Protokół Nr XL/13

Numer XL/13
Data wydania 2013-09-25
Protokół Nr XL/13

 

z obrad XL sesji Rady Miasta Siemiatycze,

która odbyła się w sali Siemiatyckiego Ośrodka Kultury

w dniu 25 września 2013 roku

 

Obrady XL sesji Rady Miasta Siemiatycze rozpoczęły się o godzinie 13:00, zakończyły zaś o godzinie 15:15.

W obradach XL sesji na stan 15 radnych uczestniczyło 13, według załączonej do protokołu listy obecności (Załącznik Nr 1).

Radni obecni na XL sesji:

1. Witold Berski

2. Jan Boguszewski

3. Rafał Burakowski

4. Jan Hyndza

5. Katarzyna Jarocka

6. Jerzy Korowicki

7. Antoni Kosieradzki

8. Teresa Milewska

9. Paweł Onieszczuk

10. Agnieszka Anna Sitarska

11. Krzysztof Andrzej Szyszko

12. Agnieszka Monika Zalewska

13. Roman Zdrojewski

 



Radni nieobecni na XL sesji:

1. Eugeniusz Mudel

2. Walentyna Kożuchowska

 

 

 

W obradach XL sesji Rady Miasta Siemiatycze uczestniczyli także:

1. Piotr Siniakowicz – Burmistrz Miasta Siemiatycze

2. Henryk Czmut – Zastępca Burmistrza Miasta

3. Elżbieta Rakszawa - Sekretarz Miasta

4. Elżbieta Boguszewska – Skarbnik Miasta

oraz pozostali goście zgodnie z załączoną do protokołu listą obecności (Załącznik Nr 2).

 

Do punktu 1 – otwarcie obrad

 

Obrady XL sesji Rady Miasta Siemiatycze w dniu 25 września 2013 r. otworzyła Przewodnicząca Rady Miasta – Agnieszka Anna Sitarska, która na wstępie powitała zaproszonych gości i wszystkich przybyłych na XL sesję Rady Miasta.

Przewodnicząca Rady zaproponowała, żeby do porządku obrad (projekt porządku obrad stanowi Załącznik Nr 3) wprowadzić punkt 14 o treści „podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do realizacji projektu i złożenie wniosku o jego dofinansowanie w ramach Programu Wieloletniego pod nazwą „ Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych - Etap II Bezpieczeństwo - Dostępność - Rozwój” oraz w sprawie zabezpieczenia środków, niezbędnych na realizację projektu w przypadku jego umieszczenia na liście rankingowej i otrzymania decyzji o przyznaniu dofinansowania”. Przewodnicząca Rady zaproponowała przegłosowanie zgłoszonej propozycji zmiany porządku obrad XL sesji

- Radny Paweł Onieszczuk zapytał, w jakim celu uchwała ma być podjęta?

- Burmistrz powiedział, że 30 września mija termin składania wnioski na „schetynówki”. Dodał, że chcemy skorzystać z tego programu i zrobić drogi od ulicy Drohiczyńskiej do Żeromskiego, dlatego trzeba podjąć uchwałę w sprawie zabezpieczenia środków.

Przewodnicząca zarządziła przegłosowanie wprowadzonej zmiany do porządku obrad , na 13 radnych biorących udział w obradach XL sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za przyjęciem zaproponowanej poprawki głosowało 13 radnych.

Przewodnicząca Rady zaproponowała, żeby do porządku obrad wprowadzić pkt. 15 o treści „przedstawienie protokołu Komisji Rewizyjnej z kontroli SOK”. Przewodnicząca Rady zaproponowała przegłosowanie zgłoszonej propozycji zmiany porządku obrad XL sesji, na 13 radnych biorących udział w obradach XL sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za przyjęciem zaproponowanej poprawki głosowało 13 radnych.

Przewodnicząca Rady poinformowała zebranych, iż punkty od 14 do 20 otrzymają kolejne numery.

Przewodnicząca Rady powiedziała też, że w punkcie 13 przedstawione są dwie alternatywne uchwały w sprawie bonifikat na zakup nieruchomości, Przewodnicząca dodała, że na Komisji została podjęta decyzja, że przegłosowaniu będzie podlegała uchwala w sprawie uchylenia bonifikat.

Następnie Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie zaproponowany porządek obrad XL sesji wraz z przegłosowanymi poprawkami - na 13 radnych biorących udział w obradach XL sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za przyjęciem porządku obrad po zmianach głosowało 13 radnych. Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie.

 

Przyjęty porządek obrad XL sesji przedstawia się następująco:

1) otwarcie obrad.

2) przyjęcie porządku obrad.

3) przyjęcie protokołów z obrad XXXVIII i XXXIX sesji Rady Miasta.

4) sprawozdanie Burmistrza Miasta z pracy między sesjami.

5) interpelacje i zapytania radnych.

6) przyjęcie strategii Rozwoju Miasta Siemiatycze do 2020 r.

7) podjęcie uchwały w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu uchwały w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

8) podjęcie uchwały w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu uchwały w sprawie ustalenia regulaminu porządkowego korzystania z kompleksu boisk Moje Boisko Orlik 2012.

9) podjęcie uchwały w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu uchwały w sprawie ustalenia stawek opłaty targowej i jej zasad poboru.

10) podjęcie uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Drohiczyn.

11) podjęcie uchwał w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Siemiatycze:

11.1 Zadanie „Poprawa bezpieczeństwa ruchu poprzez przebudowę dróg gminnych Nr 109508B, 109516B i 109517B wraz z modernizacją oświetlenia i budową przejść pieszych w miejscowości Wólka Nadbużna na terenie gminy Siemiatycze”.

11.2 Zadanie „Rekultywacja – remont rolniczej drogi dojazdowej na gruntach wsi Rogawka – etap II”.

12) podjęcie uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Siemiatyckiemu.

13) podjęcie uchwały w sprawie uchylenia uchwały w sprawie określenia warunków udzielenia bonifikat i wysokości stawek procentowych tych bonifikat od ceny nieruchomości położonych na terenie miasta Siemiatycze

14) podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do realizacji projektu i złożenie wniosku o jego dofinansowanie w ramach Programu Wieloletniego pod nazwą „Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych - Etap II Bezpieczeństwo - Dostępność - Rozwój” oraz w sprawie zabezpieczenia środków, niezbędnych na realizację projektu w przypadku jego umieszczenia na liście rankingowej i otrzymania decyzji o przyznaniu dofinansowania.

15) przedstawienie protokołu Komisji Rewizyjnej z przeprowadzonej kontroli w SOK

16) podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2013 r.

17) przedstawienie informacji o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze 2013 roku.

18) przedstawienie analizy oświadczeń majątkowych radnych Rady Miasta.

19) przedstawienie analizy oświadczeń majątkowych pracowników Urzędu Miasta oraz kierowników jednostek organizacyjnych.

20) odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

21) wolne wnioski.

22) zakończenie obrad.

 



Do punktu 3 – przyjęcie protokołów z obrad  XXXVIII i XXXIX sesji Rady Miasta


Przewodnicząca Rady poinformował radnych, że protokoły z XXXVIII i XXXIX sesji Rady Miasta wyłożony jest na stoliku protokolanta i jeżeli do końca obrad dzisiejszej sesji nie wpłyną do niego uwagi i poprawki to uzna się go za przyjęty.

 

Do punktu 4 – sprawozdanie Burmistrza Miasta z pracy między sesjami.

