Protokół Nr XXXIV/13
z obrad XXXIV sesji Rady Miasta Siemiatycze, która odbyła się w sali Konferencyjnej Urzędu Miasta w dniu 25 lutego 2013 roku
Obrady XXXIV sesji Rady Miasta Siemiatycze rozpoczęły się o godzinie 17:30, zakończyły zaś o godzinie 20:30.
W obradach XXXIV sesji na stan 15 radnych uczestniczyło 11, według załączonej do protokołu listy obecności (Załącznik Nr 1).
Radni obecni na XXXIV sesji:
- Witold Berski
- Rafał Burakowski
- Jan Hyndza
- Katarzyna Jarocka
- Jerzy Korowicki
- Walentyna Kożuchowska
- Teresa Milewska
- Eugeniusz Mudel
- Paweł Onieszczuk
- Agnieszka Anna Sitarska
- Agnieszka Monika Zalewska
Radni nieobecni na XXXIV sesji:
- Jan Boguszewski
- Antoni Kosieradzki
- Krzysztof Andrzej Szyszko
- Roman Zdrojewski
W obradach XXXIV sesji Rady Miasta Siemiatycze uczestniczyli także:
- Piotr Siniakowicz – Burmistrz Miasta Siemiatycze
- Henryk Czmut – Zastępca Burmistrza Miasta
- Elżbieta Rakszawa - Sekretarz Miasta
- Elżbieta Boguszewska – Skarbnik Miasta
oraz pozostali goście zgodnie z załączoną do protokołu listą obecności (Załącznik Nr 2).
Do punktu 1 – otwarcie obrad
Obrady XXXIV sesji Rady Miasta Siemiatycze w dniu 25 lutego 2013 r. otworzyła Przewodnicząca Rady Miasta – Agnieszka Anna Sitarska, która na wstępie powitała zaproszonych gości i wszystkich przybyłych na XXXIV sesję Rady Miasta.
Do punktu 2 – przyjęcie porządku obrad
Przewodnicząca Rady stwierdziła w tym punkcie, że porządek obrad radni otrzymali wcześniej. Przewodnicząca Rady Miasta zapytała, czy ktoś zgłasza jakieś uwagi do proponowanego porządku obrad.
- Głos zabrał radny Korowicki, pytając o to dlaczego została zwołana sesja nadzwyczajna?
Przewodnicząca Rady poprosiła, aby Burmistrz wyjaśnił tą sytuację.
- Burmistrz odpowiedział, że należy wprowadzić zmiany do budżetu w związku z przetargiem na Orlik. Burmistrz dodał, że trzeba przesunąć środki jeszcze przez podpisaniem umowy na dokończenie budowy Orlika, aby nie naruszyć dyscypliny finansowej. Burmistrz powiedział, że drugim powodem sesji jest to, że miasto chce przekazać obsługę targowisk swojej spółce. Obecnie Zarząd Mienia jest przygotowany by zająć się zarządzaniem nie tylko mieszkaniowym zasobem gminy lecz również targowiskami.
- Radny Korowicki zapytał, o to dlaczego wcześniej ta sprawa nie została przedyskutowana?
- Burmistrz odpowiedział, że wybór zarządcy targowiska należy do organu wykonawczego, do kompetencji Rady należy ustalenie inkasenta opłaty targowej.
- Przewodnicząca Rady powiedziała, że przed podjęciem każdej uchwały będzie przedstawione wyjaśnienie. Pani Sitarska dodała, że przed sesją nadzwyczajną nie ma obowiązku zwoływania komisji.
- Burmistrz powiedział, że nie wszystkie decyzje wymagają zatwierdzenia Rady.
Burmistrz poinformował zebranych, że na sesji są również przedstawiciele firmy, która zrobiła projekt przebudowy dachu na Przedszkolu Nr 5.
Przewodnicząca Rady poprosiła o przedstawienie projektu.
Firma, która zrobiła projekt na remont dachu i budynku Przedszkola Nr 5 przedstawiła założenia projektu. Projekt zakłada m.in. unowocześnienie budynku, zmianę kolorystyki i wymianę balustrad. Firma zaproponowała, aby dach przekryć nowoczesną papą, ponieważ jest to najlepsze rozwiązanie przy tak skomplikowanym dachu.
- Radna Kożuchowska zapytała, czy projekt uwzględnia zlikwidowanie rury odpływowej, która znajduje się wewnątrz budynku?
- Pani Architekt powiedziała, że w projekcie zakłada się zdemontowanie tej rury i zmianę miejsca odpływu wody.
- Wiceprzewodniczący Mudel powiedział, że trzeba zrobić dach tradycyjny, żeby nie trzeba było zimą wchodzić na dach. Wiceprzewodniczący dodał, że nie można zgodzić się na papę.
- Przedstawiciel firmy poinformował zebranych, że przy skomplikowanych dachach nie jest wskazane przekrycie dachu blachą.
- Radny Berski zapytał o to, jaki jest koszt remontu całego budynku?
- Przedstawiciel firmy odpowiedział, że kosztorys liczony był na ogólnopolskich cenach i koszt remontu wyniesie 450-500 tys. zł. „Z doświadczenia wiemy, że realne oferty są o 30-50% tańsze”.
- Z-ca Burmistrza poprosił przedstawicieli firmy projektowej o odniesienie się do stanowiska Pana Mudla.
