Archiwum Urzędu Stanu Cywilnego
Archiwum Urzędu Stanu Cywilnego
Rejestr prowadzi:
Urząd Stanu Cywilnego
ul. Pałacowa 2
Telefon: 85 6565835, 85 6565836
Sposób udostępniania:
Zasady wydawania dokumentów z rejestru akt stanu cywilnego regulują przepisy art. 44-51 ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 1378 ze zm.)
Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego wydaje z rejestru stanu cywilnego:
- odpisy zupełne i odpisy skrócone aktów stanu cywilnego;
- zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby;
- zaświadczenia o stanie cywilnym.
Odpis aktu stanu cywilnego i zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby wydaje się osobie, której akt dotyczy, lub jej małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu, rodzeństwu, przedstawicielowi ustawowemu, opiekunowi, osobie, która wykaże w tym interes prawny, sądowi, prokuratorowi, organizacjom społecznym, jeżeli jest to zgodne z ich celem statutowym i przemawia za tym interes społeczny, oraz organom administracji publicznej, w tym podmiotom, o których mowa w art. 5a ust. 1, Służbie Ochrony Państwa, Policji, Straży Granicznej i Służbie Więziennej, a także Żandarmerii Wojskowej, jeżeli jest to konieczne do realizacji ich ustawowych zadań.
Zaświadczenie o stanie cywilnym jest wydawane osobie, której dotyczy.
Ponadto, zgodnie z art. 26 ust. 4 ww. ustawy, na żądanie sądu, prokuratora, osoby, której akt stanu cywilnego dotyczy, lub osoby mającej interes prawny, mogą być wydawane w formie dokumentu elektronicznego, kopii lub wydruku dokumentu elektronicznego poświadczonych za zgodność z oryginałem przez Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego dokumenty z akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego.
Metryka strony