Sprawozdanie z pracy między sesjami przedstawił Burmistrz Miasta – Piotr Siniakowicz. Sprawozdanie to stanowi Załącznik Nr 4 do niniejszego protokołu.

Do punktu 5 - interpelacje i zapytania radnych

Radni podczas XL sesji zgłosili następujące interpelacje:

- Radna Katarzyna Jarocka poprosiła o zwiększenie liczby koszy, szczególnie na ulicy Ciechanowieckiej i Wysokiej.

- Radna Katarzyna Jarocka poruszyła również sprawę drogi na osiedlu w POM-ie. Radna powiedziała, że stan drogi jest w opłakanym stanie i mieszkańcy zwracają się z prośbą o wymianę nawierzchni, a przynajmniej załatanie dziur.

- Radna Agnieszka Zalewska powiedziała, że na ostatnim spotkaniu w Szkole Muzycznej rodzice zwrócili się z prośbą o wykonanie dodatkowego oświetlenia parku przy tym budynku.

- Radna Agnieszka Zalewska zapytała też o to czy jest już zrobiony plan zagospodarowania placu przy Bibliotece?

- Radny Antoni Kosieradzki przedstawił propozycje zagospodarowania skateparku na wakacje. Radny zaproponował aby zorganizować warsztaty pod roboczą nazwą „Warsztaty, szkółka na skateparku”. Zajęli by się tym dwaj zawodnicy (byli mistrzowie Polski), byłyby to warsztaty deskorolkowe i warsztaty jazdy na bmx. Ten program skierowany byłby do osób początkujących i główny nacisk postawiony by był na bezpieczeństwo jazdy (kaski ochronne, ochraniacze). Panowie zobowiązali się również, że przedstawią filmy instruktażowe dotyczące technik jazdy i bezpieczeństwa jazdy. Jeżeli byśmy zaakceptowali ten program to Pan Burmistrz mógłby się z nimi spotkać i omówić wszelkie szczegóły.

- Radny Antoni Kosieradzki poruszył również sprawę wywozu nieczystości. Radny zaproponował, aby ustalone były godziny odbioru śmieci z poszczególnych ulic, żeby szczególnie latem kosze nie stały cały dzień na słońcu i nie śmierdziały.

- Radny Jerzy Korowicki zgłosił następujące interpelacje:

1. Radny poinformował, że na przystanku MKS na ulicy Słowiczej zostały połamane ławki i zasygnalizował, że należałoby to naprawić.

2. Radny poprosił aby wykonać przycinkę drzew na ulicy Mickiewicza przy liniach wysokiego napięcia. Pan Jerzy Korowicki zwrócił się z prośbą o sprawdzenie pod tym kontem innych miejsc w mieście

3. Radny zwrócił się z prośbą o naprawienie nawierzchni ulicy Słowiczyńskiej, ponieważ ostatnie deszcze wypłukały masę bitumiczną i są tam dziury.

4. Radny poprosił o dożwirowanie ulicy Słowiczej (w stronę lasu).

5. Radny powiedział, że zgłaszał sprawę drogi wyjazdowej ze szpitala na ulice Legionów Piłsudskiego, zapytał czy są już jakieś ustalenia w tej sprawie.

6. Radny poruszył temat oczyszczania zalewu, które było przeprowadzone w tym roku, zapytał jaką metodą i czy przyniosło jakieś efekty. Radny zapytał tez ile razy w roku trzeba będzie to powtórzyć.

Radny Jerzy Korowicki złożył podziękowania na ręce Dyrektora MOSiR pracownikom, którzy zajmują się sprzątaniem i zielenią, za pracę na rzecz Miasta, za pięknie oczyszczona plażę i stadion, oraz pracę przy miejskiej zieleni

- Radny Paweł Onieszczuk zapytał o to kiedy zostanie zrobiona ulica Plażowa.

- Radna Teresa Milewska zapytała o to czy istnieje możliwość zagospodarowania terenu przy synagodze? Radna dodała, że jest to teren w centrum Miasta i mimo tego, że miasto nie jest jego właścicielem, to może należałoby w tej sprawie porozumieć się z właścicielem. Zostały już tam postawione ławeczki.

 

- Radny Jan Boguszewski poruszył temat budynku hali widowiskowo – sportowej, radny stwierdził, że na ścianach są pęknięcia i zapytał czy sprawa była zgłaszana w ramach rękojmi.

 

Do punktu 6 – Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia strategii rozwoju miasta Siemiatycze do 2020 roku, pt. „Przedsiębiorcze i przyjazne Siemiatycze. Strategia rozwoju miasta do 2020 roku”.

 

Przewodnicząca Rady poprosiła Panią Powichrowską o przedstawienie informacji na temat zmian wprowadzonych do dokumentu.

Pani Powichrowska powiedziała, że strategia została poprawiona, a podstawą zmian w dokumencie były uwagi radnych z posiedzenia Komisji, która odbyła się 17 września 2013 r., wyniki z konsultacji społecznych jak również zgłoszenia mailowe oraz spotkanie z władzami Miasta w dniu 20 września 2013r.

Pani Powichrowska powiedziała, że w dokumencie wprowadzono następujące zmiany:

1. Rozbudowano zapis dotyczący Strategii rozwoju powiatu siemiatyckiego z określeniem miejsca Miasta Siemiatycze w realizacji zapisów strategii.

2. Zaktualizowano dane statystyczne:

- ludność (dane za 2012 rok),

- gospodarka i rynek pracy (dane za 2012 rok),

- ochrona zdrowia (dane za 2012 rok),

- gospodarka komunalna (dane za 2012 rok; opisano inwestycje, których zakończenie przewiduje się na 2013 rok),

- dochody i wydatki miasta (dane za 2012 rok; uwzględniono informację o zmienionych planach zagospodarowania przestrzennego w rejonie ul Annopolskiej),

- kultura (dane za 2012 rok, nowy Orlik, formy turystyki możliwe do realizacji, Punkt Informacji Turystycznej).

3. Dopisano inicjatywę „Program 5+”.

4. Rozbudowano cele rozwoju (zmiana w nazwie celu 1- obecnie nosi nazwę „Wzmacnianie atrakcyjności gospodarczej Miasta Siemiatycze”, dodano cel 3 – „Wspierania rozwoju turystyki poprzez efektywne wykorzystanie zasobów geograficzno – przyrodniczych miasta Siemiatycze” i cel 4 – „Kształtowanie gospodarki niskoemisyjnej w mieście Siemiatycze”).

5. Zmodyfikowano zadania inwestycyjne:

- tworzenie ciągów pieszo – rowerowych (została zwiększona kwota z 1.500.000 na 3.000.000 PLN),

- utworzenie Siemiatyckiego Inkubatora Przedsiębiorczości (zamiast Parku Naukowo – Technologicznego, zmiana w budżecie z 10.000.000 na 1.000.000 PLN)

- likwidacja barier architektonicznych (z 250.000 na 1.250.000 PLN)

6. Dodano wskaźniki monitorowania dla celu 3 i 4.

 

Przewodnicząca Rady zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.

Radni    uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie przyjęcia strategii rozwoju miasta Siemiatycze do 2020 roku, pt. „Przedsiębiorcze i przyjazne Siemiatycze. Strategia rozwoju miasta do 2020 roku” Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 13 radnych biorących udział w obradach XL sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu. Uchwała została podjęta większością głosów.