- Przedstawiciel firmy powiedziała, że stan techniczny budynku jest zły. Daszki które znajdują się na budynku blokują rynny. Część rynien jest osłoniętych, a rynny powinny być na wierzchu, aby był do nich dostęp i łatwo było je przeczyścić.
- Radna Kożuchowska zapytała, czy zmieni się kont nachylenia dachu? Radna zapytała też, czy do tej pory ktoś odśnieżał dach, czy samoczynnie śnieg spadał.
- Przewodnicząca Rady zapytała, czy podczas odśnieżania papa nie zostanie zniszczona?
- Pani Architekt powiedziała, że dachy płaskie policzone są na 0,5 m warstwy lodu i przy takim zaleganiu nie ma prawa nic się wydarzyć.
- Wiceprzewodniczący Mudel powiedział, że dach pokryty papą będzie wymagał ciągłej konserwacji i zwrócił się do radnych aby nie przyjmowali tego projektu.
- Dyrektor Przedszkola Nr 5 – Pani Małgorzata Śnieżko powiedziała, że zależy jej na tym aby dach był szczelny. Pani Dyrektor dodała, że tej zimy dach był odśnieżany 2 razy.
Przewodnicząca Rady podziękowała przedstawicielom firmy projektowej za przedstawienie projektu remontu budynku Przedszkola Nr 5 i zaproponowała, aby wrócić do porządku obrad.
Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie porządek obrad XXXIV sesji, na 11 radnych biorących udział w obradach XXXIV sesji, w głosowaniu udział wzięło 11 radnych, za przyjęciem porządku obrad głosowało 8 radnych, przeciw głosowało 2 radnych, wstrzymał się od głosowania 1 radny. Porządek obrad został przyjęty większością głosów.
Przyjęty porządek obrad XXXIV sesji przedstawia się następująco:
1) otwarcie obrad,
2) przyjęcie porządku obrad,
3) interpelacje i zapytania radnych,
4) przyjęcie protokołu z obrad XXXIII sesji Rady Miasta,
5) podjęcie uchwały w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
6) podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia lokalizacji i regulaminu targowisk,
7) podjecie uchwały zmieniającej uchwalę w sprawie ustalenia stawek opłaty targowej i zasad jej poboru,
8) podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Miasta na 2013 r.,
9) odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych,
10) wolne wnioski.
11) zakończenie obrad.
Do punktu 3 – interpelacje i zapytania radnych
Radni podczas XXXIV sesji zgłosili następujące interpelacje:
- Radny Jarocka zapytała czy w ostatnim czasie była przeprowadzana wymiana oświetlenia w mieście? Radna dodała, że sama zgłaszała potrzebę wymiany lamp, między innymi na ulicy Kilińskiego i Lewandowskiego. Radna poprosiła o interwencję w tej sprawie.
- Radna Milewska zapytała o to, dlaczego nie ma lodowiska w tym roku? Radna zapytała, czy chodziło o nieodpowiednią aurę. W ubiegłym roku było i dużo osób zakupiło sobie łyżwy, MOSiR też zainwestował w łyżwy, ale nie można było z nich skorzystać. Radna Milewska powiedziała, że Łosice mają lodowisko na Orliku
- Radna Kożuchowska zapytała o to, czy zostanie zaproszony na sesję Dyrektor ZOZ-u. Radna zapytała, czy Dyrektor pojawi się celem wyjaśnienia wielu wątpliwości radnych .
- Przewodnicząca Rady powiedziała, że rozmawiała z Dyrektorem ZOZ-u. Przekazała, że jest taka inicjatywa. Dyrektor zapewnił, że na pewno przyjdzie.
- Radna Kożuchowska powiedziała, że dyrektor wystąpił z wnioskiem o ulgę, następnie zmienił to na wniosek o umorzenie podatku. Radna zapytała o to jak rozstrzygnięto ten wniosek? Radna zapytała, czy podatek został umorzony.
- Radna Kożuchowska poruszyła również temat ulicy Konopnickiej, na której trwają prace prowadzone przez Przedsiębiorstwo Komunalne w celu budowy kanalizacji sanitarnej. Radna stwierdziła, że w bieżącym roku nie zabezpieczono środków na ten cel. Radna zapytała, czy w związku z tym inwestycja nie będzie przeciągała się w czasie? Radna dodała, że na tej ulicy brakuje też na pewnym odcinku nawierzchni. Należałoby się zastanowić nad zrobieniem kanalizacji deszczowej w tej ulicy, aby podczas obfitych opadów deszczu woda nie spływała na ulicę Kościuszki.
- Radna Kożuchowska zapytała o to, co dzieje się w przedmiocie oświetlenia ogródków działkowych „Zielone Wzgórza”.
- Radna Zalewska poruszyła temat przejścia dla pieszych przy Przedszkolu Nr 1. Rodzice skarżą się, że przejście w tym miejscu jest niebezpieczne, ponieważ wyjeżdżające z parkingu samochody, wjeżdżają prosto na przejście. Radna zapytała, czy da się w jakiś sposób rozwiązać ten problem?
- Przewodnicząca Rady powiedziała, że chodnik od strony ZUS wychodzi wprost na przejście i nawet jeśli przesunie się przejście dla pieszych w lewo to i tak wszyscy będą szli prosto.
