częstszych patroli Policji przy barach, szczególnie zaś w weekendy.

 

- Burmistrz Siniakowicz odnosząc się do kwestii sprzątania ulic na terenie miasta stwierdził, że jest w kontakcie ze Starostą i podejmą działania, aby w jednym czasie ulice miejskie i powiatowe były sprzątane.

 

-Radny Witold Berski zabierając głos stwierdził, że w ubiegłych latach atakowano już poprzedniego Prezesa PK, ale teraz widzi, że warunki pracy w PK polepszyły się, a Prezes dołoży starań, aby z oczyszczalnią też zrobić porządek.

 

-Radna Teresa Milewska zwróciła uwagę na potrzebę ustawienia ławek przy basenie na małym zalewie, także parasoli w okresie letnim, gdyż bardzo często na ten basen przychodzą dzieci, którymi opiekują się babcie, które nawet nie mają gdzie usiąść.

 

Do punktu 14 - zakończenie obrad

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad VII sesji Rady Miasta w dniu 30 marca 2011 r. r. Przewodnicząca Rady zamknęła obrady o godz. 15:20.

 

Na tym protokół zakończono.

 

Protokołowała:                                                         Przewodniczący Rady Miasta

 

K.Andruszkiewicz                                                         Agnieszka Anna Sitarska

 

 

 

Załącznik

 

do Protokołu Nr VII/11

 

z VII sesji Rady Miasta

 

z dnia 30 marca 2011 r.

 

Dzisiejsze sprawozdanie chciałbym rozpocząć od przedstawienia wysokiej radzie informacji o realizacji programu współpracy z organizacjami pozarządowymi w 2010 r. do czego zobowiązuje ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Program współpracy z organizacjami pozarządowymi uchwaliła Rada Miasta 21 grudnia 2009 r. Jako przyszłe formy współpracy wskazano:

 

- powierzanie oraz wspieranie wykonywania zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji,

 

- działanie na rzecz wzmocnienia organizacji pozarządowych, zwłaszcza w postaci szkoleń i konferencji w tym dotyczących aktualnych procedur pozyskiwania środków na realizację zadań miasta przez organizacje pozarządowe,

 

- organizowanie otwartych spotkań z organizacjami pozarządowymi,

 

- gotowość udziału w spotkaniach, szkoleniach i konferencjach organizowanych przez organizacje pozarządowe,

 

- konsultowanie z organizacjami pozarządowymi projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących ich działalności statutowej,

 

- użyczanie lokali i pomieszczeń na działalność statutową organizacji,

 

- przekazywanie informacji o krajowych i zagranicznych funduszach dostępnych dla organizacji pozarządowych,

 

- wspieranie przez samorząd akcji promującej przekazanie 1 % podatku dochodowego od osób fizycznych lokalnym organizacjom,

 

- popularyzacja działań organizacji pozarządowych na stronie internetowej miasta, w tym prowadzenie podstrony, na której organizacje mogą umieszczać swoje informacje.

 

            Na wspieranie zadań publicznych realizowanych przez organizacje pozarządowe Rada Miasta przeznaczyła w budżecie 150 000 zł.

 

Ogłoszone zostały 4 konkursy:

 

- zagospodarowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży,

 

- prowadzenie świetlicy dla dzieci i młodzieży z rodzin ubogich i patologicznych,

 

- podtrzymywanie polskiej tradycji narodowej,

 

- oraz organizacja wypoczynku dzieci i młodzieży.

 

Środki finansowe na realizację tych zadań pochodziły z działu przeznaczonego na przeciwdziałanie uzależnieniom dlatego też wszystkie zadania uwzględniały działania związane z profilaktyką uzależnień.

 

            Na konkurs zagospodarowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży wpłynęło 8 ofert na łączną kwotę 80 420 zł. Ponieważ w budżecie miasta na ten cel przeznaczono 40 000 zł. Zdecydowano o przyznaniu wszystkim organizacjom dotacji jednak w wysokości mniejszej niż oczekiwana.

 

            Podmioty, które uzyskały dotacje w tym konkursie to:

 

- Uczniowski Klub Sportowy Kangur – 5 000 zł,

 

- Towarzystwo Sportowe – 5 350 zł,

 

- Caritas Diecezji Drohiczyńskiej – 5 650 zł,

 

- Katolicki Klub Sportowy Orzeł – 5 000 zł,

 

- Uczniowski Klub Sportowy Lider – 5 000 zł,

 

- Uczniowski Klub Sportowy Danex – 5 000 zł,

 

- Fundacja Światło – Życie – 4 000 zł,

 

- oraz Stowarzyszenie Wspierania Kultury Narodowej Małe Podlasie – 5 000 zł.