 

/Uchwała Nr XL/203/13 stanowi Załącznik Nr 5/

 

Do punktu 7 – podjęcie uchwały w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu uchwały w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi

 

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt ten był szczegółowo omawiany na posiedzeniu komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.

Radni    uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu uchwały w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 13 radnych biorących udział w obradach XL sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

/Uchwała Nr XL/204/13 stanowi Załącznik Nr 6/

 

Do punktu 8 – podjęcie uchwały w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu uchwały w sprawie ustalenia regulaminu porządkowego korzystania z kompleksu boisk Moje Boisko Orlik 2012

 

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt ten był szczegółowo omawiany na posiedzeniu komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.

Radni    uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu uchwały w sprawie ustalenia regulaminu porządkowego korzystania z kompleksu boisk Moje Boisko Orlik 2012, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 13 radnych biorących udział w obradach XL sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

/Uchwała Nr XL/205/13 stanowi Załącznik Nr 7/

 

Do punktu 9 – podjęcie uchwały w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu uchwały w sprawie ustalenia stawek opłaty targowej i jej zasad poboru.

 

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt ten był szczegółowo omawiany na posiedzeniu komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.

Radni    uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu uchwały w sprawie ustalenia stawek opłaty targowej i jej zasad poboru, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 13 radnych biorących udział w obradach XL sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

/Uchwała Nr XL/206/13 stanowi Załącznik Nr 8/

 

Do punktu 10 – podjęcie uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Drohiczyn.

 

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt ten był szczegółowo omawiany na posiedzeniu komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.

Radni    uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Drohiczyn, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 13 radnych biorących udział w obradach XL sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

/Uchwała Nr XL/207/13 stanowi Załącznik Nr 9/

 

Do punktu 11.1 – podjęcie uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Siemiatycze.

 

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt ten był szczegółowo omawiany na posiedzeniu komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.

Radni    uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Siemiatycze, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 13 radnych biorących udział w obradach XL sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

/Uchwała Nr XL/208/13 stanowi Załącznik Nr 10/

 

Do punktu 11.2 – podjęcie uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Siemiatycze.

 

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt ten był szczegółowo omawiany na posiedzeniu komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.

Radni    uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Siemiatycze, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 13 radnych biorących udział w obradach XL sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 



/Uchwała Nr XL/209/13 stanowi Załącznik Nr 11/

 

Do punktu 12 – podjęcie uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Siemiatyckiemu

 

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt ten był szczegółowo omawiany na posiedzeniu komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.

Radni    uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Siemiatyckiemu, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 13 radnych biorących udział w obradach XL sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

/Uchwała Nr XL/210/13 stanowi Załącznik Nr 12/

 

Do punktu 13 – podjęcie uchwały w sprawie uchylenia uchwały w sprawie określenia warunków udzielenia bonifikat i wysokości stawek procentowych tych bonifikat od ceny nieruchomości położonych na terenie miasta Siemiatycze

 

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt ten był szczegółowo omawiany na posiedzeniu komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.

Radni    uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie uchylenia uchwały w sprawie określenia warunków udzielenia bonifikat i wysokości stawek procentowych tych bonifikat od ceny nieruchomości położonych na terenie miasta Siemiatycze, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 13 radnych biorących udział w obradach XL sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

/Uchwała Nr XL/211/13 stanowi Załącznik Nr 13/

 

Do punktu 14 – podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do realizacji projektu i złożenie wniosku o jego dofinansowanie w ramach Programu Wieloletniego pod nazwą „ Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych - Etap II Bezpieczeństwo - Dostępność - Rozwój” oraz w sprawie zabezpieczenia środków, niezbędnych na realizację projektu w przypadku jego umieszczenia na liście rankingowej i otrzymania decyzji o przyznaniu dofinansowania

 

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że projekt ten był szczegółowo omawiany na posiedzeniu komisji przed sesją. Zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.

Radni    uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie przystąpienia do realizacji projektu i złożenie wniosku o jego dofinansowanie w ramach Programu Wieloletniego pod nazwą „Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych - Etap II Bezpieczeństwo - Dostępność - Rozwój” oraz w sprawie zabezpieczenia środków, niezbędnych na realizację projektu w przypadku jego umieszczenia na liście rankingowej i otrzymania decyzji o przyznaniu dofinansowania, Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 13 radnych biorących udział w obradach XL sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

/Uchwała Nr XL/212/13 stanowi Załącznik Nr 14/

 

Do punktu 15 – zapoznanie z Protokołem Komisji Rewizyjnej z przeprowadzonej kontroli w Siemiatyckim Ośrodku Kultury.

 

Protokół przedstawił Paweł Onieszczuk - Przewodniczący Komisji Rewizyjnej i protokół ten stanowi Załącznik Nr 15 do niniejszego protokołu.

Pani Jolant Sidorowicz – Dyrektor Siemiatyckiego Ośrodka Kultury podziękowała Komisji Rewizyjnej za to, że zostały zauważone starania Siemiatyckiego Ośrodka Kultury, że zauważono szeroką gamę ofert zajęć i imprez. Dyrektor dodała, że to nie jest tylko jej zasługa, ale również wszystkich pracowników SOK.

 

Do punktu 16 – podjęcie uchwały w sprawie zmiana w budżecie miasta na 2013 rok.

 

Skarbnik Miasta – Pani Elżbieta Boguszewska powiedział, że na Komisji zostały omówione wszystkie zmiany do zmian w budżecie. W piątek i poniedziałek zostały rozstrzygnięte oferty na ulice Świętojańską i ulicę Żeromskiego. Ulica Świętojańska pierwotnie była planowana na 180 tys. zł jednak oferta przetargowa opiewa na 198 tys. zł, czyli o 18 tys. zł więcej. Natomiast ulica Żeromskiego – plan był na 270 tys. zł, po przetargu poszła na 245,5 tys. zł. W związku z tym zaproponowaliśmy, żeby na ulicę Świętojańską przeznaczyć 202 tys. zł, natomiast na ulicę Żeromskiego 248 tys. zł.

 

Przewodnicząca Rady zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze zapytania w tej sprawie.

Radni    uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie zmiana w budżecie Miasta na 2013 r., Przewodnicząca zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 13 radnych biorących udział w obradach XL sesji, w głosowaniu udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

/Uchwała Nr XL/213/13 stanowi Załącznik Nr 16/

 

Do punktu 17 – Przedstawienie informacji o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze 2013 roku.

Przewodnicząca Rady stwierdziła, iż radni zapoznali się z tą informacją oraz została ona omówiona na komisji przed sesją. Przewodnicząca zwróciła się z pytaniem, czy radni mają jeszcze pytania w tej sprawie.

Radni    uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli.

 

Do punktu 18 – przedstawienie analizy oświadczeń majątkowych radnych Rady Miasta .

 

Przewodnicząca Rady poinformowała, iż oświadczenia radnych nie zawierały żadnych uchybień i wszystkie zostały prawidłowo wypełnione. Jeśli ktoś chciałby zapoznać się z tą informacją, to jest ona do wglądu w Biurze Rady.

Analiza oświadczeń majątkowych radnych stanowi Załącznik Nr 17 do niniejszego protokołu.

 

Do punktu 19 – przedstawienie analizy oświadczeń majątkowych pracowników Urzędu Miasta oraz kierowników jednostek organizacyjnych.