- Radna Milewska powiedziała, że radny Boguszewski proponował, aby parking przenieść na działkę przedszkola.
- Radny Hyndza powiedział, że podobnie jak radną Kożuchowską interesuje go temat szpitala.
- Burmistrz powiedział, że Dyrektor ZOZ planuje inwestycje w marcu i zostanie zaproszony na marcową sesję.
- Radny Hyndza poruszył również temat ulicy Żeromskiego. Radny zaproponował, aby Komisja Rozwoju Gospodarczego i Porządku Publicznego przejechała się na tą ulicę. Radny zaproponował, aby Burmistrz przejechał się tą ulicą, swoim prywatnym samochodem. Radny zapytał, o to kiedy zacznie się robić ulicę Żeromskiego?
- Radny Hyndza zapytał też o to, kiedy zacznie się budowa basenu?
- Radny Korowicki poruszył temat targowisk. Radny zapytał o to, dlaczego Rada Miasta nie została wcześniej poinformowana o planowanej zmianie? Radny zapytał, dlaczego odwołuje się człowieka, który od dziewięciu lat zajmował się targowiskiem?
- Radny Korowicki poruszył również temat dożywiania w sobotę podopiecznych MOPS. Radny powiedział, że chciałby postawić formalny wniosek, aby wygospodarować w budżecie miasta pieniądze na dożywianie w sobotę.
- Burmistrz zapytał radnego Korowickiego o to, jakie opinie słyszał od podopiecznych MOPS na temat Burmistrza i Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej?
- Radny Korowicki powiedział, że „wyrażają się dobrze”.
- Radny Korowicki powiedział, że został zobligowany przez mieszkańców miasta aby poruszyć temat nagród wypłaconych pracownikom Urzędu Miasta. Radny powiedział, że chodzą plotki na temat kilkutysięcznych nagród wypłaconych pracownikom. Radny zapytał o to, jaką kwotę przeznaczono na ten cel?
- Radny Korowicki poruszył temat inwestycji jakie zostały zaplanowane na ten rok. Radny powiedział, że szczególnie interesuje go cena obieraczki do ziemniaków, na którą zostało przeznaczone 27 tys. zł. Radny powiedział, że przejrzał oferty takich obieraczek w internecie i najdroższa jaką znalazł kosztowała 7,5 tys. zł.
- Wiceprzewodniczący Rady poruszył temat gospodarki wodno-ściekowej. Wiceprzewodniczący powiedział, że na ten projekt przeznaczono 67 mln zł i jest on realizowany przez Przedsiębiorstwo Komunalne. Wiceprzewodniczący zapytał o to, w jakim procencie inwestycja została już zrealizowana i jakie do tej pory poniesiono koszty?
- Wiceprzewodniczący Mudel poruszył temat protokołu Komisji Rewizyjnej z przeprowadzonej kontroli w Miejskiej Bibliotece Publicznej. Radny powiedział, że wyniki tej kontroli są porażające. Pan Mudel zapytał o to, jakie wyciągnięto wnioski z tej kontroli?
- Wiceprzewodniczący Rady powiedział, iż było ustalone, że mieszkania z bonifikatą będą sprzedawane tylko do końca czerwca 2012 r., czy po tej dacie zostały sprzedane jakieś mieszkania z bonifikatą?
- Wiceprzewodniczący Rady zapytał o to, jaki majątek i na jaką kwotę został zbyty w 2012 r.?Stwierdził, że Rada Miasta w sierpniu ubiegłego roku zablokowała projekt uchwały w sprawie zasad zbywania nieruchomości. Wiceprzewodniczący zapytał, czy robi się coś w tym kierunku?
- Wiceprzewodniczący Rady poruszył temat uzyskania materiałów reklamowych dotyczących naszego Miasta. Powiedział, że osoby odpowiedzialne za reklamę naszego miasta każą pisać podanie w tej sprawie i czekać 7 dni na rozstrzygnięcie. Wiceprzewodniczący powiedział, że Burmistrz nawet wydał zarządzenie w tej sprawie. Pan Mudel zapytał, czy taka sytuacja nie jest absurdem?
- Wiceprzewodniczący Rady zapytał o to jakie wnioski zostały złożone w 2012 r. o pozyskanie środków pozabudżetowych? Dodał, że nasze miasto pozyskało 146 zł na mieszkańca, gdzie najlepsza gmina w Polsce pozyskała tych środków aż 10.800 zł. Były radny Osmólski dowiadywał się w tym dziale o możliwość pozyskania środków na panele słoneczne. Panie tam pracujące powiedziały, że miasto Siemiatycze nie może ubiegać się o dotację, ponieważ jest u nas doprowadzony gaz ziemny.
- Wiceprzewodniczący Rady powiedział, że w ostatnim zarządzeniu Burmistrz napisał, iż nauczyciele, którzy będą się dokształcać otrzymają dofinansowanie w wysokości 700 zł na semestr. Wiceprzewodniczący zapytał o to, czy nie można wymienić nauczycieli na wykształconych i nie ponosić kosztów kształcenia?