 

            Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku konkursu na wypoczynek letni dzieci i młodzieży. Na konkurs wpłynęło 8 ofert na kwotę 73 784 zł. W budżecie miasta przeznaczono na ten cel 60 000 zł.

 

Dotacje otrzymały wszystkie podmioty w następującej wysokości:

 

- Towarzystwo Sportowe – 5 000 zł,

 

- Caritas Diecezji Drohiczyńskiej – 9 000 zł,

 

- Katolicki Klub Sportowy Orzeł – 7 000 zł,

 

- Uczniowski Klub Sportowy Lider – 7 000 zł,

 

- Uczniowski Klub Sportowy Danex – 6 500 zł,

 

- Zgromadzenie Sióstr Karmelitanek – 12 000 zł,

 

- Dekanalny Instytut Kultury Prawosławnej – 7 000 zł,

 

- oraz Fundacja Światło – Życie – 6 500 zł.

 

            Na pozostałe konkursy podtrzymywanie polskiej tradycji narodowej i prowadzenie świetlicy dla dzieci i młodzieży z rodzin ubogich i patologicznych wpłynęło po jednej ofercie i dotację otrzymały:

 

- Siemiatycki Ośrodek Kultury – 10 000 zł,

 

- oraz Caritas Diecezji Drohiczyńskiej – 40 000 zł.

 

Wszystkie środki finansowe przekazane organizacjom zostały wykorzystane.

 

            W ramach konsultowania z organizacjami pozarządowymi projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących ich działalności statutowej konsultowany był program współpracy z organizacjami pozarządowymi. Projekt programu wraz z ogłoszeniem o konsultacjach zamieszczony został na stronie internetowej miasta jednak żadna organizacja nie zgłosiła uwag do projektu.

 

            W 2010 r. miasto użyczało lokal na działalność stowarzyszenia abstynentów IGNIS. Ponosiło również koszty zatrudnienia gospodarza klubu AA. Z miejskich nieruchomości korzystali również Harcerze, Związek Kombatantów, Cresovia oraz Uczniowskie Kluby Sportowe.

 

            Organizacje pozarządowe korzystały z możliwości popularyzacji swoich działań poprzez zamieszczanie na stronie internetowej miasta w dziale kultura i sport odnośników do swoich stron.

 

            W ubiegłym roku miasto w ramach rozwoju sportu kwalifikowanego wspierało również popularyzację piłki nożnej i udział Cresovii w rozgrywkach. Na ten cel przeznaczono 90 000 zł, które zostały przekazane klubowi w dwóch transzach po 45 000 zł. Z przyznanej dotacji Klub nie wykorzystał 9,5 tys. zł które zwrócił do budżetu miasta w tym roku.

 

            Przechodząc do bieżących spraw chciałbym poinformować, że nasze dwie szkoły podstawowe znalazły się na liście, przygotowanej przez Kuratorium Oświaty, jednostek które otrzymają środki finansowe na budowę placów zabaw w ramach programu Radosna Szkoła. Z informacji wynika, że dotacja na ten cel wyniesie 151 330 zł. Drugie tyle samorząd musi wydać ze środków własnych. Standardy placów zabaw realizowanych w ramach programu są wysokie dlatego też środki finansowe, które muszą być przeznaczone na ten cel są znaczne.

 

            W związku z tym, że nie ma ostatecznej decyzji co do złożonego wniosku w sprawie dofinansowania projektu pod nazwą „Zapewnienie prawidłowej gospodarki wodno – ściekowej na terenie miasta Siemiatycze” zdecydowałemorozpoczęciu inwestycji przy wykorzystaniu innych dostępnych środków oraz środków Przedsiębiorstwa Komunalnego. Planuję rozpoczęcie budowy kanalizacji sanitarnej od ulicy Żeromskiego już w II kwartale br. Roboty będzie prowadziło PK. Rozpoczęcie prac inwestycyjnych od ulicy Żeromskiego jest konieczne z uwagi na fakt jej powiązań z innymi ulicami do niej przylegającymi. Nie bez znaczenia są również wieloletnie zaniedbania pod względem inwestowania w infrastrukturę techniczną i komunikacyjną w tej części miasta pomimo bardzo prężnie rozbudowującego się osiedla.