 

Przewodnicząca Rady poinformował, że w oświadczeniach pracowników i kierowników jednostek również nie stwierdzono żadnych uchybień. Z informacją można zapoznać się u Pani Sekretarz bądź w Biurze Rady.

Analiza oświadczeń majątkowych pracowników Urzędu Miasta oraz kierowników jednostek organizacyjnych stanowi Załącznik Nr 18 do niniejszego protokołu.

 

Przewodnicząca Rady o godzinie 13:55 zarządziła przerwę. Obrady wznowiono o 14:15.

 

Do punktu 20 – Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

 

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych udzielił Burmistrz Miasta – Piotr Siniakowicz i Z-ca Burmistrza – Henryk Czmut:

- Odnosząc się do interpelacji radnej Katarzyny Jarockiej w sprawie ilości koszy, Burmistrz odpowiedział, że do tej pory ilość koszy była ograniczona ponieważ ludzie wyrzucali do nich śmieci ze swoich domów. Odkąd weszła w życie nowa ustawa o zagospodarowaniu odpadami nie powinno być takiego problemu. Burmistrz powiedział że ten wniosek zostanie uwzględniony i przynajmniej na tych dwóch ulicach zostaną postawione dodatkowe kosze i zobaczymy jak to będzie funkcjonowało.

 

- Odnosząc się do interpelacji radnej Katarzyny Jarockiej w sprawie drogi i parkingu na Osiedlu w POM-ie, Burmistrz odpowiedział, że trzeba będzie napisać wniosek i ująć drogę i parking w przyszłorocznym budżecie.

 

- Odnosząc się do interpelacji radnej Agnieszki Zalewskiej w sprawie oświetlenia placu przy Szkole Muzycznej, Burmistrz odpowiedział, że przygotowany jest cały projekt zagospodarowania, ale nie ma środków na zrealizowanie całego projektu, jednak postaramy się doświetlić tę drogę.

 

- Odnosząc się do interpelacji radnej Agnieszki Zalewskiej w sprawie zagospodarowania terenu przy bibliotece Z-ca Burmistrza odpowiedział, że planowana jest wymiana nawierzchni, na nawierzchnię z kostki. W pierwszej kolejności trzeba zająć się odpływem wód opadowych. Zostało już skierowane pismo do właściciela terenu na którym stoi sklep Lidl, gdyż tam jest jedyna możliwość podłączenia się pod tą instalację. Do tej pory nie ma odpowiedzi na to pismo. Po otrzymaniu stanowiska właściciela terenu, będziemy w stanie stosowne dokumenty przekazać do Starostwa. W ramach wymiany nawierzchni będą zrealizowane sprawy związane z ogrodzeniem i uporządkowaniem całości.

 

- Burmistrz dodał, że w tej chwili jest przygotowana dokumentacja i w najbliższych tygodniach zostanie zrobiona ta uliczka.

 

- Odnosząc się do interpelacji radnego Antoniego Kosieradzkiego w sprawie zorganizowania warsztatów na skateparku Burmistrz powiedział, że z miłą chęcią spotka się z tą młodzieżą która ma taką inwencję.

 

- Odnosząc się do interpelacji radnego Antoniego Kosieradzkiego w sprawie wywozu nieczystości Burmistrz odpowiedział, że w tej chwili zbierane są informacje i doświadczenia jeśli chodzi o wywóz nieczystości. Organizując kolejny przetarg można będzie zwrócić na to uwagę.

 

- Odnosząc się do interpelacji radnego Jerzego Korowickiego w sprawie zniszczonych ławek na przystanku MKS Burmistrz odpowiedział, że ławki zostaną się wymienone.

 

- Odnosząc się do interpelacji radnego Jerzego Korowickiego w sprawie przycinki drzew Burmistrz odpowiedział, że jest ona robiona systematycznie, ale na pewno zostanie zwrócona uwaga na te miejsca wskazane przez radnego.

 

- Odnosząc się do interpelacji radnego Jerzego Korowickiego w sprawie dziur na ulicy Słowiczej Burmistrz odpowiedział, że w tej sprawie zwróci się na piśmie do Starostwa. Burmistrz dodał, że „zwrócimy się również w sprawie drogi wyjazdowej spod szpitala na ulicę Legionów Piłsudskiego, którą już wcześniej zgłaszał radny”.

 

- Radny Jerzy Korowicki dodał, że ta droga to inicjatywa mieszkańców.

 

- Burmistrz stwierdził, że jest to bardzo słuszna inicjatywa, ponieważ ta droga odciążyłaby ruch na „19”.

 

- Odnosząc się do interpelacji radnego Jerzego Korowickiego w sprawie dożwirowania ulicy Słowiczej Burmistrz odpowiedział, że droga w miarę możliwości zostanie dożwirowana kruszywem (materiał będzie z ulicy Żeromskiego).

 

- Odnosząc się do interpelacji radnego Jerzego Korowickiego w sprawie efektu oczyszczania zalewu Burmistrz odpowiedział, że jeśli chodzi o koszt, to był to koszt podwójny. Koszt oczyszczania zalewu poniósł MOSiR. W pierwszej kolejności użyto siarczanu miedzi w bezpiecznej ilości, co spowodowało w 80-90% wyginięcie glonów. Jednak to jest efekt krótkotrwały i należałoby to powtarzać co jakiś czas. Drugą pracą, która została wykonana było wpuszczenie do zalewu 5,5 tys. litrów efektywnych mikroorganizmów. Podobne mikroorganizmy stosuje Przedsiębiorstwo Komunalne w Zakładzie Oczyszczania. Podobny zabieg został wykonany na zalewie w Siedlcach. Burmistrz dodał, że sprawdzał i woda w tym zalewie była czysta. Chcąc sprawdzić czy jest to skuteczne oczyszczenie zalewu zwrócił się z prośbą do Zakładu Wodociągów i Kanalizacji o zbadanie jakości wody na wszystkich odcinkach. Za rok będziemy mogli ocenić czy była to skuteczna metoda oczyszczania. Według wykonawcy czynność trzeba będzie ponownie powtórzyć. Pierwszy efekt miał być widoczny po 2-3 miesiącach i wydaje nam się, że woda jest czystsza.

 

Burmistrz powiedział, że jeśli chodzi o brygadę sprzątającą to bardzo miło usłyszeć, że zostało to docenione. Brygada została podzielona na dwie części. Część podlega pod MOSiR a część pod Urząd Miasta. Ci ludzie pracują ciężko i bardzo porządnie, nic nie można im zarzucić.

 

- Odnosząc się do interpelacji radnego Pawła Onieszczuka w sprawie ulicy Plażowej Burmistrz powiedział, że nadal się ciągnie sprawa sądowa.

 

- Odnosząc się do interpelacji radnej Teresy Milewskiej w sprawie zagospodarowania terenu przy synagodze Burmistrz powiedział, że postaramy się jakoś zagospodarować. Jak radna słusznie zauważyła, w porozumieniu z właścicielem zostały postawione ławeczki. Może uda nam się wspólnie z właścicielem jakoś ten teren zagospodarować. Na pewno zwrócimy się z pytaniem i prośbą.

 

- Odnosząc się interpelacji radnego Jana Boguszewskiego w sprawie pęknięć na hali widowiskowo-sportowej, to zostały one zgłoszone w ramach gwarancji do wykonawcy.