- Radna Milewska poruszyła temat bonifikat na zakup gruntów będących w użytkowaniu wieczystym. Radna powiedziała, że jakiś czas temu zgłosiła się do Rady Miasta mieszkanka Siemiatycz, z prośbą o bonifikatę na zakup gruntu. Radna powiedziała, że pracownicy urzędu mieli się zorientować, czy jest duże zainteresowanie tematem i czy miasto poniesie duże straty w tej kwestii. Ta osoba nie mogła wcześniej skorzystać z bonifikaty, z przyczyn niezawinionych przez nią. Radna powiedziała, że zgłosiła się do niej jeszcze jedna osoba w tej sprawie. Radna zapytała o to, czy są jakieś konkretne informacje na ten temat?
- Radna Milewska zapytała w jaki sposób powinni być informowani mieszkańcy o tym, że obok ich posesji planowana jest budowa drogi. Radna zapytała, czy taką informację można znaleźć tylko w internecie, czy osoby zainteresowane powinny otrzymać list za potwierdzeniem odbioru?
Do punktu 4 – przyjęcie protokołu z XXXIII sesji Rady Miasta
Przewodnicząca Rady poinformował radnych, że protokół z XXXIII sesji Rady Miasta wyłożony jest na stoliku protokolanta i jeżeli do końca obrad dzisiejszej sesji nie wpłyną do niego uwagi i poprawki to uzna się go za przyjęty.
Przechodząc do kolejnego punktu obrad Przewodnicząca Rady poinformowała zebranych, że OPZZ „Solidarność” nie wnosi uwag do uchwał, które będą podejmowane.
Do punktu 5 – Podjęcie uchwały w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Przewodnicząca poprosiła o wyjaśnienie potrzeby podjęcia tej uchwały.
- Zastępca Burmistrza powiedział, że uchwała dotyczy wydłużenia terminu składania deklaracji. Przetarg, który był planowany na koniec lutego został przesunięty na marzec, w związku z tym rozstrzygnięcie przetargu nastąpi w kwietniu br. Z-ca Burmistrza powiedział, że w związku z rozstrzygnięciem przetargu, może ulec zmianie „stawka za śmieci” i dlatego trzeba wydłużyć termin składania deklaracji.
- Wiceprzewodniczący Rady zapytał, czy byłaby możliwość, aby mieszkańcy nie składali wypowiedzeń umów zawartych z Przedsiębiorstwem Komunalnym na wywóz nieczystości?
- Burmistrz odpowiedział, że jeśli ktoś nie rozwiąże umowy z PK to i tak nie będą mu naliczane opłaty. Burmistrz dodał, że jeśli chodzi o MPO, to nie udało się jeszcze tej sprawy ustalić.
Przewodnicząca Rady zwróciła się z pytaniem do radnych, czy zgłaszają jeszcze jakieś pytania do tej uchwały.
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, Przewodnicząca Rady zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 11 radnych biorących udział w obradach XXXIV sesji, w głosowaniu udział wzięło 11 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 11 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
/Uchwała Nr XXXIV/162/13 stanowi Załącznik Nr 3/
Do punktu 6 – Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia lokalizacji i regulaminu targowisk.
Przewodnicząca poprosiła o krótkie wyjaśnienie co do treści tej uchwały.
- Burmistrz powiedział, że od razu odpowie na pytanie które zadał radny Korowicki. Burmistrz powiedział, że „do tej pory wyłonienie firmy na obsługę targowisk wyglądało w następujący sposób, był termin na składanie zapytań ofertowych i firmy zgłaszały się. W tym roku wygasła dwuletnia umowa z osobą, która zajmowała się targowiskami. Osoba ta prowadziła zupełnie inną działalność gospodarczą i nie posiadała odpowiedniego sprzętu. Miejska spółka- Zarząd Mienia Komunalnego w tym roku zakupiła sprzęt w postaci: ciągnika, przyczepy i posypywarki, w związku z tym postanowiłem, żeby pieniądze zostały w mieście. Dzięki temu, że nasza spółka będzie zajmowała się targowiskami, łatwiej będzie nam ich rozliczać. Osoby pobierające inkaso, muszą być podane z imienia i nazwiska. Opłatę pobiera się na drukach ścisłego zarachowania. To muszą być sprawdzone, odpowiedzialne osoby.”
- Radny Korowicki zapytał o to dlaczego Rada Miasta dowiaduje się o tym dopiero teraz. Radny zapytał, dlaczego nikt nie powiedział wcześniej, że są takie plany?
- Burmistrz odpowiedział, że podpisuje kilka, czasami kilkanaście umów tygodniowo i nie jest w stanie informować Rady Miasta o każdej umowie.
- Radny Korowicki powiedział, że od tego Burmistrz ma sztab ludzi.
- Wiceprzewodniczący Rady powiedział, że przecież pieniądze zostają w mieście, więc nie ma problemu.
- Radny Korowicki powiedział, że najprawdopodobniej Prezes ZMK na miejsce tej jednej osoby obsługującej do tej pory targowiska, zatrudni sztab ludzi.
- Burmistrz odpowiedział, że osoby które będą pobierały opłaty są pracownikami ZMK. Burmistrz dodał, że do tej pory odśnieżanie chodników łopatą trwało kilka godzin, teraz ciągnik robi to w kilka minut, z tego tytułu są wolne moce przerobowe. Miasto nie dofinansowuje budynków socjalnych, ZMK musi w jakiś sposób zarabiać.
- Radna Kożuchowska zapytała o zapis w § 22.1, czy te 50 % było do tej pory? Radna zapytała, czy tu wprowadza się jakieś zmiany?