 

            W bieżącym miesiącu został rozstrzygnięty przetarg na sprzątanie miejskich ulic. W przetargu wzięły udział dwie firmy: Przedsiębiorstwo Usługowe MPO-J oraz Przedsiębiorstwo Komunalne. Korzystniejszą ofertę przedstawiło Przedsiębiorstwo Komunalne i z nim została podpisana umowa na ogólną kwotę 104 672 zł. Zlecenie obejmuje:

 

- opróżnianie i wywóz zawartości ulicznych koszy na śmieci,

 

- prace porządkowe po sezonie zimowym,

 

- sprzątanie wg harmonogramu, miejskich ulic i chodników,

 

 - oczyszczanie kratek ściekowych kanałów deszczowych.

 

            Na początku marca podpisałem umowę na administrowanie targowiskami na okres trzech lat tj do 28.02.2013 r. Wykonawcą usługi wyłonionym w drodze przetargu została firma Pana Ryszarda Zaremby z Siemiatycz. Wynagrodzenie miesięczne za administrowanie ustalono w wysokości 2750 zł brutto.

 

W minionym okresie dokonano sprzedaży jednego lokalu mieszkalnego przy ul. Pałacowej. Przy sprzedaży zastosowana została bonifikata w wysokości 80 %. Obecnie prowadzone jest postępowanie w sprawie 4 wniosków o wykup lokali.

 

            Niepowodzeniem zakończył się pierwszy przetarg na sprzedaż nieruchomości o pow. 519 m2 przy ul. Słowiczyńskiej. Cena wywoławcza, 34 000 zł plus podatek VAT zdaniem potencjalnych kupców była zbyt wygórowana. 

 

            W poprzednim sprawozdaniu informowałem Wysoką Radę o realizowanym projekcie Poprawa warunków kształcenia i oferty edukacyjnej w siemiatyckich przedszkolach. Obecnie jesteśmy po przeprowadzonym przetargu na który wpłynęło 8 ofert. Najkorzystniejszą ofertę złożyło Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół CEZAS z Białegostoku Oferta ta przekracza o ok. 7 000 zł kwotę pierwotnie przeznaczoną w budżecie na realizację tego zadania. Zatem umowa zostanie podpisana dopiero po dokonaniu odpowiednich zmian w budżecie.

 

            W związku z przyjętymi przez Radę programami współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz przeciwdziałaniem alkoholizmowi ogłoszone zostały 4 konkursy:

 

- podtrzymywanie polskiej tradycji narodowej,

 

- zagospodarowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży,

 

- organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży

 

- oraz prowadzenia świetlic środowiskowych.

 

Łącznie wpłynęło 20 ofert. Aktualnie trwa procedura ich oceny.

 

            Zdecydowałem o przyjęciu roli partnera w projekcie realizowanym przez starostwo powiatowe – Siemiatycze na drodze rozwoju realizowanego w ramach poddziałania Modernizacja zarządzania w administracji samorządowej Programu Operacyjnego – Kapitał Ludzki. Projekt ma na celu zwiększenie kompetencji pracowników administracji. Obejmuje szkolenia oraz wprowadzenie normy ISO w urzędzie. Projekt jest w 100 % finansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z budżetu Państwa.          

 

Miasto Siemiatycze, razem ze 108 jednostkami samorządu terytorialnego w Polsce, przystąpiło do pilotażowego projektu "Decydujmy razem".

 

Projekt dotyczy budowania i testowania mechanizmów partycypacji społecznej w gminach i powiatach. Partycypacja to aktywny udział organizacji i środowisk lokalnych w zarządzaniu sprawami publicznymi społeczności lokalnej. Partnerzy projektu, w tym Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, jako główny cel obrali upowszechnienie sprawdzonych modeli partycypacji powstałych w Polsce i za granicą, dostarczenie społecznościom i władzom lokalnym narzędzi monitorowania i oceny stanu partycypacji społecznej oraz opracowanie i przygotowanie do wdrożenia ogólnokrajowego systemu wspierania partycypacji społecznej.

 

            Projekt będzie realizowany przez lata 2011 – 2014. Pierwszym etapem realizacji zadań projektu przez samorząd miejski jest utworzenie kilkuosobowego zespołu zadaniowego. Zespół dokona diagnozy środowiska lokalnego, na podstawie której wybierze spośród polityki publicznej sferę ,którą zajmie się w przyszłości. W efekcie powstanie program, który zostanie przyjęty uchwałą Rady Miasta Siemiatycze.