 

- Głos zabrał Dyrektor MOSiR – Pan Mariusz Pyzowski informując, iż w połowie sierpnia został sporządzony protokół w którym spisano szereg zaleceń. Tych pęknięć nie remontowaliśmy, żeby zostały naprawione w ramach gwarancji. Termin wykonania napraw mija 30 września. Były już z naszej strony monity i być może trzeba będzie podjąć bardziej radykalne kroki.

 

- Radny Jerzy Korowicki zapytał czy w umowie przewidziane są jakieś kary.

 

- Burmistrz odpowiedział, że kara wynosi 96 tys. dziennie

 

Do punktu 21 – wolne wnioski.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

 

- Radny Berski powiedział, że MPO miało otworzyć punkt selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, czy wiadomo już coś w tej sprawie?

Radny poruszył temat przejścia dla pieszych przy bloku komunalnym na ulicy Kościuszki oraz pomalowania na czerwono przejścia dla pieszych na ulicy 11 Listopada.

 

- Z-ca Burmistrza odpowiedział, że jeśli chodzi o przejście dla pieszych na ulicy Kościuszki to pismo w tej sprawie zostało skierowane do Starostwa, wiemy że komisja miała już miejsce jednak nie mamy jeszcze odpowiedzi.

Jeśli chodzi o pomalowanie przejścia na biało – czerwono przy Przedszkolu Nr 3 i przy Supersamie to wystąpimy z takim wnioskiem do GDDiA.

Jeśli chodzi o punkt selektywnej zbiórki odpadów komunalnych to od 1 października ma być uruchomiony. Nasze stanowisko jest takie, że będziemy egzekwować zapisy przetargu konsekwentnie i dopilnujemy żeby taki punkt został uruchomiony.

 

- Radny Roman Zdrojewski poruszył temat zakazu wjazdu autobusów na ulicę Kościuszki od liceum do dworca. Radny stwierdził, że autobusy będą musiały jeździć przez rondo i dodatkowo je blokować, czy na pewno to nie jest pomyłka? Dobrze by było żeby ten problem rozwiązać.

Radny poruszył również temat „łącznika” Osiedla Tarasy z ulicą Żwirki i Wigury, oświetlenie drogi zostało wykonane z czego mieszkańcy są bardzo zadowoleni. Realizowany jest też plan zabudowy tej drogi. Radny zwrócił się z wnioskiem o zrobienie parkingu (jeśli miasto jest właścicielem terenu).

 

- Z-ca Burmistrza odpowiadając na pierwsze pytanie powiedział, że rozmawiał z Dyrektorem Powiatowego Zarządu Dróg – Panem Samojlukiem, który twierdził, że były uzgodnienia ustne odnośnie wycofania tej tabliczki. Fakt wycofania wynikał z bezpieczeństwa ruchu drogowego w programie szwajcarsko – polskim. Zamontowanie barier, które są w okolicach Zespołu Szkół powoduje, że autobusy będą miały tendencję odsuwania się od strefy przy krawężnikowej i szczególnie zimą, może to powodować problemy przy mijaniu się autobusów o dużych gabarytach. Większość autobusów mieści się w granicach 10 ton i tylko te większe musiałyby jeździć przez rondo. Temat ten był z naszej strony sygnalizowany i takie ustne wytłumaczenie otrzymaliśmy.

 

Jeśli chodzi o drogę dojazdową do Osiedla Tarasy to jest ona na terenie miejskim, natomiast miejsce gdzie parkują samochody należy (najprawdopodobniej) do Spółdzielni Mieszkaniowej. Pan Henryk Czmut – Z-ca Burmistrza powiedział, że dla pewności sprawa zostanie sprawdzona.

 

- Radny Rafał Burakowski powiedział, że na Orliku, przy Szkole Podstawowej Nr 1 pojawiają się drobne usterki. Nauczyciele wychowania fizycznego informują na bieżąco Dyrekcję o tych faktach. Radny zapytał o to czy były podjęte już jakieś działania i czy był kontakt z wykonawcą? Radny zapytał czy wiadomo już kiedy usterki zostaną usunięte.

 

- Burmistrz powiedział, że na to pytanie odpowie Dyrektor MOSiR.

 

- Dyrektor MOSiR – Pan Mariusz Pyzowski powiedział, że podczas konserwacji boiska przyjechał wykonawca robót i zrobił zdjęcia. W niektórych miejscach trawa już została doklejona, jest jeszcze kilka miejsc wymagających naprawy. W tym tygodniu wykonawca został poinformowany o pozostałych usterkach.

 

- Radna Teresa Milewska powiedział, że będąc na zebraniu w Szkole Muzycznej usłyszała zarzuty, że autobusy komunikacji miejskiej nie mają dostosowanych godzin jazdy do zajęć szkolnych dzieci. Dodała, że nie zdążyła jeszcze tego sprawdzić.

Radna poruszyła też temat chodników na ulicy Gilewskiego, tą ulicą m.in. chodzą dzieci do Szkoły Nr 3 czy do Liceum, zbliża się zima, będą zaspy i wszyscy będą znowu chodzić środkiem drogi. Możne uda się przyspieszyć budowę chodników przed zimą.

 

- Burmistrz odpowiedział, że jeśli chodzi o autobusy to zostanie to sprawdzone i jeśli faktycznie jest potrzeba przesunięcia o kilka minut odjazdu autobusy to postaramy się to dopasować.

Jeśli chodzi o ulicę Gilewskiego to sprawa cały czas jest w toku, została wyodrębniona działka, która jest potrzebna do poszerzenia chodnika. Prowadzone są negocjacje z Zarządem Wspólnoty na temat wykupu działki. Działka zostanie zakupiona jeszcze w tym roku, aby w przyszłym roku można było realizować projekt.

 

- Radna Teresa Milewska podziękowała za poszerzenie parkingu przy Przedszkolu Nr 3.

 

- Radny Jerzy Korowicki zapytał o to, jak przedstawia się sprawa wykupu działki pod drogę przy nowej cerkwi.

 

- Burmistrz odpowiedział, że nie została nawiązana większa rozmowa. Sprawa skończy się najprawdopodobniej specustawą, chociaż lepiej by było gdybyśmy doszli do porozumienia i wykupili tą ziemię.

 

- Radny Jan Hyndza poruszył temat „19”. Radny zaproponował, żeby napisać pismo do GDDiA w sprawie chodników na ulicy 11 listopada, Rada Miasta od siebie, a Burmistrz ze swojej strony. W niektórych miejscach kratki są pozapychane, a chodniki są już tak powymywane, że mogą w każdym momencie się zapaść.

 

- Radny Jan Boguszewski zasugerował, żeby zwrócić się do GDDiA o dodatkowe doświetlenie przejść dla pieszych na ulicy 11 Listopada, szczególnie przy Supersamie i Przedszkolu Nr 3, szczególnie w okresie jesienno – zimowym.

 

Przewodnicząca Rady udzieliła głosu Panu Maksymilianowi Krzanowskiemu w sprawie Szkoły Muzycznej i konkursu na jej Dyrektora.