- Sekretarz Miasta- Pani Elżbieta Rakszawa odpowiedział, że zwyczajowo była stosowana opłata 50 % za rezerwację. Pani Sekretarz dodała, że nie było to jednak uregulowane w uchwale.
Przewodnicząca Rady zwróciła się z pytaniem do radnych, czy zgłaszają jeszcze jakieś pytania do tej uchwały.
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia lokalizacji i regulaminu targowisk, Przewodnicząca Rady zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 11 radnych biorących udział w obradach XXXIV sesji, w głosowaniu udział wzięło 11 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 9 radnych, 2 radnych wstrzymało się od głosowania. Uchwała została podjęta większością głosów.
/Uchwała Nr XXXIV/164/13 stanowi Załącznik Nr 4/
Do punktu 7 – Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia stawek opłaty targowej i zasad jej poboru.
Przewodnicząca Rady powiedziała, że Burmistrz już szczegółowo wyjaśnił potrzebę podjęcia uchwały. Przewodnicząca Rady poprosiła o podanie nazwisk osób odpowiedzialnych za pobór opłaty targowej.
- Burmistrz powiedział, że będzie to Pan Antoni Iwaniuk i Pan Antoni Tatarczuk. Burmistrz dodał, że zostało uzgodnione, że wysokość inkasa dla firmy pobierającej będzie wynosiła 10%, do tej pory było to 5%.
- Radna Kożuchowska zapytała o to, jak kwota inkasa kształtuje się w skali roku?
- Prezes Bereza odpowiedział, że do tej pory inkaso wynosiło ok. 3 tys. zł rocznie.
- Radny Hyndza zapytał o to, czy Prezes ma zamiar coś zrobić z targowicą „babską”, ponieważ są tam straszne kałuże i nie da się tamtędy przejść.
- Przewodnicząca Rady powiedziała, że poszła informacja do Prezesa, że liczymy na zmiany.
Przewodnicząca Rady zwrócił się z pytaniem do radnych, czy zgłaszają jeszcze jakieś pytania do tej uchwały.
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia stawek opłaty targowej i zasad jej poboru, Przewodnicząca Rady zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 11 radnych biorących udział w obradach XXXIV sesji, w głosowaniu udział wzięło 11 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 10 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosowania. Uchwała została podjęta większością głosów.
/Uchwała Nr XXXIV/164/13 stanowi Załącznik Nr 5/
Do punktu 8 – Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2013 r.
Przewodnicząca Rady poprosiła o wyjaśnienie zmian w budżecie Panią Skarbnik.
- Pani Elżbieta Boguszewska- Skarbnik Miasta powiedziała, że został rozstrzygnięty przetarg na dokończenie budowy Orlika i zachodzi konieczność zwiększenia wydatków o 143 tys. zł na zadania inwestycyjne. Skarbnik powiedziała, że środki te pozyskano ze zmniejszenia zadania inwestycyjnego (wykup gruntów ulicy Plażowej) o kwotę 93 tys. zł, oraz 50 tys. zł z Budowy Nadbużańskiej Szerokopasmowej Sieci Dystrybucyjnej, ponieważ zadanie to zostało przesunięte na lata 2014-2015.
- Wiceprzewodniczący Rady zapytał o remont elewacji budynku SOK. Wiceprzewodniczący Mudel zapytał o to, czy projekt zakłada tylko elewację, czy również remont dachu? Wiceprzewodniczący powiedział, że występuje z wnioskiem, aby zdjąć obieraczkę z zadań inwestycyjnych.
- Burmistrz powiedział, że obieraczka jest środkiem trwałym i na zakup środka trwałego musi odbyć się przetarg (zapytanie ofertowe). Środki jakie zostaną po zakupie obieraczki będą przesunięte na inną inwestycję.
- Radna Kożuchowska powiedziała, że z tego co pamięta to w tej kwocie mieści się również wymiana okien w Przedszkolu Nr 3. Radna dodała, że powinno się wyprostować tą sprawę i prawidłowo przygotować uchwałę.
- Burmistrz powiedział, że zobowiąże Panią Dyrektor do tego, żeby jak najszybciej zakupiła obieraczkę i wtedy te środki zostaną przesunięte.
- Radna Milewska poruszyła temat szacowania inwestycji. Radna powiedziała, że zarówno Orlik jak i Przedszkole Nr 1 były źle oszacowane. Radna zapytała o to, kto zajmuje się szacowaniem inwestycji?
- Burmistrz odpowiedział, że ogłaszając przetarg na Orlik były zabezpieczone odpowiednie środki. Firma, która wygrała przetarg, rażąco zeszła z ceny. Środki jakie wtedy zostały, teraz trzeba dołożyć.
Przewodnicząca Rady zwróciła się z pytaniem do radnych, czy zgłaszają jeszcze jakieś pytania do tej uchwały.
Radni uwag i pytań w tej sprawie nie wnieśli. Przewodnicząca Rady zarządziła więc głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2013 r., Przewodnicząca Rady zwróciła się do radnych z pytaniem, kto jest za podjęciem tej uchwały - na 11 radnych biorących udział w obradach XXXIV sesji, w głosowaniu udział wzięło 11 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 9 radnych, 2 radnych wstrzymało się od głosowania. Uchwała została podjęta większością głosów.
