Urząd Stanu Cywilnego

Kierownik referatu:
Dorota Poniatowska
ul. Pałacowa 2, 17-300 Siemiatycze, II piętro, pokój nr 204
tel. (85) 65-65-835, fax (85) 65-65-803
e-mail: usc@siemiatycze.eu

Organizacja wewnętrzna:

a) kierownik Urzędu Stanu Cywilnego,

b) zastępca kierownika Urzędu Stanu Cywilnego,

c) stanowisko ds. dowodów osobistych (2 etaty),

d) stanowisko ds. ewidencji ludności (2 etaty),

e) stanowisko ds. obronności i obrony cywilnej (½ etatu),

f) stanowisko pomocnicze:

᠆ pomoc administracyjna;

Zakres obowiązków:

Do zadań Urzędu Stanu Cywilnego należą sprawy z zakresu rejestracji stanu cywilnego oraz prowadzenie spraw z zakresu ewidencji ludności, dowodów osobistych, powszechnego obowiązku obrony, zarządzania kryzysowego, imprez masowych i zgromadzeń publicznych, a w szczególności:
1) czynności z zakresu bieżącej rejestracji stanu cywilnego (urodzenia, małżeństwa, zgony) oraz kompletowanie i prowadzenie akt zbiorowych;

2) dokonywanie wpisów w rejestrze stanu cywilnego;

3) przyjmowanie oświadczeń koniecznych do uznania ojcostwa, oświadczeń małżonków, że dziecko będzie nosić takie nazwisko, jakie nosi albo nosiłoby ich wspólne dziecko oraz oświadczeń małżonka rozwiedzionego o powrocie do nazwiska, które nosił przed zawarciem małżeństwa;

4) prostowanie i uzupełnianie aktów stanu cywilnego;

5) wydawanie z rejestru stanu cywilnego: odpisów skróconych i zupełnych aktów stanu cywilnego, zaświadczeń o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby, zaświadczeń o stanie cywilnym, zaświadczeń stwierdzających brak okoliczności do zawarcia małżeństwa, zaświadczeń, że zgodnie z prawem polskim może zostać zawarte małżeństwo za granicą, zaświadczeń o przyjętych sakramentach;

6) przyjmowanie oświadczeń o zawarciu małżeństwa w lokalu USC i poza urzędem stanu cywilnego;

7) przenoszenie do rejestru stanu cywilnego w drodze transkrypcji oraz odtworzenia zagranicznych dokumentów stanu cywilnego będących dowodem zdarzenia i jego rejestracji;

8) wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach zmiany imion i nazwisk, zameldowania, wymeldowania, uchylenia czynności zameldowania oraz dowodów osobistych;

9) występowanie o nadanie numeru ewidencyjnego PESEL;

10) usuwanie niezgodności w bazie PESEL;

11) wykonywanie zadań określonych w ustawie o odznaczeniach, a w szczególności występowanie z wnioskiem o nadanie medali „za długoletnie pożycie małżeńskie”;

12) organizowanie uroczystości jubileuszowych;

13) sporządzanie testamentu w formie przewidzianej w art. 951 kodeksu cywilnego;

14) wykonywanie innych czynności przewidzianych w ustawie prawo o aktach stanu cywilnego, kodeks rodzinny i opiekuńczy, prawo prywatne międzynarodowe, konwencje międzynarodowe z zakresu rejestracji stanu cywilnego, ustawy o zmianie imienia i nazwiska;

15) rejestracja danych w rejestrze PESEL oraz prowadzenie ewidencji ludności w rejestrze mieszkańców;
16) wprowadzanie danych do Rejestru Dowodów Osobistych:

a) obsługa wniosków o wydanie dowodu osobistego,

b) obsługa zgłoszeń utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego;

17) prowadzenie i archiwizacja dokumentacji związanej z dowodami osobistymi;

18) udostępnianie danych z rejestru mieszkańców oraz Rejestru Dowodów Osobistych;

19) wydawanie zaświadczeń z zakresu ewidencji ludności i dowodów osobistych;

20) prowadzenie archiwum dowodów osobistych;

21) prowadzenie i aktualizacja rejestru wyborców, sporządzanie spisów wyborców i wydawanie zaświadczeń o prawie do głosowania;

22) prowadzenie wykazu sporządzonych aktów pełnomocnictwa do głosowania w wyborach;

23) realizacja zadań związanych z głosowaniem korespondencyjnym w wyborach;

24) prowadzenie spraw związanych z repatriacją;

25) współdziałanie z organami ścigania i wymiaru sprawiedliwości;

26) sporządzanie rejestru osób podlegających kwalifikacji wojskowej oraz udział w przygotowywaniu i przeprowadzaniu kwalifikacji wojskowej;

27) prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach uznania żołnierza w czynnej służbie wojskowej albo osobę, której doręczono kartę powołania do tej służby, za posiadającego na wyłącznym utrzymaniu członków rodziny albo za żołnierza samotnego;

28) wydawanie decyzji o ustaleniu i wypłacie świadczeń rekompensujących żołnierzom rezerwy;

29) prowadzenie spraw związanych z zarządzaniem kryzysowym i pracą Miejskiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego;

30) prowadzenie spraw OC Miasta, nadzorowanie zadań obronnych i obrony cywilnej, realizowanych przez jednostki podległe i podporządkowane Burmistrzowi;

31) prowadzenie spraw z zakresu obronności;

32) opracowywanie planu operacyjnego funkcjonowania Miasta;

33) organizowanie szkoleń obronnych w Mieście;
34) przygotowanie głównego stanowiska kierowania dla organów wykonawczych Miasta;

35) reklamowanie osób od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w czasie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny;

36) prowadzenie spraw związanych z zapobieganiem skutkom klęsk żywiołowych i ich usuwaniem;

37) prowadzenie spraw związanych z systemem stałych dyżurów;

38) zapewnienie działania elementów systemu wczesnego alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania;

39) organizowanie akcji kurierskiej;

40) nakładanie na obywateli obowiązku świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony kraju;

41) organizowanie i prowadzenie szkoleń formacji obrony cywilnej;

42) szkolenie ludności w zakresie powszechnej samoobrony;

43) prowadzenie spraw związanych z ochroną przed powodzią;

44) prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem OSP oraz współdziałanie z organami w zakresie ochrony przeciwpożarowej;

45) prowadzenie magazynu sprzętu OC;

46) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na przeprowadzenie imprez masowych;

47) prowadzenie spraw związanych z przyjmowaniem zgłoszeń o zamiarze przeprowadzenia zgromadzenia publicznego.

 

Metryka strony

Udostępniający: Jarosław Kiczko

Wytwarzający/odpowiadający: Elżbieta Rakszawa

Data wytworzenia: 2016-07-04

Wprowadzający: Jarosław Kiczko

Data wprowadzenia: 2014-12-19

Data modyfikacji: 2022-04-05

Opublikował: Jarosław Kiczko

Data publikacji: 2014-12-19