 

Pan Maksymilian Krzanowski powiedział, że chciałby „przedstawić Radzie Miasta pewne nieprawidłowości, które wystąpiły podczas postępowania konkursowego na Dyrektora Szkoły Muzycznej I stopnia im. Wojciecha Kilara, jako że Rada Miasta jest organem stanowiącym i kontrolnym gminy, a jej uchwały są realizowane przez Burmistrza. Nadto podkreślę, że Pan Burmistrz podlega Radzie. Mają więc Państwo nie tylko obowiązek, ale i uprawnienie do kontrolowania Burmistrza, dlatego chciałem Państwa zainteresować pewnymi okolicznościami, które być może nadawały by się do zbadania przez Państwa. Jak wiadomo Dyrektorem Szkoły Muzycznej była moja mama, Gabriela Krzanowska, była również kandydatem na następną kadencję. Jednakże 19 lipca Zarządzeniem, Burmistrz unieważnił postępowanie konkursowe. Dnia 24 lipca wytypowanym przez uprawnione instytucje, przyszłym członkom Komisji konkursowej zostało doręczone Zarządzenie w tym przedmiocie, wraz z podpisanym przez Burmistrza uzasadnieniem z 22 lipca. Pojawiły się tu m.in. tego typu stwierdzenia, poświadczone przez Pana Burmistrza podpisem. Nieprawidłowości polegały na wytypowaniu przedstawiciela Rady Pedagogicznej do komisji konkursowej przez obecną Panią Dyrektor Gabrielę Krzanowską, jednocześnie kandydatkę na następna kadencję, a nie przez Radę Pedagogiczną. W innym miejscu Pan Burmistrz raczył zauważyć, iż Pani Dyrektor Krzanowska zwołała tym razem ponowioną Radę Pedagogiczną (dodam od siebie, że była ponowiona w związku z przesunięciem terminu konkursu na 15 lipca 2013 r.) podając poszczególnym nauczycielom różną godzinę posiedzenia Rady. W treści tego pisma znalazły się informacje zupełnie nie zgodne ze stanem faktycznym, a jednocześnie wskazujące na rzekome przewinienia i nieprawidłowości po stronie mojej mamy, w rezultacie krzywdzące ją i godzące w jej dobre imię.

Po pierwsze nie jest prawdą, że Pani Gabriela Krzanowska wytypowała przedstawiciela Rady Pedagogicznej, co więcej nie uczestniczyła w wyborze, nie chcąc jako kandydatka krępować swoja obecnością grona pedagogicznego. Organizację posiedzenia Rady powierzyła samym nauczycielom, w szczególności Pani Justynie Marszałek, czyli kierownik nadzoru pedagogicznego w szkole. Nie ingerowała również w treść protokołu ze spotkania, na którym dokonano wyboru, jedynie otrzymawszy informacje o wyborze nauczyciela, przekazała ją Panu Burmistrzowi. Następnie mama złożyła w przedmiocie tym, tj. w przedmiocie prawidłowości posiedzenia pierwszej Rady Pedagogicznej wyjaśnia Panu Burmistrzowi. Na początku z własnej inicjatywy, nie przywoływana w przedmiocie przez Pana Burmistrza, ustnie w jego gabinecie, następnie po ustnym wyjaśnieniu została wezwana oficjalnie pisemnie do złożenia wyjaśnień i złożyła wyjaśnienia również pisemne ponadto prezentując w Urzędzie Miasta protokół i wyjaśnienia nie zostały w żadnym stopniu podważone, zostały przyjęte do wiadomości. Podkreślę nadto, że w ogóle nie przedstawiono jej ani w tamtej chwili ani dotąd żadnych rzekomych skarg nauczycieli, ani innych dowodów podważających prawidłowość protokołu, czyli wyjaśnień. Podkreślę, że w księdze protokołów w Szkole Muzycznej znajduje się, mam nadzieje w dalszym ciągu, protokół z tego spotkania podpisany przez 15 nauczycieli, co stanowiło quorum. Jest więc dowód, jeżeli chodzi o tą okoliczność z dokumentu jak również dowód z kilkunastu świadków, którzy podpisami swoimi świadczyli prawdziwość tegoż protokołu.

Po drugie, gdy chodzi o powtórne zwołanie Rady Pedagogicznej na dzień 15 lipca, po raz kolejny Pan Burmistrz kłamie. Wszyscy zostali powiadomieni o posiedzeniu w sposób jednakowy, tj. telefonicznie poinformowani o tej samej godzinie posiedzenia. Na tą okoliczność prawidłowego powiadomienia możemy przedstawić dowód ze świadka.

Posiedzenie rady w dniu 15 lipca odbyło się i dokonano ponownie wyboru i to w obecności obserwatora ze strony Burmistrza, w osobie Pani Inspektor ds. oświaty. Ze spotkania sporządzono protokół podpisany przez wszystkich oraz pismo do Burmistrza informujące o wyborze. Po posiedzeniu Rady, Pani Krzanowska nie została wezwana do złożenia jakichkolwiek wyjaśnień, nie informowano jej o jakichkolwiek nieprawidłowościach w zawiadomieniu czy przebiegu posiedzenia Rady. Nie skierowano do niej, ani do sekretariatu szkoły w żaden sposób, ani telefonicznie, ani ustnie, ani pisemnie jakichkolwiek próśb o wyjaśnienia, czy jakiekolwiek informacje.

Tymczasem, 24 lipca Zarządzenie w sprawie unieważnienia oraz pismo z uzasadnieniem zawierające zarzuty wobec mojej mamy, zostało dostarczone wytypowanym przez uprawnione instytucje przyszłym członkom komisji konkursowej. Moja mama w tym czasie nie otrzymała w tym przedmiocie, tak jak podkreślam żadnej informacji, więc dopiero uprzejmość niektórych przyszłych członków komisji umożliwiła zapoznanie się zarzutami. Logicznie reasumując zatem decyzją o umieszczeniu w piśmie zarzutów pod adresem mojej mamy, Burmistrz podjął arbitralną decyzję bez wzywania jej do wyjaśnień na podstawie wersji tylko jednej ze stron, tym samym Burmistrz złamał w sposób jaskrawy zasadę wysłuchania wszystkich uczestników postępowania z Art. 10 § 1 Kodeksu Postępowania Administracyjnego, zasadę prawdy obiektywnej z art. 7.77 § 1 KPA miał obowiązek wezwać moją mamę do wyjaśnień, zwłaszcza jako osobę, której zarzucano nieprawidłowości. Wobec takiego rozwoju wypadków, moja mama 25 lipca udała się wspólnie z Panią Przewodniczącą Rady Rodziców do Pana Burmistrza aby sprawę wyjaśnić. Burmistrz od początku spotkania był negatywnie nastawiony, na poziomie werbalnym, wręcz agresywnym, na co jak mówię mamy świadka. Przerwał już na początku wypowiedź mojej mamy mówiąc, że ta rozmowa jest już skończona i w innym punkcie racząc Panie takimi stwierdzeniami jak: przegina Pani, Pani Dyrektor, ..to źle że przyszłyście Panie. Za absolutnie skandaliczną uważam sytuację, w której wobec zarzucenia komuś nieprawidłowości, to ta osoba musi się dopominać do prawa złożenia wyjaśnień, a prawo to jest następnie jej zanegowane. Jest to oburzające naruszenie prawa do obrony oraz naruszenie uniwersalnej, jak nam się wydawało w naszej cywilizacji, zasady wysłuchania wszystkich zainteresowanych przed wydaniem rozstrzygnięcia. Dodam, że dotąd nie zaprezentowano mojej mamie żadnych dowodów potwierdzających kłamliwe zarzuty, a to z kolei jest łamanie art. 9 KPA, zasady informowania stron.