/Uchwała Nr XXXIV/165/13 stanowi Załącznik Nr 5/
Do punktu 9 – odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania zgłoszone przez radnych udzielił Burmistrz Miasta – Pan Piotr Siniakowicz i Zastępca Burmistrza – Pan Henryk Czmut.
- odnosząc się do interpelacji radnej Jarockiej w sprawie oświetlenia ulicznego Burmistrz powiedział, że na bieżąco wszystkie zgłoszenia przekazywane są do zakładu energetycznego. Burmistrz dodał, że również zgłoszenie Radnej zostanie przekazane do zakładu energetycznego.
- odnosząc się do interpelacji radnej Milewskiej w sprawie lodowiska, Burmistrz odpowiedział, że „lodowisko było przez chwilę, ale tej zimy aura nie dopisała”. Burmistrz dodał, że „biały Orlik to bardzo kosztowna inwestycja, koszt samego prądu wynosi ok. 30-50 tys. zł, do tego dochodzi jeszcze uzupełnianie wody, zakup maszyny do polerowania lodu”.
- odnosząc się do interpelacji radnej Kożuchowskiej w sprawie zaproszenia na sesję Dyrektora SP ZOZ Burmistrz odpowiedział, że Pan Dyrektor zostanie zaproszony na marcową sesję.
- Przewodnicząca Rady zaproponowała, aby zaprosić Dyrektora ZOZ na komisję, na której można by się zająć tylko sprawą szpitala.
- Radna Kożuchowska powiedziała, że jest za tym, żeby w takim spotkaniu mogli uczestniczyć również mieszkańcy miasta.
- Burmistrz powiedział, że w takim na razie zostało uzgodnione, że Dyrektor ZOZ zostanie zaproszony w marcu.
- odnosząc się do interpelacji radnej Kożuchowskiej w sprawie ulicy Konopnickiej, Burmistrz odpowiedział, że Przedsiębiorstwo Komunalne zajęło się kanalizacją sanitarną w tej ulicy, ponieważ planowana jest budowa ronda przy ulicy Armii Krajowej i Kościuszki. Postanowiono w pierwszej kolejności zająć się kanalizacją w tej ulicy, żeby za jakiś czas nie ciąć świeżo zrobionej nawierzchni. Burmistrz dodał, że kanalizacja deszczowa należy do miasta, a koszt 1 km tej kanalizacji kształtuje się w wysokości 1,8 mln zł.
- odnosząc się do interpelacji radnego Hyndzy w sprawie ulicy Żeromskiego, Burmistrz odpowiedział, że jeździ ulicą Żeromskiego swoim prywatnym samochodem i dokładnie wie jak wygląda ta droga. Burmistrz dodał, że w kiepskim stanie są również ulica Miłkowskiego i przedłużenie ulicy Ogrodowej. Burmistrz powiedział, że jak tylko warunki pogodowe na to pozwolą, to droga ta zostanie dożwirowana. Burmistrz powiedział też, że cały czas są duże szanse na „schetynówkę”.
- odnosząc się do interpelacji radnego Hyndzy w sprawie basenu Burmistrz odpowiedział, że są dwie koncepcje budowy basenu i w tym roku „jesteśmy w stanie zrobić projekt basenu”.
- odnosząc się do interpelacji radnego Korowickiego w sprawie dożywiania ludzi ubogich, Burmistrz odpowiedział, że rozmawiał na ten temat z Panią Kierownik MOPS i zostało ustalone, że do końca kwietnia takie obiady będą również w sobotę.
- odnosząc się do interpelacji radnego Korowickiego w sprawie nagród wypłaconych pracownikom, Burmistrz powiedział, że radny otrzyma odpowiedź na piśmie.
- odnosząc się do interpelacji Wiceprzewodniczącego Mudla odnośnie kanalizacji miasta, Burmistrz odpowiedział, że do 2015 roku miasto musi być skanalizowane w 90%. Do zrobienia została jeszcze ulica 11 Listopada, Konopnickiej, Kościuszki, Polna , Fabryczna, Słowiczyńska i Walendziuki. Do końca września zostaną zrobione ulica Ogrodowa, Sadowa, Jabłoniowa i Bursztynowa. Burmistrz dodał, że całe duże osiedla są już skanalizowane.
- odnosząc się do interpelacji Wiceprzewodniczącego Rady w sprawie biblioteki, Burmistrz odpowiedział, że zostało wysłane pismo do Pani Dyrektor, aby zajęła stanowisko w sprawie przeprowadzonej kontroli przez Komisję Rewizyjną i wniosków jakie zostały wysunięte. Burmistrz dodał, że czeka teraz na odpowiedź.
- odnosząc się do interpelacji Wiceprzewodniczącego w sprawie bonifikaty na sprzedaż mieszkań, Burmistrz odpowiedział, że uchwała w sprawie preferencyjnych bonifikat wygasła pod koniec czerwca i od tamtej pory nie zostało sprzedane żadne mieszkanie z bonifikatą na starych zasadach. Burmistrz powiedział, że na tą interpelację, jak również interpelację w sprawie zbytego majątku w 2012 r. Wiceprzewodniczący otrzyma odpowiedź na piśmie.