 

Międzynarodowy Rok Lasów – Siemiatycze 2011

 

            Wraz z początkiem wiosny rozpoczynamy realizację projektu z zakresu edukacji ekologicznej pt. Międzynarodowy Rok Lasów – Siemiatycze 2011 dofinansowanego ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku.

 

            Głównym celem projektu jest zwiększenie świadomości ekologicznej i wrażliwości społeczności lokalnej na problemy związane z ochroną środowiska w mieście, głównie w zakresie ochrony i zwiększenia różnorodności biologicznej i krajobrazowej.  

 

            W ramach projektu planuje się utworzenie pierwszego szlaku przyrodniczego na terenie miasta Siemiatycze obejmującego najcenniejsze przyrodniczo elementy krajobrazu miasta. Szlak obejmie trasę długości około 4500 m. 

 

            Od kwietnia do maja 2011 r. we wszystkich oddziałach szkół podstawowych oraz w miejskich gimnazjach przeprowadzone zostaną lekcje mające na celu zainspirowanie uczniów do uczestnictwa w lokalnych inicjatywach sadzenia i ochrony drzew. W ramach projektu planuje się ogłoszenie konkursów dla uczniów i przedszkolaków:

 

- na wykonanie zielnika drzew i krzewów występujących na szlaku przyrodniczym (konkurs w 3 kategoriach wiekowych: (klasy I-III i IV-VI szkoły podstawowej oraz klasy gimnazjalne). 

 

- plastyczny dla dzieci w wieku przedszkolnym pt. Za co kocham las.  

 

- konkurs dla przedszkoli na zbiórkę makulatury – jednostka, która zbierze największą ilość makulatury otrzyma komplet żarówek energooszczędnych do własnego użytku. 

 

Zwieńczeniem akcji edukacyjnej przeprowadzonej w szkołach i przedszkolach będzie happening pod hasłem „Dodaj miastu urody nie niszcz przyrody”.  W ramach projektu przeprowadzona zostanie również akcja wspólnego sadzenia drzew wzdłuż ulic miejskich: Sportowej, Fryderyka Chopina, Kasztanowej i Andersa oraz na przestrzeni obok basenu wydzielonego przy zalewie nr 1.

 

            Przy uchwalaniu budżetu miasta rozpoczęła się dyskusja o niskich zarobkach pracowników obsługi w jednostkach oświatowych. W tej sprawie wpłynęły do mnie również wnioski Pani radnej Katarzyny Jarockiej oraz pracowników obsługi Przedszkola Nr 3. Ponieważ problem ten dotyczy także innych jednostek spotkałem się z dyrektorami szkół i przedszkoli i poleciłem przeprowadzenie analizy planowanych wydatków pod kątem znalezienia oszczędności które można by przeznaczyć na podwyżki dla tej grupy pracowników. O ostatecznym wyniku podjętych działań mam nadzieję poinformować Państwa na kolejnej sesji.

 

            Jestem po wstępnych rozmowach w władzami Politechniki Białostockiej na temat przygotowania przez studentów wydziału architektury koncepcji zagospodarowania wskazanych miejsc w naszym mieście. Latem, studenci w tamach praktyk przygotują inwentaryzację terenu i na jej podstawie powstaną poszczególne projekty. Mam nadzieję, że powstaną ciekawe prace, które miasto będzie mogło wykorzystać w praktyce.

 

            Realizując politykę informacyjną miasta zdecydowałem o nawiązaniu współpracy z lokalną gazetą Głos Siemiatycz. W ostatnim numerze Głosu zamieszczona została jednostronna wkładka w całości poświęcona sprawom miejskiego samorządu. Planuję, że takie informacje będą przygotowywane raz w miesiącu. Strona w zależności od zapotrzebowania społecznego będzie się zmieniać, tak by przekazywane informacje były tymi których najbardziej oczekuje społeczeństwo naszego miasta.

 

            Trwają także prace nad zmianą wyglądu strony internetowej Miasta. Poza zmianą szaty graficznej przewidujemy przedstawienie głównych walorów Miasta w postaci wirtualnego spaceru po mieście.

Metryka strony

Udostępniający: Miasto Siemiatycze

Wytwarzający/odpowiadający: Katarzyna Andruszkiewicz

Data wytworzenia: 2011-07-18

Wprowadzający: Eryk Nowik

Data modyfikacji: 2019-03-06

Opublikował: Eryk Nowik

Data publikacji: 2019-03-06