Jeżeli chodzi o inny aspekt tej sprawy, chcę zwrócić Państwa uwagę na to, że w piśmie załączonym do Zarządzenia, tj w uzasadnieniu, Pan Burmistrz co istotne podważył prawidłowość organizacji posiedzenia Rady, tym samym podważył ważność wyboru przedstawiciela rady, ergo podważył uchwałę Rady Pedagogicznej. W rezultacie jak mi się wydaje wszedł w kompetencje Ministra Kultury jako organu nadzoru pedagogicznego nad szkołą w zakresie oceny zgodności z programem pedagogicznym. Zgodnie bowiem z art. 41 ust. 3 Ustawy o systemie oświaty jedynie organ sprawujący nadzór pedagogiczny nad szkołą jest uprawniony do wiążącej i ostatecznej oceny legalności uchwał Rady Pedagogicznej.

Pragnę nadto podkreślić, że 31 lipca wobec dalszych tego typu wypadków, moja mama skierowała do Burmistrza pismo w którym domagała się sprostowania wspomnianych tutaj krzywdzących stwierdzeń. W odpowiedzi Pana Burmistrza, dostarczonej dwa tygodnie później nie znalazło się ani sprostowanie, ani odmowa sprostowania, ani jakiekolwiek odniesienie się do jej prośby, czy do argumentów jakimi je poparła, kompletnie zignorowano ją. To pismo mam tutaj. Ponadto zauważa, że w piśmie do Pana, podnosiła zarzut naruszenia przez pana Burmistrza art. 10 KPA o czym już mówiłem. W załączonej odpowiedzi Burmistrza, zero odniesienia do tego zarzutu, a już starożytni rzymianie twierdzili, że kto milczy ten zdaje się zgadzać. Jest to zarzut bardzo poważny, nie wysłuchanie wszystkich zainteresowanych przed wydaniem rozstrzygnięcia może skutkować nieważnością decyzji administracyjnej, kłania się art. 156 KPA. W odpowiedzi Burmistrza znalazło się jedynie płytkie odwołanie do jednego przepisu KPA, tj. art. 7 zasadę m.in. praworządności. Wygląda to więc tak, że Burmistrz, któremu zarzucono naruszenie prawa, podkreśla w odpowiedzi, że ma obowiązek stać na straży prawa a jednocześnie kompletnie ignoruje zarzuty o bezprawności. Jest to niepoważne i godne politowania. Dodam od siebie, że art. 7 i art. 10 oraz przepisy na początku Kodeksu Postępowania Administracyjnego statuują tzw. zasady ogólne postępowania administracyjnego i wszystkie łącznie, musza być zawsze stosowane w postępowaniu. Tymczasem Burmistrz słysząc zarzut naruszenia jednej z zasad powołuje się na inną. Sprawia to wrażenie kompletnej ignorancji.

Wróćmy do art. 7 KPA, czy Burmistrz faktycznie stał na straży praworządności, naruszając jak wykazuję niektóre inne przepisy KPA? Nie. Zatem Burmistrz złamał również art. 7 KPA. W dodatku, w piśmie do Pana Burmistrza, moja mama zwróciła uwagę, iż na tamten moment tj. na koniec lipca wciąż nie została oficjalnie na piśmie powiadomiona o nieuważnieniu konkursu jako kandydatka. Wskazując, że kompetentna farma zawiadomienia jest na tle przepisu Rozporządzenia Ministra Kultury z 2010 r. w sprawie przebiegu postępowania w przedmiocie konkursu na stanowisko dyrektora szkoły i placówek artystycznych niewystarczające. W odpowiedzi Pan Burmistrz po raz kolejny wyjaśnia sprawę twierdząc, że informowana ją na bieżąco o nieprawidłowościach. Pan Burmistrz raczył ponadto stwierdzić, że kandydatów informowano poprzez stronę BIP, podobnie jak opinie publiczną. Jest to bardzo ciekawe na tle zasady pisemności z art. 14 KPA. Zwrócę uwagę , że na stronie BIP nie znalazło się uzasadnienie zawierające zarzuty nieprawdziwe wobec mojej mamy, które otrzymali na piśmie przyszli członkowie komisji konkursowej. Popatrzcie Państwo więc na to, w ten sposób, w rezultacie więc moja mama jako osoba zawiadamiana „tą drogą” nie mogła dowiedzieć się o zarzutach wobec niej. Dowiedzieli się o tychże zarzutach przyszli członkowie komisji konkursowej, którzy mogliby przyjąć za prawdziwe owe twierdzenia Burmistrza i nie poprzeć jej kandydatury w powtórzonym konkursie. W ten sposób niesłusznie oskarżona osoba zostałaby pozbawiona szans nie tylko obrony, ze względu na brak dostępu do treści zarzutów, ale również pozbawiona szans zwycięstwa w konkursie. Trudno się oprzeć, że o taki efekt chodziło Burmistrzowi.

Zwracam też uwagę Państw radnych na odpowiedź Burmistrza skierowaną do Rady Pedagogicznej Szkoły Muzycznej. Rada wystosowała wniosek o przeprosiny i wystosowanie przez Pana Burmistrza sprostowania kłamliwych oskarżeń (tym wnioskiem również dysponujemy), w odpowiedzi Pana Burmistrza, znów posłużono się płytkim odwołaniem do zasady z art. 7 KPA. Nie znalazły się w piśmie Burmistrza ani obietnica przeprosin, ani odmowa takiego działania, co jest kolejnym przykładem lekceważenia obywateli.

Chciałbym jeszcze powiedzieć kilka słów w reakcji na pojawiające się i dochodzące do nas słuchy z różnych źródeł, do mnie, do mojej mamy, znajomych i przyjaciół, informacje o tym, że m.in. od Pana Burmistrza wychodzą (jest to informacja z drugiej ręki), ale wiem że takie informacje, twierdzenia pojawiają się w przestrzeni publicznej, dlatego jeżeli chodzi o zarzucaną mojej mamie niegospodarność, to chciałbym przytoczyć kilka przykładowych sukcesów. Od roku bodajże 2007 kiedy przejęła zrujnowana organizacyjnie społeczna jeszcze Szkołę Muzyczną i jak Państwo pamiętacie uchwałą Rady Miasta, w roku 2008 przy znacznym udziale Ministerstwa Kultury Centrum Edukacji Artystycznej ówczesnych władz, udało się przekształcić w samorządową, czyli bezpłatną. Kosztowało to też moja mamę mnóstwo wyjazdów do Warszawy, do Olsztyna, do Ministerstwa. Inny sukces, to zakup głównie dzięki przystępowaniu do programów ministerialnych nowego fortepiany, 3 trąbek, 3 puzonów, 2 saksofonów, 2 kontrabasów, perkusji, na to wszystko są dokumenty w dokumentacji szkoły. Odnotowano ponadto wzrost liczby nauczycieli do 20, wzrost liczby uczniów do 150, a więc około połowę więcej niż na starcie w 2008 r. Zakup sprzętu komputerowego i nagłaśniającego, stworzenie strony internetowej i nowe meble, obrazy w salach, remont części podłóg, remont łazienek, pomalowanie ścian, utworzenie nowych klas, tak jak następowały te nowe instrumenty puzon, trąbka, kontrabas i perkusja.