- odnosząc się do interpelacji Wiceprzewodniczącego w sprawie materiałów reklamujących nasze miasto, Burmistrz odpowiedział, że nie ma takiej możliwości, że jeśli ktoś przyjdzie po folder to będzie musiał napisać wniosek. Są sytuacje, gdy stowarzyszenia zgłaszają się do urzędu po większą ilość materiałów (koszulki, długopisy, itp.) i w takich sytuacjach wymagane jest złożenie wniosku. Burmistrz dodał, że jeśli chodzi o promocję miasta, to planujemy otworzyć punktu informacji turystycznej.
- odnosząc się do interpelacji Wiceprzewodniczącego w sprawie pozyskanych zewnętrznych środków w 2012 r., Burmistrz powiedział, że odpowiedź na tę interpelację Wiceprzewodniczący otrzyma na piśmie. Burmistrz dodał, że obecnie urząd jest w trakcie składania wniosków na dwa duże projekty.
- odnosząc się do interpelacji radnej Milewskiej w sprawie bonifikaty na wykup prawa użytkowania wieczystego, Burmistrz powiedział, że od tamtej pory nie wpłynął do urzędu żaden wniosek w tej sprawie. Burmistrz powiedział też, że zostały przygotowane wyliczenia jakie są koszty, ile było dochodów z użytkowania wieczystego w ubiegłym roku.
- odnosząc się do interpelacji w sprawie paneli słonecznych Burmistrz odpowiedział, że gminy poskładały wnioski w tej sprawie, ale żadna gmina nie otrzymała jeszcze środków. Burmistrz powiedział, że miasto nie złożyło takiego wniosku, ale jeśli będzie kolejne rozdanie z tego projektu to być może spróbujemy do niego przystąpić.
- Z-ca Burmistrza dodał, że w ramach transzy na panele słoneczne premiowane były tereny, które są w obszarze Natura 2000.
- odnosząc się do interpelacji radnej Kożuchowskiej w sprawie oświetlenia ogródków działkowych, Z-ca Burmistrza powiedział, że został zlecony do przygotowania projekt techniczny. Zakład energetyczny ma poinformować nas w okresie letnim jakie trzeba będzie ponieść środki w związku z tym przyłączem. Pan Czmut powiedział, że rozmawiał z zakładem energetycznym w styczniu i taki termin został określony, ale jeśli jest taka potrzeba, to skontaktuje się w tej sprawie ponownie.
- odnosząc się do interpelacji radnej Zalewskiej w sprawie przejścia dla pieszych przy Przedszkolu Nr 1, Z-ca Burmistrza powiedział, że do tej pory nie był zgłaszany ten temat. Pan Czmut powiedział, że przeanalizuje tą sprawę i możliwość przeniesienia przejścia dla pieszych.
- odnosząc się do interpelacji radnej Milewskiej w sprawie procedury zawiadamiana mieszkańców o budowie drogi, Z-ca Burmistrza powiedział, że prawo budowlane stanowi, że jeśli w postępowaniu uczestniczy więcej niż dwadzieścia stron, to strony powiadamia się poprzez obwieszczenie, które zamieszcza się w internecie i prasie lokalnej, do dwudziestu stron – zawiadamia się strony w formie pisemnej.
-odnosząc się do interpelacji Wiceprzewodniczącego Rady w sprawie dokształcania nauczycieli, Sekretarz Miasta – Pani Elżbieta Rakszawa powiedziała, że „Karta Nauczyciela nakłada na organy prowadzące szkoły obowiązek wyodrębnienia środków na doskonalenie zawodowe i dokształcanie nauczycieli. Środki te dzielone są proporcjonalnie do liczby zatrudnionych w danej placówce nauczycieli, a wykorzystywane są m.in. na doradztwo metodyczne, szkolenie Rady Pedagogicznej. Każda szkoła opracowuje plan rozwoju szkoły, opracowywane są też plany rozwoju nauczycieli. Nauczyciele mogą wnioskować o dofinansowanie do studiów podyplomowych kierunków zgodnych z planem rozwoju szkoły. Kwota 700 zł za semestr jest to maksymalna kwota jaką może otrzymać nauczyciel.”
- Burmistrz dodał, że jeśli w pytaniu chodziło o to czy robimy coś, aby zmniejszyć dotację miasta do szkół, to dotacja zmniejszyła się o ok. 2-3%. Burmistrz powiedział, że będzie składany też wniosek o dofinansowanie żłobka. „W programie tym na każde dziecko otrzymamy miesięcznie do 980 zł. Jedną z największych bolączek samorządów jest to, że samorząd ponosi koszty urlopów zdrowotnych dla nauczycieli”.
- Wiceprzewodniczący powiedział, że w zarządzeniu napisane jest „kształcenie w formie studiów wyższych, licencjackich i magisterskich oraz w formie studiów podyplomowych i kursów kwalifikacyjnych.”
- Burmistrz powiedział, że taki zapis nakłada Karta Nauczyciela.
- Przewodnicząca Rady zaproponowała, aby zapytać któregoś z Dyrektorów na co przeznaczane są te środki.
Połączono się telefonicznie z Dyrektorem Szkoły Podstawowej Nr 1, który powiedział, że środki te przeznaczane są na Radę Pedagogiczną, w małym stopniu są dofinansowywane kursy, które są akurat potrzebne. Jest też możliwość dofinansowania wykształcenia specjalisty, jeśli jakiegoś brakuje w szkole.