Utrudniającą okolicznością w rozwój szkoły było to, że jeżeli chodzi o środki dedykowane na szkołę (ponieważ są przeliczniki), z budżetu państwa i Ministerstwa Edukacji Narodowej trafiają do samorządów tj. do organów prowadzących poszczególne szkoły, środki finansowe dedykowane na poszczególne placówki i te środki są wyliczane na podstawie ilości uczniów. W przypadku Szkoły Muzycznej, ten przelicznik jest wyższy niż w przypadku innych szkół, nie chcę tutaj mówić o przedszkolach, bo nie wiem jak jest. Jeżeli wyliczycie sobie państwo to ile środków jest dedykowanych na szkołę w skali roku i porównacie ze środkami, które autentycznie dotarły do szkoły na wynagrodzenia i inne cele z Urzędu Miasta, to są to środki w skali roku prawdopodobnie mniejsze o około 100, 200, 300 tys. w skali roku. Nie chcę Państwa wprowadzać w błąd, bo to są takie obliczenie dosyć mgliste, ponieważ ja nie mam do tego dostępu, natomiast moja mama nie obliczała tego aż tak skrupulatnie. Innym utrudniającym rozwój szkoły czynnikiem jest fakt, że szkoła nie posiada własnego budynku, tylko wynajmuje budynek w SOK-u. Kiedy szkoła startowała w roku 2008 moja mama jeżdżąc wielokrotnie do Ministerstwa Kultury dowiedziała się, że można było pozyskać konkretne pieniądze na przebudowę budynku , gdyby szkoła posiadała taki budynek. Poza tym wielokrotnie przystępując do licznych programów Ministerstwa Kultury moja mama słyszała, że niestety proszę nawet nie składać tego wniosku, gdyż wniosek na finansowanie niektórych rzeczy szkoła musiała posiadać własny budynek. To było często przeszkodą i moja mama często słyszał, że nie ma ze względu na to.

Reasumując to taka wyrządzająca krzywdę mojej mamie, postawa Pana Burmistrza spotka się z moją i też mojej rodziny reakcją. Nie ukrywam, że ja tego Panu Burmistrzowi nie daruję”.

 

- Przewodnicząca Rady zapytała czego oczekuje Pan od Rady Miasta.

 

- Pan Krzanowski powiedział, że jeżeli chodzi o oczekiwania nasze wobec Państwa, to „bardzo uprzejmie prosiłbym w imieniu swoim i mamy o to by sprawę tą skontrolować”.

 

- Przewodnicząca Rady dopytała, czy to jest oficjalna skarga na Burmistrza.

 

- Pan Krzanowski poinformował, że oficjalną skargę pisemną złoży w najbliższych dniach wraz z kopią tych kilku pism i dokumentów. „Natomiast tutaj chciałem Państwa uwrażliwić już w tym momencie na tą kwestię. Jeszcze dodam, że takie działanie Burmistrza ma znamiona przestępstwa z artykułu 212 Kodeksu Prawnego czyli zniesławienia. Nie ukrywam, że gdyby nie fakt, że moja mama jest w tej chwili jeszcze trochę chora i musi się podleczyć, mam nadzieję że gdy to się skończy to dostanę od niej zielone światło, ponieważ prace nad aktem oskarżenia, który sprawi, że zyska Pan Burmistrz miano oskarżonego w procesie karnym, a także nad pozwem cywilnym o ochronie dóbr osobistych trwają”.

 

- Burmistrz dodał, że jeśli chodzi o konkurs na wybór dyrektora szkoły muzycznej czy też unieważnienie takiego konkursu to obowiązuje ustawa o systemie oświaty o nie KPA. Burmistrz dodał, że Pani Dyrektor przychodziła do niego kilkakrotnie ze swoim mężem, a funkcja Dyrektora Szkoły to nie jest „prywatny folwark” i trzeba stosować się do przepisów. Burmistrz zapytał też Pana Krzanowskiego o to czy go straszy i poinformował, że wszystkie posunięcia związane z konkursem były konsultowane z prawnikami. Jak Pan wspomniał, były pewne nieścisłości i nieprawidłowości dotyczące tego konkursu. Konkurs na stanowisko Dyrektora Szkoły Muzycznej został unieważniony i będzie ogłoszony w najbliższej przyszłości. Każdy kto spełnia warunki może startować.

Burmistrz zwrócił się z prośbą do komisji Rewizyjnej, żeby skontrolowała tą sprawę.

 

- Przewodnicząca Rady powiedział, że w momencie wpłynięcia oficjalnej skargi Komisja Rewizyjna zostanie poproszona o zajęcie się tą sprawą.

 

Przewodnicząca Rady udzieliła głosu Panu Sebastianowi Mierzwińskiemu w sprawach technicznych miasta:

 

- Pan zgłosił problem nieprzejezdności chodników na ulicy Pałacowej. Chodnik jest zastawiony banerem, dodatkowo kierowcy wjeżdżają zbyt głęboko na chodnik Pan Mierzwiński zapytał o to czy można by było postawić słupki ograniczające wjazd samochodów przynajmniej na wysokości tego drewnianego domu.

Pan Mierzwiński zapytał, czy w Siemiatyczach można wieszać reklamy gdzie się chce? Ostatnio mnóstwo reklam firmy z Siedlec jest porozwieszanych w całym mieście. Pan Mierzwiński powiedział, że zastanawia się czy ta firma otrzymała pozwolenie z Urzędu Miasta na rozwieszanie tych reklam i czy wniosła jakiś wkład czy tylko zaśmieca miasto.

Kolejną sprawą poruszoną przez Pana Mierzwińskiego jest sprawa pojawiającego się komunikatu o ciasteczkach na stronie Urzędu Miasta. Posiadając dużą wiedzę w tym temacie ustawa zmusza administratora strony do poinformowania osób korzystających ze strony jakie są „ciasteczka” i do czego są używane. Komunikat taki się pojawia jednak nie jest wyjaśnione do czego ciasteczka na tej stronie są używane. Monituję żeby administrator strony uzupełnił tą informacje, ponieważ za nie wyciągnięcie takich informacji grożą duże kary dla Miasta.

 

- Burmistrz powiedział, że jeśli chodzi o budynek drewniany na ulicy Pałacowej to od dłuższego czasu próbujemy coś z tym zrobić jednak własności prawne budynku nie są do końca doprecyzowane. Jeśli będzie tylko to możliwe to na pewno zostaną postawione takie słupki.

Jeśli chodzi o reklamy to wszystko jest sprawdzane, monitujemy do firm, żeby ogłoszenia były rozwieszane tylko w wyznaczonych miejscach (jest 9 takich miejsc).

Burmistrz powiedział, że jeśli chodzi o „ciasteczka” to rozmawiał w tej sprawie z administratorem, który stwierdził, że wszystko jest w porządku i jest zabezpieczone pod względem prawnym. Myślę, że dla pewności sprawdzimy to jeszcze raz.

Do punktu 22 – zakończenie obrad.

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad XL sesji Rady Miasta w dniu 25 września 2013 r. Przewodnicząca Rady zamknęła obrady o godz. 15:15.

 



Na tym protokół zakończono.

 



Protokołowała                                       Przewodniczący Rady Miasta

 

Monika Mazur                                           Agnieszka Anna Sitarska

Metryka strony

Udostępniający: Miasto Siemiatycze

Wytwarzający/odpowiadający: Monika Mazur

Data wytworzenia: 2013-10-31

Wprowadzający: Eryk Nowik

Data modyfikacji: 2019-03-06

Opublikował: Eryk Nowik

Data publikacji: 2019-03-06