- odnosząc się do interpelacji Wiceprzewodniczącego Rady, w sprawie zasad zbywania nieruchomości, Burmistrz odpowiedział, że chciałby, aby Komisja Rozwoju Gospodarczego i Porządku Publicznego nakreśliła cele i kierunek, w którym trzeba pójść przygotowując tę uchwałę. Należałoby ustalić zasady, które miałyby zostać zawarte w tej uchwale.
Do punktu 10 – wolne wnioski.
Wwolnych wnioskach głos zabrali:
Radny Berski zapytał:
-Czy miasto wie jakie plany ma nowy właściciel budynku kina, ten budynek jest w kiepskim stanie i grozi zawaleniem?
- Czy na ulicy Świętojańskiej będzie zrobiona kanalizacja w 2013 r. i co z garbem przy weterynarii?
- Czy zostanie coś zrobione z ulicą Armii Krajowej, ponieważ nie da się nią przejechać?
-Czy Powiat zamierza coś zrobić z ulicą Kościuszki, która jest w fatalnym stanie?
- Burmistrz odpowiedział, że jeśli chodzi o nowego właściciela budynku kina, to w planach ma postawienie nowego budynku. Burmistrz powiedział, że ulicę Świętojańską Przedsiębiorstwo Komunalne ma zamiar zrobić własnymi siłami. Odpowiadając na pytanie odnośnie ulicy Armii Krajowej, Burmistrz powiedział, że ten kawałek drogi będzie zrobiony w ramach projektu norweskiego. Burmistrz dodał, że są to sprawy powiatu, więc może warto wybrać się na sesję Rady Powiatu, która będzie w środę o 13.00.
- Radny Hyndza powiedział, że na „19” pozapychane są kratki ściekowe.
-Z-ca Burmistrza powiedział, że służby powinny odkryć te kratki. Pan Czmut dodał, że będzie monitorował tę sprawę.
-Radna Kożuchowska powiedziała, że w urzędzie jest stanowisko Inspektora ds Oświaty i w latach poprzednich ta osoba przeprowadzała kontrole w placówkach oświatowych. Radna zapytała o to, dlaczego teraz nie przeprowadza się takich kontroli?
- Burmistrz odpowiedział, że Pani Anasińska cały czas przeprowadza kontrole w placówkach oświatowych.
- Wiceprzewodniczący Rady poruszył temat linii wysokiego napięcia. Pan Mudel powiedział, że może warto by naciskać na zakładał energetyczny, żeby skablowali, albo przenieśli te linie w inne miejsce. Zdarza się, że słupy wysokiego napięcia stoją w bramie wjazdowej prywatnej posesji.
- Wiceprzewodniczący Rady powiedział, że wnosi wniosek aby zacząć promować tereny pod inwestycje. Pan Mudel dodał, że szansą dla miasta jest rozwój drobnego przemysłu.
- Burmistrz odpowiedział, że kontaktował się z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości w sprawie reklamowania terenów pod inwestycje i jak na razie nie było odzewu z ich strony.
- Burmistrz powiedział, że jeśli chodzi o linie wysokiego napięcia, to zakład energetyczny zdejmie słupy z ulicy Grodzieńskiej. Burmistrz dodał, że znacznie trudniej jest porozumieć się z telekomunikacją w tej sprawie. Burmistrz powiedział też, że jeśli słup wysokiego napięcia stoi na prywatnej posesji, to właściciel posesji musi sam wystosować takie pismo.
- Radny Korowicki zapytał o to, dlaczego na obchody rocznicy Powstania Styczniowego nie zostali zaproszeni byli Burmistrzowie Miasta i Przewodniczący Rady Miasta poprzednich kadencji. Radny Korowicki powiedział też, że na początku kadencji Burmistrz częściej spotykał się radnymi prywatnie, teraz brakuje takich spotkań.
- Burmistrz odpowiedział, że na obchody rocznicy Powstania Styczniowego byli zaproszeni wszyscy mieszkańcy. Wszędzie były rozwieszone plakaty, w parafiach księża też informowali o uroczystościach i zapraszali do wzięcia udziału, informacje były w prasie. Zaproszenia imienne zostały wysłane do 90 osób, w szczególności do służb wojewódzkich i służb mundurowych i radnych.
- Przewodnicząca Rady powiedziała, że z jej doświadczenia wynika, że nigdy nie było tak żeby na tego typu uroczystości zapraszano byłych Burmistrzów czy Przewodniczących Rady.
- Wiceprzewodniczący Rady poprosił jeszcze o odpowiedź na temat remontu budynku synagogi.
- Burmistrz odpowiedział, że zaplanowana kwota dotyczy tylko wymiany elewacji. Burmistrz dodał, że SOK złożył wnioski o dofinansowanie remontu, ale nie było jeszcze rozstrzygnięcia.
- Dyrektor SOK powiedziała, że to co należało wzmocnić i wymienić w szkielecie dachu, zostało już wymienione.
- odnosząc się do wniosku radnego Korowickiego w sprawie spotkań z radnymi, Burmistrz odpowiedział, że „część radnych jeśli ma jakieś sprawy, czy pomysły to przychodzi do mnie i współpracujemy”.
Do punktu 15 – zakończenie obrad.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad XXXIV sesji Rady Miasta w dniu 25 lutego 2013 r. Przewodnicząca Rady zamknęła obrady o godz. 20:30.
Na tym protokół zakończono.
Protokołowała Przewodniczący Rady Miasta
Monika Mazur Agnieszka Anna Sitarska